• Wilma45

    Så svårt att vara farmor ibland

    Mitt problem är hur man som farmor/svärmor på ett fint sätt ska kunna hjälpa söner och svärdöttrar i deras eget hem och med barnen, utan att såra, kränka eller gå över några gränser. Vi gamla far- och morföräldrar äanses ofta mossiga och att vi inte hänger med, men de unga bortser också från våra erfarenheter och har svårt att ta råd och hjälp från oss.
    När jag ser hur särskilt min ena son och hans sambo curlar mina barnbarn, passar upp och plockar efter dem, skjutsar hit och dit och ger dem större penningsummor utan att blinka, så blir jag allvarligt bekymrad. Barnen, som är mellan 8 och 15 år är lata, dryga , självupptagna och i mitt tycke dåligt uppfostrade. När de besöker mig blänger de surt om jag ber dem hänga jackan i hallen när de slängt den över en köksstol, eller om jag ber dem kasta bort godispapper och fruktrester i stället för att bara lämna det på bordet.

    Föräldrarna skryter över hur smarta och intelligenta barnen är och hur bra det går för dem i skolan, och visst är jag glad för deras framgångar där. Men måste de inte också lära sig att uppföra sig, hålla ordning omkring sig och ta ansvar för sina egna prylar? Och det måste de lära sig hemma!
    Jag har sedan de var små försökt putta på lite, tipsa och hjälpa till, men i synnerhet ena sonhustrun blir väldigt stött om jag gör minsta påpekande.
    Ordningen i hemmet är också under all kritik, trots  att mamman bara har deltidsarbete. Disk lämnas, barnen saknar rena kläder ibland, och alla prylar dräller överallt. Varför har de så mycket grejer liggande framme?  Jag får sådan lust att röja upp, plocka in i skåp och lådor och göra fint, men jag måste ju behärska mig, och vågar knappt tänka tanken att be att få hjälpa till.
    Det här blev en lång och lite bitter utläggning. Jag vill poängtera att jag trots allt har ett bra förhållande till mina söner och deras familjer, och jag älskar barnbarnen trots deras slarv och ibland fula språk. Jag är inte så mossig som jag kanske låter, utan en ganska modern farmor som hänger med hyfsat. Men jag skulle så innerligt gärna vilja hjälpa till med det jag kan.
    Finns det flera farmödrar/mormödrar där ute som också känner den här vanmakten över "fel" som görs i barnens familjer, och som man så gärna skulle vilja hjälpa till med om man bara vågade och fick?

    Och ni unga föräldrar, hur har ni det, låter ni er mamma/svärmor hjälpa till, och hur ser ni på om de tillrättavisar era barn eller kritiserar ordningen i ert hem, antingen genom påpekanden, förslag eller rent handfasta initiativ?

  • Svar på tråden Så svårt att vara farmor ibland
  • Penida

    Jag älskar min svärmor djupt. Vi är eller var väldigt olika när det kommer till hur vi tänker kring hushållet och barnuppfostran och det har varit apjobbigt i perioder eftersom hon med sitt orädda och något oförskämda sätt gärna "tar över" och säger sin åsikt utan att tänka ett steg längre. Jag å andra sidan har varit feg och konflikträdd och låtit henne hållas, tänkt att när hon åker eller lägger på luren gör vi vår sak igen även om jag i mötet med eller i samtalet kokande inombords. Hon är galet pedant och dessutom väldigt traditionell (kvinnan städar typ) och har en riktigt auktoritär syn på barn. Jag är inte den.
    För ett par år sedan hamnade i på en restaurang själva och det förändrade allt, hon fick i sig för mycket vin och i den där vindimman började hon berömma mig och de personer våra barn växer upp att bli, hon sa att hon själv önskat att hon varit mer avslappnad, att hon hade fått uppleva en man likt hennes son som delade ansvaret med henne, inte varit så hård mot sina barn jämt..Det fick mig att se henne i ett annat ljus, hon var inte så svartvitt som jag hade uppfattat henne och fegisen jag var gentemot henne försvann den kvällen. Idag är vår kommunikation en annan, tyvärr får jag inte chansen att träffa henne så ofta som jag skulle önska men vi pratar ofta och hon kan framföra sina åsikter men samtidigt se att de inte är de enda riktiga. Jag försöker vara lika accepterande tillbaka men ibland blir det heta debatter vilket bara är skoj. Jag anser mig påläst när det kommer till barn, hon tycker sig ha all den där erfarenheten jag inte har vilket är sant.
    Jag vet inte vad jag vill ha sagt med min lilla historia men jag upplever att du fokuserar på det negativa, det som du upplever vara negativt, om du tänker ett steg längre finns det säkert fina sidor hos dina barnbarn, är dessa något du uppskattar och lägger vikt vid och kan se delvis är ett resultat av föräldrarnas syn på barn som må skilja sig från din syn men inte behöver vara fel för den skull? Dina ungar är säkert inte perfekta heller eller hur?;) Se att ni är olika, din svärdotter kanske prioriterar annat än att städa (saker som är helt okej) framför att städa även om hon arbetar deltid. Vad spelar det egentligen för roll?  Fundera på om det är värt det att lägga sig i, vad som skulle bli bättre. Lägg fram det på ett sätt som inte verkar dömande, som tydligt speglar din åsikt men är öppen för en annan. Se det positiva också.


    Avskyr CIO-metoder
  • Batmamba
    Wilma45 skrev 2015-03-15 16:35:21 följande:

    Jag vidhåller att signaturen Tittij kommit till insikt, och då avser jag det hon själv beskriver som " jag fick en ny syn ".  Att komma till insikt kan vara att plötsligt förstå att man inte måste orka/hinna fixa precis allt själv, och att det inte är något fel att ta emot hjälp. Och min sondotter tog ju faktiskt emot min hjälp med middagslagningen så hon själv hann ut på en uppfriskande promenad efter jobbet.

    Naturligtvis ska inte den yngre generationen se det som sin plikt att tillfredsställa föräldrarnas behov av att vara behövda. Men de kan gott förstå att de inte alls är till besvär om de ber om hjälp, och att det inte är farligt att fråga. Jag ställer upp när jag kan, men är jag förhindrad så måste jag säga ifrån. Och jag brukar faktiskt inte tränga mig på. Jag åker aldrig dit objuden eller prackar på dem hjälp de inte vill ha. Du dömer mig väldigt hårt tycker jag. Var tycker du att jag pratar om dem som små barn?


    Då förstår jag bättre hur du menar (ang komma till insikt).

    Jag inser att jag nog låter mer dömande än jag är. Du ger inte alls intryck av att vara en sån som stormar in objuden och byter alla gardiner etc. Anledningen till att jag skriver att du verkar vara för "på" är att du noterat himlanden med ögon, suckar och att en sonhustru verkar irriterad (minns ej exakt ordval). Det är ju väldigt tydliga tecken på att du redan gått för långt. Du anser ju också att de gör fel och det tror jag att de märker.

    Du vill hjälpa till, och på ett bra sätt dessutom, vilket är jättesnällt. Men det jag menar är att de själva måste få formulera problemet, som häromdagen, då det ju också blev trevligt.

    Vi har valt en nivå på städningen här hemma som vi är tillfreds med, på samma sätt som du har. Om någon kom hem till dig och sa att du behövde bleka persiennsnörena, nästa gång lacka trösklarna, nästa gång sortera böckerna i färgordning, nästa gång bona dörrarna osv. Skulle inte du också uppfatta det som en kritik mot hur du sköter ditt hem?Och skulle det inte kännas lite konstigt att en gäst kritiskt inspekterade din städning och bedömde om du gjort det som gästen tycker att det ska göras? (För du är ju en gäst när du är hos dina barn.)

    Däremot om du ojade dig över de gulnade persiennsnörena och gästen erbjöd sig att bleka dem, eller berätta hur man gör - skulle inte det kännas annorlunda?

    Var det en begriplig liknelse?
  • Wilma45
    Batmamba skrev 2015-03-15 18:55:18 följande:
    Då förstår jag bättre hur du menar (ang komma till insikt).

    Jag inser att jag nog låter mer dömande än jag är. Du ger inte alls intryck av att vara en sån som stormar in objuden och byter alla gardiner etc. Anledningen till att jag skriver att du verkar vara för "på" är att du noterat himlanden med ögon, suckar och att en sonhustru verkar irriterad (minns ej exakt ordval). Det är ju väldigt tydliga tecken på att du redan gått för långt. Du anser ju också att de gör fel och det tror jag att de märker.

    Du vill hjälpa till, och på ett bra sätt dessutom, vilket är jättesnällt. Men det jag menar är att de själva måste få formulera problemet, som häromdagen, då det ju också blev trevligt.

    Vi har valt en nivå på städningen här hemma som vi är tillfreds med, på samma sätt som du har. Om någon kom hem till dig och sa att du behövde bleka persiennsnörena, nästa gång lacka trösklarna, nästa gång sortera böckerna i färgordning, nästa gång bona dörrarna osv. Skulle inte du också uppfatta det som en kritik mot hur du sköter ditt hem?Och skulle det inte kännas lite konstigt att en gäst kritiskt inspekterade din städning och bedömde om du gjort det som gästen tycker att det ska göras? (För du är ju en gäst när du är hos dina barn.)

    Däremot om du ojade dig över de gulnade persiennsnörena och gästen erbjöd sig att bleka dem, eller berätta hur man gör - skulle inte det kännas annorlunda?

    Var det en begriplig liknelse?
    Jodå, fullt begripligt! Det där med menande blickar och suckarna var inte de vuxna utan tonåringarna som stod för, så där var jag nog lite otydlig. Sonhustrun brukar mest säja att hon har läget under kontroll, även om det är snudd på kaos.

    Min son påpekade faktiskt förra sommaren att jag behöver måla om på altanen, och han har erbjudit sig att hjälpa mig nån helg i sommar. Jag tar tacksamt emot den hjälpen, och jag tog absolut inte illa upp för hans påpekande. Han är bättre på sånt än jag. Och jag vill gärna hjälpa till med sånt som jag är bra på.
    Jag har väl heller aldrig tänkt klaga på städningen hos dem. Mera då att få barnen att plocka undan, t ex sånt som de lämnar på köksbänken, på hallbyrån eller var som helst och som de sedan letar efter och inte vet var de har lagt. In på deras rum med det som tillhör dem! Det är ofta bortkomna nycklar, läxböcker, mobilladdare plånböcker och annat smått och gott som det härjas om.
  • Batmamba
    Wilma45 skrev 2015-03-15 20:17:48 följande:

    Jodå, fullt begripligt! Det där med menande blickar och suckarna var inte de vuxna utan tonåringarna som stod för, så där var jag nog lite otydlig. Sonhustrun brukar mest säja att hon har läget under kontroll, även om det är snudd på kaos.

    Min son påpekade faktiskt förra sommaren att jag behöver måla om på altanen, och han har erbjudit sig att hjälpa mig nån helg i sommar. Jag tar tacksamt emot den hjälpen, och jag tog absolut inte illa upp för hans påpekande. Han är bättre på sånt än jag. Och jag vill gärna hjälpa till med sånt som jag är bra på.

    Jag har väl heller aldrig tänkt klaga på städningen hos dem. Mera då att få barnen att plocka undan, t ex sånt som de lämnar på köksbänken, på hallbyrån eller var som helst och som de sedan letar efter och inte vet var de har lagt. In på deras rum med det som tillhör dem! Det är ofta bortkomna nycklar, läxböcker, mobilladdare plånböcker och annat smått och gott som det härjas om.


    Ok, då får jag en tydligare bild om vad det rör sig om. Jag påverkas mycket av mina egna erfarenheter och har tolkat det du skrivit utifrån det.

    Du är mån om att det ska bli bra och det är ju toppen! Råden från mig blir desamma ändå. Ge hjälp först när de ber om det!

    Ha det gott!
  • Wilma45
    Penida skrev 2015-03-15 18:35:57 följande:

    Jag älskar min svärmor djupt. Vi är eller var väldigt olika när det kommer till hur vi tänker kring hushållet och barnuppfostran och det har varit apjobbigt i perioder eftersom hon med sitt orädda och något oförskämda sätt gärna "tar över" och säger sin åsikt utan att tänka ett steg längre. Jag å andra sidan har varit feg och konflikträdd och låtit henne hållas, tänkt att när hon åker eller lägger på luren gör vi vår sak igen även om jag i mötet med eller i samtalet kokande inombords. Hon är galet pedant och dessutom väldigt traditionell (kvinnan städar typ) och har en riktigt auktoritär syn på barn. Jag är inte den.
    För ett par år sedan hamnade i på en restaurang själva och det förändrade allt, hon fick i sig för mycket vin och i den där vindimman började hon berömma mig och de personer våra barn växer upp att bli, hon sa att hon själv önskat att hon varit mer avslappnad, att hon hade fått uppleva en man likt hennes son som delade ansvaret med henne, inte varit så hård mot sina barn jämt..Det fick mig att se henne i ett annat ljus, hon var inte så svartvitt som jag hade uppfattat henne och fegisen jag var gentemot henne försvann den kvällen. Idag är vår kommunikation en annan, tyvärr får jag inte chansen att träffa henne så ofta som jag skulle önska men vi pratar ofta och hon kan framföra sina åsikter men samtidigt se att de inte är de enda riktiga. Jag försöker vara lika accepterande tillbaka men ibland blir det heta debatter vilket bara är skoj. Jag anser mig påläst när det kommer till barn, hon tycker sig ha all den där erfarenheten jag inte har vilket är sant.
    Jag vet inte vad jag vill ha sagt med min lilla historia men jag upplever att du fokuserar på det negativa, det som du upplever vara negativt, om du tänker ett steg längre finns det säkert fina sidor hos dina barnbarn, är dessa något du uppskattar och lägger vikt vid och kan se delvis är ett resultat av föräldrarnas syn på barn som må skilja sig från din syn men inte behöver vara fel för den skull? Dina ungar är säkert inte perfekta heller eller hur?;) Se att ni är olika, din svärdotter kanske prioriterar annat än att städa (saker som är helt okej) framför att städa även om hon arbetar deltid. Vad spelar det egentligen för roll?  Fundera på om det är värt det att lägga sig i, vad som skulle bli bättre. Lägg fram det på ett sätt som inte verkar dömande, som tydligt speglar din åsikt men är öppen för en annan. Se det positiva också.


    Jag tyckte mycket om din berättelse! Och jag ser mycket positivt hos både barnbarnen och deras föräldrar. Det är sant att jag här har fokuserat mest på det negativa, eftersom det är det jag funderat över och ville ha lite synpunkter på och liksom ventilera och höra hur andra har det.  Allt det positiva har jag lämnat därhän, just för att det är inget problem. Tänkte inte på att det fick mig att framstå som en gnällig och petig svärmor/farmor som bara ser fel hos mina närmaste.
    Barnbarnen är av allt att döma ganska ambitiösa i skolan, och vi gillar nog varandra, trots att jag har svårt att acceptera deras språk och vissa attityder både mot varandra och sina föräldrar och mej. Och den lille sladdisen är så fin och go när det bara är han och jag.
  • amia01

    Mitt råd är att sluta döma andra efter sig själv. Vi är alla olika, och har av olika anledningar valt olika liv.
    Men - alla är också beroende av kärlek och vänskap.
    Och - alla har rätt till sina känslor.

    Alltså - prata med dina barn och deras respektive om hur du känner - att du gärna vill vara ett stöd, finnas där som vän, och hjälpa dem med det dom behöver och det du kan.
    Fråga hur dom ser på det, vilken hjälp dom vill ha och hur de känner att de behöver dig.
    Du kanske vill städa - svärdottern kanske hellre vill att du bakar bullar hemma hos dig och tar med?
    Du kanske vill putsa fönstren - svärdottern kanske hellre gör det själv, men tar gärna hjälp med aktiviteter för barnen eller plantering av växter?
    De behöver känna att du inte lägger dig i hur de lever sina liv, samtidigt som jag tror att de säkert behöver och vill ha din hjälp, på sina villkor.

    Samtala utan att döma, och utgå från egna känslor och upplevelser och känslor, så ordnar det sig säkert!

    Önskar förresten av hela mitt hjärta att jag haft en svärmor som dig, som brytt sig om sina barn och barnbarn som du gör. Tyvärr finns det så många, som liksom min svärmor, anser att man "ska sköta sig själv". Tråkigt för de äldre som inte får känna glädjen över att vara behövda, och tråkigt för de yngre som inte får hjälp.

  • Wilma45

    Jag vill tacka er alla som kommit med så mycket kloka råd! Jag tar till mig av era tips och synpunkter, och det har varit jättetrevligt och nyttigt att få ventilera saken med er!
    Jag ska försöka kommunicera mera och bättre med sönerna och deras respektive, utan att tränga mig på.
    Jag ska försöka tagga ner lite, vara lyhörd och gå försiktigt fram, och jag ska försöka överse med barnbarnens slarv i deras eget hem, men hemma hos mig kommer jag inte att tolerera samma slapphet. De har som väl är humor, och även om de är lite väl frispråkiga ibland så är de faktiskt roliga och charmiga mitt i sitt tonårstrots.
    Allt gott till er!

  • Anonym (mossa)

    det är fint att du är engagerad, men det finns inget du kan göra. det är ju deras barn. Jag har en svärmor som är jättesnäll egentligen, men hon känner så mycket ägande över min bebis och tar jättemycket plats. Vill prägla mitt barn i en riktning jag inte vill. Trots att jag tycker att du har jättebra poänger, och att ditt sätt att se på barnuppfostran verkar bättre enligt mig, måste du respektera att du har haft barn och fått din chans att påverka och uppfostra. ditt "jobb" nu är att umgås och sysselsätta dem. nu har jag egna erfarenhet jag skriver ifrån såklar, kanske inte kan appliceras på ditt liv. 

  • Lindsey Egot the only one

    Jag är en 38 årig mormor och kan ibland gå över gränsen då jag vill överösa min dotter och barnbarn med prylar. Och nu är jag ju hennes mamma därför kan hon säga ifrån utan att det sårar något nämnvärt men jag tror den dagen min son blir far så får jag vakta mig och fråga OM de vill ha kläder, tapeter, möbler osv och att de får välja själva och att jag och min man sonens pappa betalar så man inte trampar på deras ömma tår

  • asta66
    Batmamba skrev 2015-03-15 14:03:18 följande:

    Jag kanske skulle förtydliga att vi både ber om och glatt tar emot hjälp från både mina och makens föräldrar (tex barnpassning, städning och matlagning), men jag har också erfarenhet av svärföräldrar som lägger sig i (men själva ser det som att hjälpa till).


    Det är en viktig skillnad. Som min svärmor som tvingade på mig hjälp att bära upp matkassar. Synd bara att hon klampade på med leriga skor. Jag som hade städat och tvättat mattorna. Jag uppskattade inte henne då.Skrikandes
Svar på tråden Så svårt att vara farmor ibland