• Tomahawk

Borde Marijuana legaliseras?

Hej,
    satt och funderade på varför Marijuana (som har en hel del bevisade medicinska effekter) är "olagligt" medan t.ex. alkohol och tobak (som har en hel del bevisade negativa effekter) är "lagligt". Borde vi förbjuda alkohol och tobak också eller borde Marijuana vara "lagligt" på samma grunder som alkohol och tobak? Vad tycker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde Marijuana legaliseras?
  • Drottningen70

Legalisera i medicinskt syfte på samma sätt som exempelvis morfin är legalt. Ja, både tobak och alkohol kan gått förbjudas.

• Haskel
    Drottningen70 skrev 2015-03-15 09:42:58 följande:

Legalisera i medicinskt syfte på samma sätt som exempelvis morfin är legalt. Ja, både tobak och alkohol kan gått förbjudas.

Glöm inte socker, om du anser att allt skadligt ska förbjudas.
  • Drottningen70
    Haskel skrev 2015-03-15 09:47:24 följande:

Glöm inte socker, om du anser att allt skadligt ska förbjudas.

Tramsdiskussion att blanda in socker, vilket alla som är i alla fall lite insatt vet. Kommer verkligen inte att ens bemöta sånt dravel.
  • Haskel
    Drottningen70 skrev 2015-03-15 09:58:03 följande:
    Tramsdiskussion att blanda in socker, vilket alla som är i alla fall lite insatt vet. Kommer verkligen inte att ens bemöta sånt dravel.
    Lika fånigt att förbjuda alkohol och tobak, enligt min mening.
  • Dr Nail

Såhär är det: alla röker ändå, och skiter fullständigt i att det är förbjudet. Hela Stockholm röker gräs, den som inte vet det borde lämna sina fyra väggar lite oftare. En avkriminalisering kommer knappast leda till fler brukare när alla som vill röka redan gör det.

Legalise.

• Drottningen70
    Dr Nail skrev 2015-03-15 10:18:24 följande:

Såhär är det: alla röker ändå, och skiter fullständigt i att det är förbjudet. Hela Stockholm röker gräs, den som inte vet det borde lämna sina fyra väggar lite oftare. En avkriminalisering kommer knappast leda till fler brukare när alla som vill röka redan gör det.

Legalise.

Haha nej så är det inte alls. Det är en minoritet som röker på. Den som tror annat behöver utöka sin bekantskapskrets.
  • Drottningen70
    Haskel skrev 2015-03-15 10:07:12 följande:

Lika fånigt att förbjuda alkohol och tobak, enligt min mening.

Om substanserna är likvärdiga antar jag att du lika självklart som att ge barnet en påse lördagsgodis kan servera en grogg och tända en cigg åt ungen. Lika självklart som att ta en bulle på EM-fikat på jobbet istället kan ta en sexa wisky ... Etc
  • Dr Nail
    Drottningen70 skrev 2015-03-15 11:46:15 följande:
    Haha nej så är det inte alls. Det är en minoritet som röker på. Den som tror annat behöver utöka sin bekantskapskrets.
    Det blir fler och fler hela tiden, speciellt bland unga :) Och så kommer det att fortsätta, lagligt eller ej. Det är busenkelt att skaffa weed. Lägg resurserna på att lösa brott, inte på att förstöra folks fredagskvällar :)
  • Drottningen70
    Dr Nail skrev 2015-03-15 12:03:21 följande:

Det blir fler och fler hela tiden, speciellt bland unga :) Och så kommer det att fortsätta, lagligt eller ej. Det är busenkelt att skaffa weed. Lägg resurserna på att lösa brott, inte på att förstöra folks fredagskvällar :)

Nejdå . Så här har det sett ut i många år att det går i perioder upp och ned där rökandet ibland går upp och sen ned igen. Absolut inget stadigt ökande under tid. Ökad acceptans och ökad konsumtion under vissa perioder, sen minskar det igen när de negativa konsekvenserna börjar märkas, sen glöms de negativa aspekter à efter ett tag bort igen och drogromantiska idéer börjar florera och rökandet åter ökar. I get nytt under solen. Du är dåligt insatt helt enkelt.
  • emeliienicole

Jag som är 19 år kan utan tvekan säga att det är hur många som helst som röker på idag, och ärligt talat så anser jag att det är bättre än alkohol då du varken kan överdosera cannabis eller bli fysiskt beroende, det värsta som kan hända är att du ligger och spyr. Med alkohol vet du aldrig heller hur du blir, om du blir aggressiv eller lugn av det, det kan ju variera från gång till gång. Men cannabis så vet du om att du alltid kommer bli lugn och det enda du tänker på är antagligen att du är hungrig. Sen anser jag också att det är bättre att legalisera cannabis för då skulle vi sluta stödja de kriminella gängen som tjänar massa pengar på det, då skulle vi istället stödja staten.

• Anonym (För)
    emeliienicole skrev 2015-03-15 12:18:27 följande:

Jag som är 19 år kan utan tvekan säga att det är hur många som helst som röker på idag, och ärligt talat så anser jag att det är bättre än alkohol då du varken kan överdosera cannabis eller bli fysiskt beroende, det värsta som kan hända är att du ligger och spyr. Med alkohol vet du aldrig heller hur du blir, om du blir aggressiv eller lugn av det, det kan ju variera från gång till gång. Men cannabis så vet du om att du alltid kommer bli lugn och det enda du tänker på är antagligen att du är hungrig. Sen anser jag också att det är bättre att legalisera cannabis för då skulle vi sluta stödja de kriminella gängen som tjänar massa pengar på det, då skulle vi istället stödja staten.

Helt riktigt. Instämmer i föregående talare.
  • emeliienicole
    Drottningen70 skrev 2015-03-15 12:10:03 följande:
    Nejdå . Så här har det sett ut i många år att det går i perioder upp och ned där rökandet ibland går upp och sen ned igen. Absolut inget stadigt ökande under tid. Ökad acceptans och ökad konsumtion under vissa perioder, sen minskar det igen när de negativa konsekvenserna börjar märkas, sen glöms de negativa aspekter à efter ett tag bort igen och drogromantiska idéer börjar florera och rökandet åter ökar. I get nytt under solen. Du är dåligt insatt helt enkelt.

Jag skulle säga att det är du som är dåligt insatt i det hela, det är visst väldigt många som röker på och enda anledningen till att du inte vet det är för att du antagligen inte har öppnat dina ögon, sen pratar inte folk om det som dom pratar om alkohol då cannabis är olagligt, det tystas alltså ner något.

Och detta samtalsämnet handlar ju om gräs, inte om heroin..vilka negativa konsekvenser tänker du på? Gräs är som sagt inte farligt, men det framstår som farligt då folk inte har någon som helst aning om vad det egentligen är, folk tar inte reda på fakta innan dom öppnar sin mun. Självklart har det sina negativa effekter också på människokroppen precis som mycket annat har. Jag får ofta höra "det börjar med marijuana och slutar med hasch och då är du mer eller mindre död", vilket är ganska sjukt då hasch och marijuana är snarlika och ger snarlika effekter, du kan inte dö av något utav det. 

Så inte för att låta otrevlig, men du borde nog läsa lite om detta innan du öppnar din mun angående sånt här för du verkar inte vilja se och du verkar inte veta alls hur dagens samhälle ser ut och du verkar inte heller vara så insatt i hur gräs fungerar överhuvudtaget. :)

• Drottningen70
    emeliienicole skrev 2015-03-15 13:54:31 följande:

Jag skulle säga att det är du som är dåligt insatt i det hela, det är visst väldigt många som röker på och enda anledningen till att du inte vet det är för att du antagligen inte har öppnat dina ögon, sen pratar inte folk om det som dom pratar om alkohol då cannabis är olagligt, det tystas alltså ner något.

Och detta samtalsämnet handlar ju om gräs, inte om heroin..vilka negativa konsekvenser tänker du på? Gräs är som sagt inte farligt, men det framstår som farligt då folk inte har någon som helst aning om vad det egentligen är, folk tar inte reda på fakta innan dom öppnar sin mun. Självklart har det sina negativa effekter också på människokroppen precis som mycket annat har. Jag får ofta höra "det börjar med marijuana och slutar med hasch och då är du mer eller mindre död", vilket är ganska sjukt då hasch och marijuana är snarlika och ger snarlika effekter, du kan inte dö av något utav det. 

Så inte för att låta otrevlig, men du borde nog läsa lite om detta innan du öppnar din mun angående sånt här för du verkar inte vilja se och du verkar inte veta alls hur dagens samhälle ser ut och du verkar inte heller vara så insatt i hur gräs fungerar överhuvudtaget. :)

Jag är mer insatt än du anar. Dagens marijuana är dessutom nästan alltid starkare än hasch då majoriteten av den marijuana som konsumeras i sverige är odlat i europa och designat och modifierat till att innehålla betydligt högre koncentration av thc än vad det importerade haschet gör. "Förr" var marijuana att betrakta som en lättare drog än hasch, men nu är rollerna ombytta. Lite skrattretande att en 19 åring med lite egen erfarenhet av att röka påstår sig veta mer om saken än vad jag gör. Pinsamt rent av. Att påstå att cannabis är ofarligt är dessutom ett jävla hån mot de människor som förtvivlat försöker ta sig ur ett cannabismissbruk. Att vidare hävda att riskerna är låga för att substansen inte ger ett fysiskt beroende är häpnadsväckande korkat då alla med pyttelite kunskap vet att det är just det psykologiska beroendet som är det STORA problemet när det kommer till beroendesjukdomar. Fysiskt beroende går nästan alltid att undkomma relativt smärtfritt med lite adekvat medicinering. Nej det är inte heroin vi talar om. Faktum är att heroin på flera sätt ät ofarligare än cannabis. Att dessutom kategorisera cannabis som en lätt drog är missvisande, det borde man veta om man provat. Den ger rätt kraftiga förändringar i sinnesupplevelserna. Dvs påverkan på hjärnan. Lilla flicka som inte ens är torr bakom öronen, som inte ens har en färdigutvecklad hjärna, som tror du vet mer än mig i ämnet. Var nu rädd om hjärnan så den får fortsätta växa ifred. Jag avviker härmed då detta uppenbarligen bara blir ett forum för drogromantik vilket jag ej vill bidra till. (Och jodå jag har rökt själv flera ggr)
  • emeliienicole
    Drottningen70 skrev 2015-03-15 14:28:01 följande:
    Jag är mer insatt än du anar. Dagens marijuana är dessutom nästan alltid starkare än hasch då majoriteten av den marijuana som konsumeras i sverige är odlat i europa och designat och modifierat till att innehålla betydligt högre koncentration av thc än vad det importerade haschet gör. "Förr" var marijuana att betrakta som en lättare drog än hasch, men nu är rollerna ombytta. Lite skrattretande att en 19 åring med lite egen erfarenhet av att röka påstår sig veta mer om saken än vad jag gör. Pinsamt rent av. Att påstå att cannabis är ofarligt är dessutom ett jävla hån mot de människor som förtvivlat försöker ta sig ur ett cannabismissbruk. Att vidare hävda att riskerna är låga för att substansen inte ger ett fysiskt beroende är häpnadsväckande korkat då alla med pyttelite kunskap vet att det är just det psykologiska beroendet som är det STORA problemet när det kommer till beroendesjukdomar. Fysiskt beroende går nästan alltid att undkomma relativt smärtfritt med lite adekvat medicinering. Nej det är inte heroin vi talar om. Faktum är att heroin på flera sätt ät ofarligare än cannabis. Att dessutom kategorisera cannabis som en lätt drog är missvisande, det borde man veta om man provat. Den ger rätt kraftiga förändringar i sinnesupplevelserna. Dvs påverkan på hjärnan. Lilla flicka som inte ens är torr bakom öronen, som inte ens har en färdigutvecklad hjärna, som tror du vet mer än mig i ämnet. Var nu rädd om hjärnan så den får fortsätta växa ifred. Jag avviker härmed då detta uppenbarligen bara blir ett forum för drogromantik vilket jag ej vill bidra till. (Och jodå jag har rökt själv flera ggr)

På dig verkar det som att jag dagligen röker på vilket inte alls stämmer då jag är gravid men har umgängen där det finns massor med sådant. Har en kompis som blev beroende av spice, vilket är FYSISKT och psykiskt beroendeframkallande, han hade väldigt stora problem att ta sig ur detta, större problem än dom som anser sig vara beroende av cannabis. Om du vet så mycket om detta så borde du kunna resonera kring detta lite mognare och bättre än vad du gör, istället sitter du och trycker ner mig för att jag är 19 år och att min hjärna inte är fullt utvecklad, vem säger att du vet mer än mig för att du är äldre och har rökt på flera gånger? 

Heroin är visst en värre drog än cannabis, cannabis ger ett jäkla rus och din hjärna rubbas helt, det håller jag med om till 100! Men du blir inte beroende av det på det sättet, de som säger att de är beroende av cannabis behöver endast gå hos psykolog för att få hjälp, du kan aldrig bli beroende fysiskt och det är ju det fysiska som faktiskt är farligt. Du kan heller aldrig överdosera cannabis som du kan göra med heroin, så om du säger att du är beroende av cannabis så är inte det alls lika farligt som att vara beroende av heroin då du faktiskt inte kan dö av cannabisen.

Jag kategoriserar inte heller cannabisen som en lätt drog utan det jag säger är att alkoholen är så himla mycket farligare än cannabis, så skulle cannabis legaliseras så skulle vi iallafall sluta stötta de kriminella och istället börja stötta staten. Sen vore det ärligt talat bättre om folk föredrog cannabis framför alkohol då dom endast skadar sig själva när dom tar det, med alkohol kan du bli våldsam och vilja börja bråka samt att du kan bli känslomässig och börja lipa, vilket alltså oftast förstör kvällen för så många andra än dig själv. Är du påverkad av cannabis så har du ärligt talat inte orken att göra sådana grejer, istället blir du glad och hungrig och du sitter oftast bara still och har roligt med dom som är med dig.

Och vad gör inte alkoholen med människokroppen då om jag får fråga? Du vet ju som sagt aldrig hur din kväll slutar när du börjar att dricka, sen kan du överdosera alkoholen och bli tvungen att åka in och magpumpas, hur mycket kostar inte det? Varför är det ingen som pratar om alkoholisterna? jag anser att dom har ett betydligt större problem än cannabismissbrukare faktiskt, alkoholister kan lätt bli otrevliga och odrägliga, cannabismissbrukare är i sin egna lilla värld.

Oavsett vad du tycker och tänker så kan du aldrig komma och säga att du har mer rätt om saker och ting för att du är äldre, det är bara skitsnack. Det kan ju faktiskt vara så att du inte har alls lika bra koll på hur det är i dagens samhälle då du är äldre. Sen är inte alla 19-åringar mentalt efterblivna som du verkar tro, man kan fortfarande vara allmänbildad utan att vara 40+.

• Dr Nail
    Att påstå att cannabis är ofarligt är dessutom ett jävla hån mot de människor som förtvivlat försöker ta sig ur ett cannabismissbruk.
    Jag skulle snarare säga att Sveriges narkotikapolitik är ett jävla hån mot människor som förtvivlat försöker ta sig ur ett cannabismissbruk. Det är vad jag tycker iaf.

• Philanthropy

Ett stort fel med nuvarande narkotikalagstiftning är att det inte skiljs på bruk och missbruk. En ungdom som efter att ha tagit sina första bloss marijuana någonsin, blir tagen och får pissa; blir stämplad som en missbrukare. Var ligger logiken i det? Här tror staten att man måste in och "hjälpa" den här ungdomen, men hela processen som rullar igång gör ju istället en höna av en fjäder. Staten ska skapa en atmosfär bland medborgarna som gör att de själva vågar komma till dem och efterfråga hjälp när de bedömer att det är läge. De ska knappast jaga människor och pracka på dem hjälp som i själva verket blir skadlig. Drogermissbruk hör ihop med vårdinstanser, och inget annat. Det borde aldrig ha blivit och bör icke vara en polisiär fråga.

• psyklivet

Vad menar du med hjärnan, enda påverkan på hjärnan man sett.
    Är på minderåriga, men på vuxna om debut och konsumtion sker +18år.
    Så kan man inte se någon direkt påverkan på hjärnan.

Vem använder ett ord som ofarligare, håller med heroin som substans har låga skadeverkningar som så.
    Dock går det inte komma ifrån att det är sällan man ens kan köpa heroin på gatan.
    utan innehåller en massa olika saker, plus okänd styrka.
    Det är knappast en tillfällighet att så dör av heroin.Man kan lugnt säga att som substans, så har heroin låg skadeverkning.
    Cannabis tillhör den kategorin också = låg skadeverkningar.

När dom ovan tar upp socker, så har dom en poäng.
    Då du anser vi ska ta bort allt skadligt, varför hyckla om socker.
    Som du mycket väl orsakar en massa död och kostnader i sjukvården.
    Alkohol och tobak går inte förbjuda, om vi inte vill få en parallell ekonomi av gigantiska mått.
    Och tillhörande våld.
    Bara se hur det gick med ciggen när man chockhöjde skattenm helt plötsligt så startade det upp en gigantisk logistik för smuggelcigg.
    Sen har vi ett exempel i USA när man förbjöd alkohol, det gick som bekant åt helvete.

Jag är personligen tveksam till dina kunskaper, då du drar slutsatser och ger påståenden som inte funkar alls.

Svar på tråden Borde Marijuana legaliseras?