• Anonym (Sandlådan)

Varför glor andra föräldrar så mycket på lekplatsen?

Jag har en son på 8 månader som precis har upptäckt tjusningen med att bygga sandslott (eller rättare sagt rasera de sandslott som jag bygger) Vi har varit på lekplatsen och lekt i sandlådan varenda dag i en vecka nu. Tidigare har vi bara gungat så det är först nu som jag har börjat lägga märket till andra föräldrar och hur de agerar. VARJE gång vi sitter och leker i sandlådan så är det minst en annan förälder som bara sitter och glor på oss. De slutar prata med sina egna barn och sitter bara stirrar när jag och min son leker. Vad kan det här bero på? Jag tycker att det känns väldigt obehagligt att en annan vuxen med barn sitter helt tyst och lyssnar på varenda ord jag säger. Jag har försökt bjuda in deras barn i leken och om barnet har velat vara med så har föräldern även då bara sagt något litet och sedan blivit helt tyst och fortsätter att stirra. Det här har hänt med omkring tio olika föräldrar nu. Kan det vara något lekplats-etikettsbrott som jag som förstagångsförälder bryter mot som gör att folk reagerar så här?

• Svar på tråden Varför glor andra föräldrar så mycket på lekplatsen?
  • Anonym (Sandlådan)

Nej, jag har inget lustigt på mig. Jag brukar ha kjol och leggings och en jacka eller tjock tröja.

• Birgitta02
    Anonym (Sandlådan) skrev 2015-03-13 12:28:37 följande:

Nej, mitt barn ser inte annorlunda ut eller har någon utvecklingsstörning. Och nej, jag är inte paranoid så tillvida att min man också skulle vara det, för när vi hade varit på lekplatsen alla tre så sade min man: "oj vad den där mamman satt och tittade på oss" så det är inte bara jag som upplever det. Det är alltså inte tio personer som samtidigt har suttit och tittat på oss utan det här har inträffat när det har varit jag och min son, samt en förälder med barn i sandlådan samtidigt. Jag vet inte om föräldern glor på mig hel tiden eftersom jag inte tittar på föräldern hela tiden men tydligt är i alla fall att de inte pratar med sitt eget barn utan sitter och lyssnar på vad man säger. Det känns så märkligt att sitta i närheten av en vuxen som sitter på sanlådekamtem nästan helt tyst bredvid sitt barn.

Fråga! "Varför tittar ni på mig hela tiden. Gör jag nåt fel? Jag tycker det är obehagligt". Vore intressant att höra svaret de ger.
  • Anonym (mkliop)

är det bara du ts som bankar i sandlådan? :P

• CissiJissi

Hahah en hjälp, du måste fråga dem!!! ELLER, säg till din bebis med din mammaröst "visst känns det konstigt att det sitter en till vuxen här i sandlådan med oss som bara glor och glor utan att säga något?:)" hahaha så stört

• aleydis

Jag kan bara tänka mig att de helt enkelt har dålig fantasi och har en passiv lekstil gentemot sina barn, inte interagerar så mkt. Tror de hade betett sig likadant även om du inte var där :)

• Anonym (Sandlådan)
    Anonym (mkliop) skrev 2015-03-13 12:47:56 följande:

är det bara du ts som bankar i sandlådan? :P

Haha ja, och sonen hjälpligt. De andra sitter ju bara och stirrar.
  • Anonym (mkliop)
    Anonym (Sandlådan) skrev 2015-03-13 12:56:56 följande:
    :)
    Ja när du få fråga.
    Är det bara en och samma mamma?
    Bara att fråga nästa gång hon stirrar så mkt; med att fråga; ursäkta; men undrar ni något?

• CissiJissi

Om du är en inspirerande, engagerad och energisk mamma (låter som det), som leker med ditt barn på ett sätt många inte orkar, så kan det ju hända de som stirrar är trötta och bars dras med och tycker det är skönt att lyssna och titta på er <3

• CissiJissi

Min mamma fick alltid kommentarer vart hon va att man tyckte hon va så fin med sina barn och pratade så fint. Hon tyckte det var så konstigt för hon var bara sig själv, men antog att det var för att de flesta andra vrider om sina röster och gör sig så barnsliga för barnen, det man uppskattade med henne var just hur naturlig hon var med barn. Så naturlig och avslappnad. Personligen börjar jag tro att alla stirrar av positiva orsaker ts, att du är en inspirerande mamma!

• Anonym (Sandlådan)
    Anonym (mkliop) skrev 2015-03-13 13:13:31 följande:

:)

Ja när du få fråga.

Är det bara en och samma mamma?

Bara att fråga nästa gång hon stirrar så mkt; med att fråga; ursäkta; men undrar ni något?

Nej, det är ju inte en och samma mamma det handlar om. Första gången vi satt i sandlådan så tänkte jag "men oj, vilken konstig förälder som bara sitter där helt tyst" men efter några dagar insåg jag att det rör sig om alla föräldrar (utom en) som jag har suttit i sandlådan tillsammans med.

Jag funderar på det som några av er har skrivit här om passiv lekstil och att folk kanske beter sig så här rent allmänt oavsett om jag sitter där eller ej. Så kan det kanske vara? Det här är mitt första barn och det är som sagt ganska nyligen som vi har börjat sitta i sandlådan så jag har liksom inte sett andra föräldrar leka med sina barn tidigare. Själv tycker jag att det är jätteroligt att leka i sandlådan med min son men alla kanske inte tycker att det är kul att leka med sina barn och därför bara sitter där utan att gräva. Om det är så, så kan jag väl ändå tycka att det är en smula märkligt att de inte verbalt interagerar med sina barn i leken, men det finns kanske en hel del folk som inte gör det heller.
  • CissiJissi
    Anonym (Sandlådan) skrev 2015-03-13 15:06:12 följande:

Nej, det är ju inte en och samma mamma det handlar om. Första gången vi satt i sandlådan så tänkte jag "men oj, vilken konstig förälder som bara sitter där helt tyst" men efter några dagar insåg jag att det rör sig om alla föräldrar (utom en) som jag har suttit i sandlådan tillsammans med.

Jag funderar på det som några av er har skrivit här om passiv lekstil och att folk kanske beter sig så här rent allmänt oavsett om jag sitter där eller ej. Så kan det kanske vara? Det här är mitt första barn och det är som sagt ganska nyligen som vi har börjat sitta i sandlådan så jag har liksom inte sett andra föräldrar leka med sina barn tidigare. Själv tycker jag att det är jätteroligt att leka i sandlådan med min son men alla kanske inte tycker att det är kul att leka med sina barn och därför bara sitter där utan att gräva. Om det är så, så kan jag väl ändå tycka att det är en smula märkligt att de inte verbalt interagerar med sina barn i leken, men det finns kanske en hel del folk som inte gör det heller.

Så tror jag att det är! Har inte träffat någon som önskar att vara lekmamma på samma sätt som jag alltid drömt om att vara och är nu.. Känns som att de flesta inte är så.. Jag blir nästan som ett barn själv.. Bygger duplo, leker i sanden, hoppar och dansar.. Roligare att vara mamma när man har kul med barn!!!:)
  • Anonym (mkliop)
    Anonym (Sandlådan) skrev 2015-03-13 15:06:12 följande:

Sitter de och meckar med sin iphone/ipad också?

• alla har olika åsikter
    Anonym (Sandlådan) skrev 2015-03-13 12:56:56 följande:

Låter faktiskt konstigt men kan vara att de blir förvånad över att du engagerar dig så pass mycket i ditt barns lek? Många går till lekparken och låta barnen leka själva medans föräldrarna sitter på en bänk och tittar.

På sommaren när vi är och badar vid någon sjö brukar jag och sonen sitta precis vid strandkanten och gräva och bygga i sanden. Aldrig tänkt på om folk stirrar eller inte dock.
  • Anonym (mingel)

Låter konstigt.
    Nu är det i och för sig många år sen men när jag var på lekplatsen med mina barn så var jag fullt upptagen med dom.
    Inte hade jag tid eller lust att kolla på andra vuxna vad dom gjorde, jag var ju inte där för att mingla, jag var där för att umgås med mina barn.

Svar på tråden Varför glor andra föräldrar så mycket på lekplatsen?