Jag har funderat mycket över detta. Jag tror det är viktigt att se till helheten. Barn är så olika, föräldrar är olika och situationen runt omkring är olika beroende på familj.
Vi har tänkt som en blå giraff, har inte tjatat på dem utan låtit våra barn själva efterfråga det. Vår 7-åring har tre aktiviteter (balett, fotboll och handboll) och vår 6-åring har en (fotboll) idag. Jag upplever att det hinns med utan att vi eller barnen behöver tumma på annat men det är nu, vår 7-åring har redan bortamatcher och hemmamatcher (och då vill de gärna att vi står i kiosken eller hjälper till på annat sätt) utanför den vanliga träningen i handbollen och mer lär det troligtvis bli och så även i fotbollen, på baletten tränar de för en dansuppvisning. Det är inte bara träning längre ett par timmar i veckan och det där kommer ju märkas mer med ålder antar jag och då har vi kanske inte möjlighet att hämta lika tidigt på fritids som vi gör idag, behöver vi ta tid av något annat då och hur kommer vi i så fall uppleva det? Jag vill inte leva den där stressen jag framförallt har sett hos mina grannar (som gott som alltid klagar över det) som jobbar heltid och resten av tiden handlar om barnens aktivitet, jag skulle må urdåligt av det och säkerligen också mina barn. En balans måste finnas.
Idag är vi oftast hemma vid tre och även om jag faktiskt tycker att vi har mycket tid över känns det ibland som tid är en bristvara. Det jag tycker är så viktigt bortsett från barnens aktiviteter sett till barnen är att de får leka mycket och ofta med kompisar, får mycket föräldratid (inte bara det som kallas kvalitet utan också kvantitet), har tid för sina läxor (den där lär ju öka), har tid att bara vara och slappa och göra "ingenting" och ha tråkigt och själva utan att något är styrt komma på vad de vill sysselsätta sig med.
Sedan finns ju vi vuxna också i denna familj, som inte bara lever för och genom barnen och önskar tid för våra relationer som sträcker sig längre, aktiviteter, jobb, att bara vara..
Mycket handlar väl om just tid, att man har gott om den och vad man vill att barnen får ut av den samt prioriteringar och hur man önskar leva sitt liv. Så svartvitt som i bloggen behöver det givetvis inte vara.