• Anonym (Rapunzel)

Vad tycker du om riktigt långt hår på kvinnor?

Hej allihopa!

Jag håller på att spara ut mitt hår och har ganska ambitiösa mål, tänker sikta på att låta det växa tills håret når ned till rumpan ("tailbone length" på bilden nedan), kan hända att jag vill ha ännu längre efter det men "tailbone length" är mitt mål för tillfället.

Av ren nyfikenhet vill jag nu veta vad andra tycker om så pass långt hår, så ja, vad tycker du?
    Följdfråga: när tycker du att hår är "för långt"? 

Använd gärna bilden för att förklara om det behövs (tog med den för att göra det lättare).

Shoot!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om riktigt långt hår på kvinnor?
  • Aniiee

Tjockt, välskött hår är väl snyggt ner till golvet om det passar på personen. 

Själv har jag tjockt hår ner till höfterna, jag har för länge sen haft ner till knäna. Men det är dags att klippa av det, känner jag, Orka hålla på att jamsa med så långt hår. Svårt att borsta, går åt hela balsamflaskan varje gång man tvättar, det är i vägen jämt, ska man sätta upp det utan att fläta det först går det åt 10000000000000 hårsnoddar.

Nä....  allting längre än till midjan är tusan inte värt....

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • fluu

Gillar generellt långt hår(även på män), men alla passar ju inte i det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (T)

Beror på hur långt. Blir det alldeles för långt, ner till golvet, så är det inte fint. Är det välskött och ner till rumpan så visst, men inte längre.

• Anonym (Janne)

Gillar långt hår på kvinnor, speciellt på fittan.

• Rainbow gg

Jag både gillar och har långt hår. Brukade ha "tailbone" långt men har nu midjelångt. Och tjockt som fan själv. Varje dag är det ett jävla mirakel att jag inte rakar av mig hela rubbet. Det åker fram framför ansiktet i både tid och otid, det är för tungt för att kunna hålla någon annan frisyr än "rakt", tofsar töjs ut mer eller mindre direkt och dåliga tofsar går sönder direkt. Men jag får mycket berömm för hur fint det är och hur bra jag sköter det (och säger jag att jag inte gör ett skit med mitt hår förutom att tvätta, inte ens borstar varje dag, så ändras tonen till hur jag borde bli bättre på att sköta det), so I've got that going for me.. Which is nice.

Om jag hade passat i kort hår och inte hade sådant jävulsk vågigt hår så hade jag haft kort hår. Långt hår är fint men jag förstår inte hur folk orkar

• KanDetHändaNu

Personligen så tycker jag att det ska vara tjockt hår och att maxlängden är till midjan, längre hår än det kan ju inte vara så bra för nacken när det blir blött :-/

• Rainbow gg
    Aniiee skrev 2015-03-14 16:32:45 följande:

Själv har jag tjockt hår ner till höfterna, jag har för länge sen haft ner till knäna. Men det är dags att klippa av det, känner jag, Orka hålla på att jamsa med så långt hår. Svårt att borsta, går åt hela balsamflaskan varje gång man tvättar, det är i vägen jämt, ska man sätta upp det utan att fläta det först går det åt 10000000000000 hårsnoddar.

Jag fick lära mig av en tjej för längesedan att det räcker att använda balsam i hårbottnen och i topparna. "Det rinner ju ändå ner i resten av håret sen" typ. Jag gör så och det funkar för mig men det är ju ingen vetenskaplig måttstock direkt
  • KanDetHändaNu
    Aniiee skrev 2015-03-14 16:32:45 följande:

Om du ska klippa av minst 30 cm så kan du sälja eller donera det. http://www.barncancerfonden.se/fakta-och-rad/Barncancersjukdomar/fragor-och-svar/hur-donerar-man-har-till-peruker/
  • Aniiee
    Rainbow gg skrev 2015-03-15 22:26:22 följande:
    Jag fick lära mig av en tjej för längesedan att det räcker att använda balsam i hårbottnen och i topparna. "Det rinner ju ändå ner i resten av håret sen" typ. Jag gör så och det funkar för mig men det är ju ingen vetenskaplig måttstock direkt
    Det kan funka ibland, men inte alltid =/
    KanDetHändaNu skrev 2015-03-15 22:28:58 följande:
    Om du ska klippa av minst 30 cm så kan du sälja eller donera det. http://www.barncancerfonden.se/fakta-och-rad/Barncancersjukdomar/fragor-och-svar/hur-donerar-man-har-till-peruker/
    Jag donerar hår regelbundet =)
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (johanna)

Jag tycker att hår till midjan kan vara snyggt men absolut inte längre. Har aldrig sett någon som lyckats få till det så att det inte är extremt platt och många gånger ser det till och med ut som att det är "slickat" på huvudet. Sen tycker jag aldrig att hår som inte är välskött är snyggt. Jag är väldigt noga med mitt hår och klipper bort det slitna så fort det börjar bli minsta lilla. Använder även hårinpackning två gånger i veckan och undviker att platta, locka, färga osv om jag inte ska på något väldigt speciellt. Har mörkbrunt, vågit hår som naturligt har ljusare slingor och det är väldigt blankt. Jag har för tillfället ner till mitten på ryggen :)

• Anonym (Rapunzel)

Tack för alla svar!

Jag har haft ganska kort hår i hela mitt liv, hade under en kort period i mellanstadiet hår ner till "bsl" och det var väl det längsta mitt hår någonsin har varit. Annars har jag oftast haft det ner till hakan och ibland till axlarna.

Mitt hår har rätt mycket volym och slumpmässiga vågor som står lite åt alla håll, är därför rätt jobbigt att ha kort hår för då finns det inget som tynger ner det, ser underligt ut om jag inte spenderar tid på det varje morgon. Nu när jag har kommit sådär två dm förbi axlarna så ser det mycket bättre ut, det lever fortfarande sitt eget liv och har mycket volym, men jag behöver inte hålla på och fixa med det varje morgon. 

Finns ju ingen garanti på att jag kommer gilla att ha "tailbone length", men det får jag se när jag kommer dit :) Om jag inte gillar det blir det väl att ha det till höften eller midjan istället.

• Anonym (Stella)

Helt rätt tråd för mig! Hjälp mig är ni snälla!

Mitt hår är nu "Mid back" enligt det här diagrammet och jag trasslar in mig hela tiden och det känns LÅNGT. Jag gillar långt hår och skulle aldrig klippa kortare än "shoulder length".

Jag funderar nu på  "Arm pit och BSL". Vad tycker ni generellt är snyggast av dom två? Jag vill fortfarande kunna sätta upp det i hästsvans högt på huvudet utan problem. Håret ska vara jämnlångt och är typiskt skandinaviskt och jag är medelålders om det spelar någon roll. Skulle bli glad för era råd för jag ska klippa mig om några dagar.

För att svara på TS fråga så gillar jag inte hår som är längre än Waist length.

• Anonym (Rapunzel)
    Anonym (Stella) skrev 2015-03-16 15:10:43 följande:
    Helt rätt tråd för mig! Hjälp mig är ni snälla!

Mitt hår är nu "Mid back" enligt det här diagrammet och jag trasslar in mig hela tiden och det känns LÅNGT. Jag gillar långt hår och skulle aldrig klippa kortare än "shoulder length".

Jag funderar nu på  "Arm pit och BSL". Vad tycker ni generellt är snyggast av dom två? Jag vill fortfarande kunna sätta upp det i hästsvans högt på huvudet utan problem. Håret ska vara jämnlångt och är typiskt skandinaviskt och jag är medelålders om det spelar någon roll. Skulle bli glad för era råd för jag ska klippa mig om några dagar.

För att svara på TS fråga så gillar jag inte hår som är längre än Waist length.
    Jag gillar ju långt hår så jag röstar på BSL :) Men om du inte är helt säker så kan du ju klippa det till BSL först  för att sedan klippa det kortare om du vill det.
  • Anonym (ellie)

Mitt hår är precis till rumpan, ungefär så du vill ha det. Det är tjockt, oftast fint stylat och jag får alltid komplimanger för det. Dock så FASTAR DET HELA TIDEN. Det fastnar i dörrar, i bilbälten, i väskor, i dragkedjor, klibbar fast när jag är svettig och är helt enkelt i vägen. Men på något sätt gör mitt hår mig extra speciell. Alla vet vem jag är för att jag är "hon med långt hår", alla vill leka med mitt hår och dom flesta gillar det verkligen. Jag tror att jag skulle ångra mig om jag klippte det, då det inte går att göra så mycket saker med kort hår. Det ser sjukt fint ut bakifrån när det är lockat tex, och jag vet att folk stirrar när jag går förbi. Jag tänker hela tiden att jag ska göra det, men nu vill jag spara det till skolbalen (går i ettan).

Jag tycker det är fint, men det är jobbigt. Medellängd är bäst enligt mig. Typ waist lenght är det längsta du borde ha, länge är bara irriterande och sen blir du fäst vid det.

Kan någon som klippt av mycket av sitt hår berätta lite om det förresten? Ångrar ni det, älskar ni det? Jag vill klippa från tailbone till lite kortare än bra strap? Vad tycker ni, och vad tycker du TS?

• Jorunn2

Det är fint om det är tjockt, friskt, glansig, rent, utborstat och välskött. Samt uppsatt i en härlig, tjock knut eller annan uppsatt frisyr, när det inte är lämpligt att ha det hängande och slängande (t.ex. på många arbetsplatser). Mycket hår på en kvinna är alltid mer feminint och glamouröst än lite hår.

Mitt hår når till armhålorna nu. Har som längst haft det till midjan. Där någonstans går gränsen för mig personligen, då topparna börjar bli kluvna och det börjar se risigt ut längst ned. Vill man ha längre hår, så bör man nog använda någon produkt som "klistrar ihop" topparna så att de inte klyver sig fortare än vad håret växer, efter en viss längd.

• Anonym (M)

Långt hår är så viktigt för mig att jag inte kan bedöma om en tjej är snygg eller inte om hon har kort. Till knäna är väl lite och ta, men annars; ju längre desto bättre. Tycker det är så synd med kvinnor i fyrtioårsåldern som skaffar kort hår. Dom blir för mig tanter med en gång.

• Zuzanne

Nu är väl jag partisk, men tycker det är fint. Har själv Classic length på håret.

Svar på tråden Vad tycker du om riktigt långt hår på kvinnor?