• tiamo123

    Medicinsk invaliditet IBS?

    Hej!

    Är 17 år och har alltid haft stora problem med min mage. Har gjort massa olika tester som blodpropp, avföringsprov, gastroskopi mm. Ingen av dessa läkare har hittat någonting och skall nu genomgå en fullständig undersökning om det kanske kan vara IBS det handlar om. Har läst en hel del om det och kan efter det säga att jag är näst intill säker på att det är ibs det handlar om, då i princip allting stämmer in på mig.

    Magen är någonting som har påverkat mycket för mig. Kan ofta inte gå till skolan då jag är för dålig, vågar dessutom knappt äta i skolan då magen alltid blir knas när jag äter. Har i flera år lidit av detta och kan ibland bara ligga och gråta över att jag är så fruktansvärt trött på det.

    Nu till min fråga: har man rätt till ersättning ifall jag nu får diagnosen IBS? Och isåfall, hur mycket handlar det om? Nu vet jag att inga pengar i världen gör mig lycklig med tanke på vilka extrema besvär jag har, men jag är ändå nyfiken på att veta. 

  • Svar på tråden Medicinsk invaliditet IBS?
  • Annelie 76

    Vad för ersättning är det du funderar över? Från försäkring? Kanske, anmäl och prova. Men det är ju en engångsersättning. Sjukersättning? Troligtvis inte.

    Men det finns en chans att bli bättre, kanske helt bra i magen. Sluta ät kolhydrater, framförallt vetemjöl så blir magen bättre. De med ibs som äter LCHF blir bra eller nästan bra på ungefär en vecka. Lösa varianten är lättast att få bukt med, det gäller främst att hålla sig från det man inte tål (vetemjöl, ibland vissa grönsaker och frukter, fibrer) och äta lagom mycket fett.

    Hårda varianten är svårare att få bukt med. Man får ofta fortsätta med en del lösande medicin men magen blir åtskilligt bättre än tidigare.

    För mer information om LCHF rekommenderar jag Kostdoktorns hemsida www.kostdoktorn.se

  • tiamo123
    Annelie 76 skrev 2015-03-12 21:41:48 följande:

    Vad för ersättning är det du funderar över? Från försäkring? Kanske, anmäl och prova. Men det är ju en engångsersättning. Sjukersättning? Troligtvis inte.

    Men det finns en chans att bli bättre, kanske helt bra i magen. Sluta ät kolhydrater, framförallt vetemjöl så blir magen bättre. De med ibs som äter LCHF blir bra eller nästan bra på ungefär en vecka. Lösa varianten är lättast att få bukt med, det gäller främst att hålla sig från det man inte tål (vetemjöl, ibland vissa grönsaker och frukter, fibrer) och äta lagom mycket fett.

    Hårda varianten är svårare att få bukt med. Man får ofta fortsätta med en del lösande medicin men magen blir åtskilligt bättre än tidigare.

    För mer information om LCHF rekommenderar jag Kostdoktorns hemsida www.kostdoktorn.se


    Ja jag tänkte från försäkringen. Har inte bra koll på sådant här så var därför jag frågade här. Okej, så det är helt omöjligt att få sjukersättning? Tänkte med tanke på att jag missar mycket skola och jobb för att jag har ont och är dålig.

    Har testat att äta LCHF men blev tyvärr inte alls bättre :( Testar nu att äta enligt FODMAP sedan 1-2 veckor tillbaka men än så länge är det ingen skillnad. 
  • Flisan02

    Jag har ingen aning. Samma situation som dig.


    Lider av väldigt svåra smärtor, och magproblem också. Är väldigt trött också - inte konstigt när man vaknar med galen smärta och som dyker upp då och då på dagarna. Man får aldrig slappna av och må bra, och inte ha ont eller inte springa på toa hela tiden t.ex.


     


    Jag tror tyvärr inte man kan få någon ersättning. Sjukersättning är väl det enda, men för att få det måste din läkare skriva intyg om detta och försäkringskassan måste hålla med din läkare. Troligen gör dem inte det. IBS klassas inte som en sån sjukdom, tyvärr. Deras riktlinjer är som en helt annan sjukdom än den jag själv har. Så lindriga symptom har jag inte alls!


    Jag är själv arbetslös, utan inkomst öht. Klarar inte av ett riktigt jobb på heltid.... Har ingen framtid eller liv framför mig. Ibland vill man bara ta livet av sig, haha....

  • Flisan02
    Annelie 76 skrev 2015-03-12 21:41:48 följande:

    Vad för ersättning är det du funderar över? Från försäkring? Kanske, anmäl och prova. Men det är ju en engångsersättning. Sjukersättning? Troligtvis inte.

    Men det finns en chans att bli bättre, kanske helt bra i magen. Sluta ät kolhydrater, framförallt vetemjöl så blir magen bättre. De med ibs som äter LCHF blir bra eller nästan bra på ungefär en vecka. Lösa varianten är lättast att få bukt med, det gäller främst att hålla sig från det man inte tål (vetemjöl, ibland vissa grönsaker och frukter, fibrer) och äta lagom mycket fett.

    Hårda varianten är svårare att få bukt med. Man får ofta fortsätta med en del lösande medicin men magen blir åtskilligt bättre än tidigare.

    För mer information om LCHF rekommenderar jag Kostdoktorns hemsida www.kostdoktorn.se


    Jag blev tyvärr inte bättre av LCHF. Fick hemska... diarrer pga fettet. Drog ner på fett men tyvärr.


    Men visst, vetemjöl och fibrer påverkar negativt. Men jag verkar aldrig bli bra utan maten påverkar inte att magen beter sig konstigt.


     


    Vi bör komma ihåg att IBS är en slasktratt för en massa symptom läkarna inte vet så mycket om. Det kan vara en slags allergi, inflammation eller rent funktionella problem endast..

  • Cully
    Annelie 76 skrev 2015-03-12 21:41:48 följande:

    Vad för ersättning är det du funderar över? Från försäkring? Kanske, anmäl och prova. Men det är ju en engångsersättning. Sjukersättning? Troligtvis inte.

    Men det finns en chans att bli bättre, kanske helt bra i magen. Sluta ät kolhydrater, framförallt vetemjöl så blir magen bättre. De med ibs som äter LCHF blir bra eller nästan bra på ungefär en vecka. Lösa varianten är lättast att få bukt med, det gäller främst att hålla sig från det man inte tål (vetemjöl, ibland vissa grönsaker och frukter, fibrer) och äta lagom mycket fett.

    Hårda varianten är svårare att få bukt med. Man får ofta fortsätta med en del lösande medicin men magen blir åtskilligt bättre än tidigare.

    För mer information om LCHF rekommenderar jag Kostdoktorns hemsida


    Källa på att LCHF är bra för IBS?
    Nej, det har du visst inte.
  • Mileya

    Har du testat att dricka Aloe vera? Jag är nämligen återförsäljare av aloe vera gel och har flera kunder som helt blivit av med sina magbesvär efter att de druckit aloe vera en tid. Värt att testa!

    Kontakta mig på mail om du vill veta mer: caroline.kulp@hotmail.com

  • Zebra71

    Lyssna inte på folk som säger att du ?troligen? inte kan få nåt och som svamlar om att det inte är den typen av sjukdom.Jag har det som en pågående skada hos mitt försäkringsbolag och nu när mitt barn fyller 18 ska de se vilken typ av invaliditett det blir. Så anmäl detta till ditt försäkringsbolag! Lyssna inte på googletyckare som antar grejer.
    Lycka till!

Svar på tråden Medicinsk invaliditet IBS?