• Hallondricka

Tjänar man in betald semester under föräldrarledighete ?

Hej,

I mitten av maj väntar vi vårat första barn och jag kommer gå på föräldrarledighet i slutet av april. Jag har läst att dem 120 första dagarna är semestergrundande, vad jag har förstått är det betald semester man tjänar in, stämmer det?

Sen är saken den att jag är anställd av bemanningsföretag med ett kontrakt som går ut i december, jag kommer alltså inte ha något jobb att gå tillbaka till efter min ledighet. Har jag då rätt att få ut dem där semesterdagarna i pengar? Är ju ändå 8 dagar och dem pengarna kan bli välbehövliga när man går hemma. Är det någon som vet hur det ligger till?

• Svar på tråden Tjänar man in betald semester under föräldrarledighete ?
  • Wooden

Ja, som jag fattat är 120 dagar semesterlönegrundande, vilket innebär att du under den tiden tjänar in betalda semesterdagar. Och ja, när din anställning upphör får du ju slutlön precis som vanligt och då betalas dina semesterdagar ut i pengar.

• Batmamba

Intressant! Efter min första fl fick jag då inga semesterdagar! Jag ifrågasatte det men arbetsgivaren stod på sig. Grrrr. Tror att jag ska kolla upp det där närmare!

Tack, TS och Wooden!

• Wooden
    Batmamba skrev 2015-03-13 11:06:53 följande:

Intressant! Efter min första fl fick jag då inga semesterdagar! Jag ifrågasatte det men arbetsgivaren stod på sig. Grrrr. Tror att jag ska kolla upp det där närmare!

Tack, TS och Wooden!

Jag törs såklart inte lova nånting. Men jag läste tillsammans med min chef (som även är min mamma) och enligt föräldraledighetslagen ska de första 120 föräldralediga dagarna vara semesterlönegrundande, så om vi inte missuppfattade nånting så ska man få semesterdagar motsvarande den tiden. Så kolla upp det du! Det är ju flera tusen kronor liksom, och som sagt kan dom komma mycket väl till pass när man är hemma! Kan ju hända att det finns undantag, men i boken vi läste ("Rätt lön 2015") så verkade det inte så i just det kapitlet iallafall.
  • Batmamba
    Wooden skrev 2015-03-13 11:21:23 följande:

Jag törs såklart inte lova nånting. Men jag läste tillsammans med min chef (som även är min mamma) och enligt föräldraledighetslagen ska de första 120 föräldralediga dagarna vara semesterlönegrundande, så om vi inte missuppfattade nånting så ska man få semesterdagar motsvarande den tiden. Så kolla upp det du! Det är ju flera tusen kronor liksom, och som sagt kan dom komma mycket väl till pass när man är hemma! Kan ju hända att det finns undantag, men i boken vi läste ("Rätt lön 2015") så verkade det inte så i just det kapitlet iallafall.

Tack! Men vet du?! Jag gick tillbaka i mina papper och kollade och det visade sig att jag visst hade fått semester... Hej och hallå mitt virriga huvud.
  • Hallondricka

Ja men då verkar det som jag har förstått det rätt :) Får väl passa mig att påminna bemanningsföretaget om detta för tidigt, då dem kan säga upp kontrakt med en månads varsel...

Svar på tråden Tjänar man in betald semester under föräldrarledighete ?