• Äldre 11 Mar 21:07
    7186 visningar
    6 svar
    6
    7186

    Smärta efter titthålsop. utomkveds. Snälla, hjälp mig.

    Hej. 
    Jag har aldrig haft en användare här men har sett att det finns många på detta forum med samma upplevelser som mig själv gällande graviditeter. 


    Jag skriver nu för att jag behöver råd, tips, hjälp samt lugnande ord från någon som kanske varit med om samma situation, eller om någon som i framtiden är med om samma kan läsa och kanske känna igen sig. 


    Jag upptäckte tidigt min graviditet, jag kände det i kroppen hur allt förändrades nästan direkt. Jag och min sambo fick komma in på tidigt vul när jag upplevde väldigt kraftiga "hugg" nere i högra buken samt en del svaga blödningar. Det visade sig väl där att graviditeten (som nu var v.6) satt sig i min högra äggledare. En övernattning på akuten, mängder av provtagningar och en titthålsoperation senare var graviditeten avlägsnad, tillsammans med min äggledare. 


    Nu har det gått två veckor och jag ska försöka beskriva min smärta koncist;


    1-3 dagar: Axelpartiet, skuldror och rygg värker oerhört efter koldioxiden i samband med titthålsoperationen. 


    3-7 dagar: Denna smärta avtar, jag börjar känna mig som vanligt igen. Tar promenader och börjar uppta mina studier där kliniktid ingår. Har patienter, allt går bra. På natten efter den fjärde dagen kommer en fruktansvärd smärta när innehållet som är kvar i livmodern ska stötas ut. Detta tar två timmar och det kändes som att min mage skulle brista. Ville spy och svimma, min sambo fick sitta bredvid mig på toaletten för jag tordes inte vara själv. Jag har aldrig känt denna typ av smärta tidigare, likt mensvärk fast mycket värre. 


    7-14 dagar: Smärta i buken smyger sig på. Diffusa smärtor; kring ärret närmast ljumsken kan det hugga till, urinblåsan känns "pressad" när jag kissar som att det tränger på den.
    I högra buken där de avlägsnade min äggledare hugger det igen, jag börjar drömma mardrömmar om att kirurgen glömt kvar fostret och jag kommer förblöda. Detta för att smärtan liknar utomkvedet. 


    Jag har svårt att luta mig bakåt när även det området kring ryggen är känsligt, svårt att räta ut mig när det känns som att magmusklerna "krympt".  


    Graderingen på smärtan ligger kring en 3:a-4:a konstant. men huggen kan bli kring en 5:a- 7:a. Jag blev livrädd för att få en inflammation och att eventuellt därmed bli ofrivilligt barnlös, åkte till akuten för att ta alla nödvändiga prover för en klamydiainfektion, sänkan osv. Allt visade på att jag var frisk, inga sjukdomar hittades. Min temperatur har legat på 37 grader alla dagar sedan operationen. 


    Jag vill nu bara fråga er som gjort samma operation; Hade ni smärtor liknande mina efter ingreppet? Min kirurg sa att man kanske är sjukskriven i 1-3 dagar och att man känner sig "som vanligt" efter någon vecka. Diklofenak skrev ut som smärtlindring, men biverkningarna är i ärlighetens namn inte värda den lilla smärtlindring jag får. 


    Jag känner mig väldigt dålig i det avseendet att jag inte känner att jag klarar av mina studier där jag sitter mycket och får väldigt, väldigt ont till och från när all information jag samlat säger att man ska vara arbetsför inom några dagar? Är det  något fel på mig? Är det fler som upplevt samma smärta? Jag förstår naturligtvis att kroppen ska läkas och så...men ska det göra så ont? Varför kan vissa jobba direkt men jag får smärtor så fort jag vaknar?

  • Svar på tråden Smärta efter titthålsop. utomkveds. Snälla, hjälp mig.
  • Äldre 15 Mar 18:03
    #1

    När jag hade mitt utomkvedshavandeskap så var jag sängliggandes i nästan 2 veckor, och det tog över en månad innan jag blev funktionell igen. Nu 6 månader senare så känner jag mig fortfarande öm ibland och som om livmodern är extra känslig.

    Har frågat flera läkare varför jag hade då ont så länge, men svaret jag fick att det är individuellt.. hoppas du bli bättre snart!

    Kan tillägga att jag fick nån typ av urinvägsinfektion efter operationen, så det kan ha varit en anledning till att det tog så lång tid att bli frisk

  • Äldre 16 Mar 20:03
    #2

    Ja, det har gått tre veckor nu och jag kan fortfarande känna att det hugger till samt att kissa känns "trängre" ibland. 


    Jag får samma svar av läkare som du fick, att det är individuellt men man känner ju verkligen att det tar sådan energi att ha ont för jämnan...


    Dock börjar det kännas bättre, väntar bara på att min mens ska komma igång igen. Vet inte hur länge det brukar dröja. Det var tydligen också individuellt! 

  • Äldre 19 Mar 16:04
    #3

    Hej.

    Jag fick ett utomkvedshavandeskap i November 2014 som behandlades med cellgifter. 1 dag senare hade jag svåra kramper i axlar och överkroppen (trodde det berodde på cellgifterna så jag åkte inte in till sjukan). Jag kräktes och svimmade 4ggr under natten. Sista gången hittade min sambo mig på badrumsgolvet där jag låg avsvimmad, spytt ned mig och gjort i byxan. Han ringde vårdguiden 2ggr och båda gångerna sa de åt oss att stanna hemma, "det berodde på cellgifterna".
    Hur som helst åkta jag in akut på morgonen. Jag hade då en brusten äggledare och opererade akut. Jag hade 2,5l blod i buken och det stod och pumpade ut.
                              Ja, vi borde så klart åkt in tidigare!

    Jag låg kvar på sjukhus i 4 dagar men det kan ha varit pga min blodförlust.
    Jag var sjukskriven 3 veckor och var då sängliggande hela tiden. Kunde knappt röra mig för att jag hade så ont. Jag fick ta det väldigt lugnt i ytterligare ca 5-6 veckor efter det. Det kan också berott på blodbristen (fick bara 1l i transfusion).
    Jag var blåslagen över hela buken och höften, hur var det för dig? Tänkte att det kanske berodde på att jag haft blod i buken.

    Hade ganska svårt att både kissa och göra nr 2 ett bra tag efter operationen men det var vanligt sa de.

    Jag har idag nästan 5månader senare fortfarande lite ont i magen ibland, som hugg men jag tänker att det kan kanske är när det läker eller att något har läkt ihop lite galet.

    Har beställt tid för att kolla upp min andra äggledare nu, vi är livrädda att bli gravida igen.

    Hoppas att det löser sig för dig. Nu blev det en lång historia men jag såg väl kanske chansen att berätta :)

    Soliga hälsningar/Maria

  • Fri 16 Apr 2021 20:35
    #4

    Var med om ett x för åtta dagar sedan, där man tog bort min högra äggledare. Känner så igen mej i dina symptom.... Hur länge varade det för dej?

    Och när/vart ni gravida igen?

  • Fri 16 Apr 2021 20:35
    #5

    Var med om ett x för åtta dagar sedan, där man tog bort min högra äggledare. Känner så igen mej i dina symptom.... Hur länge varade det för dej?

    Och när/vart ni gravida igen?

  • Thu 8 Jun 2023 12:47
    #6

    Hej fina du! Hur har det gått för dig sedan ditt inlägg? Jag akut opererades med sprucken äggled för nästan 2 veckor sedan och och precis som du beskriver så kändes det som att jag höll på att bli bättre för några dagar sedan för att igår få mer ont i magen igen. Prover tyder på inga infektioner iaf. Hela upplevelsen är både fysiskt och psykiskt extrem tung. Jag längtar tills jag är mig själv igen. Mvh, 

Svar på tråden Smärta efter titthålsop. utomkveds. Snälla, hjälp mig.