• Jennefer

CSN + timanställning, hur funkar det?

Vi har lite smått börjat fundera inför framtiden och på barn, och har där med också börjat fundera över det här med föräldrapenning och föräldraledighet. 

Jag började plugga en 5årig linje direkt efter gymnasiet och har nu ca 2 år kvar. Jag har en anställning som elevassistent på 50% (timanställning). Eftersom jag inte har någon lön sedan innan jag började studera bör ju min föräldrapenning baseras på mina studier och där med bli väldigt låg. Min fråga är dock om min timanställning också spelar in i föräldrapenningen? Har hört att "extrajobb" inte spelar in men om jag endast hade haft min anställning och inte studerat hade ju föräldrapenningen baserats på endast den inkomsten?

Hoppas någon kan hjälpa mig lite med mina funderingar, får väl ringa försäkringskassan på måndag :)

• Svar på tråden CSN + timanställning, hur funkar det?
  • pigglet

Föräldrapenning baseras på din SGI = SjukpenningGrundande Inkomst. Det är alltså din lön som ligger till grund för båda. Bidrag osv kan aldrig räknas in, så den kan inte räknas på csn-bidrag tex. Utan enbart lön.

Har du rätt till SGI så är det alltså på din halvtidslön. Lönen behöver vara minst.... (?) för att det ska räknas (kolla på försäkringskassans hemsida).

Har man ingen SGI så får man fp på garantinivå, 225 kronor/dag. Man får 480 dagar, av dessa är 390 dagar på SGI/garantinivå och 90 dagar är lägstanivådagar och ger 180 kronor/dag.
    Allt innan skatt.

• aleydis

Jag är lite i samma situation, har en Sgi på 113 000 per år. Gränsen för minimineloppet för föräldrapenning är 104 000 tror jag. Om du har tjänat mindre än så får du minimibeloppet, annars lite mer enl din inkomst. De kan oxå välja det år du tjänat mest under studietiden för att basera Sgi på

• Jennefer

Jag tjänar ungefär 9 000 i månaden i dagsläget (jobbar ca 15 h/vecka nu), vilket alltså skulle innebära att min föräldrapenning skulle baseras på denna och enligt kassakollen få ut 6 900 kr före skatt? 

• aleydis
    Jennefer skrev 2015-03-16 07:51:03 följande:

Jag tjänar ungefär 9 000 i månaden i dagsläget (jobbar ca 15 h/vecka nu), vilket alltså skulle innebära att min föräldrapenning skulle baseras på denna och enligt kassakollen få ut 6 900 kr före skatt? 

Jag kan inte säga exakta siffror, men det låter rimligt, man skickar in inkomstunderlag så gör de en Sgi- utredning.
  • pigglet

Hur stor ens fp blir beror ju i första hand på hur man väljer att ta ut dagarna. Man kan som mest få ut 80% av sin lön (SGI), men för att få ut så mycket krävs att man tar 7 dagar/vecka. Vilket betyder att dagarna kommer ta slut väldigt snabbt.

De flesta (inte alla) väljer att snåla så mycket man kan, för att kunna vara hemma lite extra med barnet. Antingen att man inte vill skola in barnet på förskola när det är 1 år, eller att man vill gå ner i arbetstid när man börjar jobba och fortsätta skydda sin SGI genom att täcka upp med fp. Eller man vill kunna vara hemma mer på somrarna, eller jul- sport - påsklov osv. Så vill man ha dagar kvar till inskolning på förskola, fritids, skola osv. Och förskolan och fritids har stängt 4 dagar/år för planering, då vill man kanske kunna ta fp.

Har man låg eller ingen SGI kan det vara bra att räkna lite extra. Om pappan har en hög SGI så kan man tjäna på att han tar föräldraledigt tex fredag elelr måndag redan från barnet föds. Då kan han ta 3 hela SGI-dagar (tex fre, lör, sön) och man får kanske ut lika mycket pengar som om du själv tog 7 dagar/vecka. Samtidigt som man sparar på dagarna OCH får mer tid tillsammans.

Det kan också vara smart att kolla lite på jämställdhetsbonus.

Och kan man läsa på distans och ha hand om barnet? Man får ta både csn-bidrag och föräldrapenning samtidigt.
    Snart lär väl vårdnadsbidraget försvinna, så det löns kanske inte att tipsa om? Annars ger ju det lite extra pengar från barnet fyller 1 år, om man låter bli att utnyttja kommunalt finansierad barnomsorg. 

Finns mycket att tänka på och ta ställning till...

Svar på tråden CSN + timanställning, hur funkar det?