Jag ser var du får dina argument ifrån...
Birger har dock helt fel i att nya jobb bara ersätter gamla som försvinner, så är det inte, det sker gradvis. Vid införandet av ny teknik så ökar behovet av arbete eftersom just införandet kräver det samt att man måste samköra med gammal teknik tills den är ersatt. Det är först på längre sikt det medför minskat behov av arbetskraft, men då bara på det enskilda området, för då är det andra områden där ny teknik införs...och så här fortsätter det...
Birger nämnde vinylskivor kontra CD-skivor som exempel, vilket även är ett tydligt sådant för det jag menar. Om 1 miljard vinylskivor ska ersättas med att istället tillverka 1 miljard CD-skivor så kommer det under en period kräva mer arbete än för att enbart tillverka 1 miljard exemplar av antingen det ena eller det andra.
Dessutom tillverkas vinylskivor fortfarande, om än i betydligt lägre omfattning än förr, trots att CD'n funnits i 30 år och numera är på väg att dö ut.
Det var inte mycket till forskning du kom med...
När man läser dessa debattinlägg (från miljöpartister) står det rätt tydligt vad agendan är: Ekonomi utan tillväxt och mer arbetskraft i form av hög invandring.
Frågan är hur kostnaderna för invandring betalas utan tillväxt...?
Gärna lägre arbetstid för mig, en det ska hålla ekonomiskt också, både för arbetstagare, arbetsgivare och stat/kommun/landsting.