• MammaVirr

Finns det något du skäms för att du inte kan/har koll på?

Jag blev lite inspirerad av en tråd som startades av någon som skämdes lite över att inte ha koll på hur det fungerar med att resa med tåg och bo på hotell.

Så...nu undrar jag var ni andra har "luckor" som ni (dumt nog) skäms över?

Multiplikationstabellen? Datum för barnens födelsedagar? Hur man lagar potatismos? Namnet på stadsministern?

• Svar på tråden Finns det något du skäms för att du inte kan/har koll på?
  • MadHatter

Om jag gör ett fel gällande något som jag "borde" kunna skäms jag ju i varierande grad beroende på vad det gäller.

Sen finns det hur mycket som helst som jag skulle vilja kunna som jag inte kan. Mina geografikunskaper är inte de bästa, trots att jag läser engelsk litteratur obehindrat är jag mycket sämre på att prata engelska än jag skulle vilja vara. Jag skulle gärna prata flera språk flytande.

Men min stora dröm har ju alltid varit att kunna sjunga!

Men dessa saker skäms jag ju inte för att jag inte kan.

• Anonym (tjej)

Huvudräkning. Flera gånger har jag fått stå i kassa och det är så pinsamt när det varit kontanter, jag har skyllt på att jag tillhör generationen som växt upp med miniräknare fastän jag inte gör det :( 

• Rosebud

Jag skäms över att jag bryr mig så lite om min gamla mor. Hon är över 80 och 
    fortfarande pigg med eget hus men det är sällan jag ens är där. Vi bor långt ifrån
    varandra men även om det varit helt nära hade jag nog inte varit hos henne särskilt
    ofta.

• Vlad

Svensk geografi. (jag kan inte så mycket om geografi i resten av världen heller, men man förväntas ha lite mer koll på sitt hemland)

• Anonym (jkl)

Åh jag skäms för allt som jag inte kan, att behöva fråga nån är det värsta jag vet. Så jag brukar låtsas med varierande resultat. Jag fick ofta sarkastiska kommentarer av mina föräldrar när jag var liten om jag inte kunde nåt eller missförstod. Det kan vara därför...

• Topcom

Jag skäms över att jag har så dålig koll på konflikter ute i världen samt politik i andra länder(sånt som man s k a kunna)

• Anonym (anonym)

Tveksamma kunskaper i geografi, historia och fin kultur som opera, balett, konst.

• Anonym (smile every day)

Jag skäms över att jag har så dålig koll på vad som händer i världen, att jag inte har en röd tråd i mitt liv, att jag inte har en hälsosam relation till mat. Historia också.

• Anonym (T)

Jo det där med att ha koll på världen kan jag också lägga till. Borde kanske kolla betydligt mer på nyheterna..

• lilly

Jag får köra på samma som vissa redan sagt- Sveriges geografi och historia! Jag har INGEN aning om gamla kungar, vem som var vems son. Gällande landskap kan jag Skåne och Lappland, resten kan jag vid namn men inte placera ut dem på karta!

• Anonym (Politikern)

Politik. Jag kan verkligen ingenting. Bor utomlands och har inte rösträtt här, så struntar blankt i vad som pågår i landet. Det kan bli pinsamt på jobbet om det pratas val eller folk nämner debatter osv där jag inte ens kan försöka låtsas jag vet vad eller vem de menar.

Ännu pinsammare är när jag får frågor om svensk politik! Jag gav upp allt sånt helt när jag flyttade från Sverige men jag kan seriöst inte ens vem som är statsminister. Det känns som man borde kunna en sån sak som det allra minsta men... Nej. Det fäster inte. Ändå skäms jag när folk kommer på mig, som det känns.

• MsFry

Jag skäms över att jag har jättedålig koll på Sveriges geografi.

En annan grej jag skulle vilja vara bättre på är att kunna ge vägbeskrivningar och förstå vägbeskrivningar. Det är fullkomligt omöjligt för mig. Om någon ringer och säger att de är på väg hem till mig och frågar hur de ska åka från ett visst ställe så måste jag lämna över luren till min man, jag kan verkligen inte förklara alls även om det är en väg jag åker minst två gånger om dagen själv. Jag kan heller inte ta till mig beskrivningar av väg som när folk säger saker som: "ja om man kommer från stan sett och har svängt höger vid macken efter avfarten från motorvägen vid blablablabla", det säger mig precis ingenting.

Misstänker att detta hänger ihop med mitt obefintliga lokalsinne.

• miapia
    MsFry skrev 2015-03-15 07:41:42 följande:

Jag skäms över att jag har jättedålig koll på Sveriges geografi.

En annan grej jag skulle vilja vara bättre på är att kunna ge vägbeskrivningar och förstå vägbeskrivningar. Det är fullkomligt omöjligt för mig. Om någon ringer och säger att de är på väg hem till mig och frågar hur de ska åka från ett visst ställe så måste jag lämna över luren till min man, jag kan verkligen inte förklara alls även om det är en väg jag åker minst två gånger om dagen själv. Jag kan heller inte ta till mig beskrivningar av väg som när folk säger saker som: "ja om man kommer från stan sett och har svängt höger vid macken efter avfarten från motorvägen vid blablablabla", det säger mig precis ingenting.

Misstänker att detta hänger ihop med mitt obefintliga lokalsinne.

Jag är precis likadan och skäms också över det. Tur att det finns gps i mobilen! :)
Svar på tråden Finns det något du skäms för att du inte kan/har koll på?