• Leiben

Ni som har/ haft svamp i/ på brösten. Erfarenheter?

Har nyligen tagit tredje tabletten fluconazol och penslar barnet i munnen ca 2 ggr per dag. Har inte sett beläggning på 2 veckor men eftersom jag uppenbarligen har kvar så underhålls behandlar jag hen (?). Orkar inte springa på amningsmottagningen mer hela tiden då jag haft andra grejer innan också.

Är lite röd, mer eller mindre vissa dagar, på bröstvårtan och lite runr om som småröda knottror. Det syns bara om man påpekar det. Har hanterbar smärta men ändå jobbigt. Svider mer vissa dagar på brösten vid amning och småilar och bränner innuti och även ibland mellan amningarna. 

Går det att bli av med? Varför försvinner det inte? Det är ju ändå inte så mycket?
    Hur har ni det? Behandling? 

Hoppas på andras erfarenheter. Trött på att alltid ha lite halstruligt med amningen.

• Svar på tråden Ni som har/ haft svamp i/ på brösten. Erfarenheter?
  • Annelie 76

Är det engångsbehandling du tar? Det kanske är bättre att ta de svagare tabletterna som man tar under en längre tid.

Sen kan det göra ont utan svamp också. I omgångar har det gjort skitont i mina bröst, dels har bröstvårtan gjort ont och ibland känns det som vacuum i brösten. Jag pumpar så det är inte amningsproblem.

Du håller väl brösten varma också? Annars kan de göra ont. I början hade jag en ullhalsduk lindad runt om, nu har jag en bit fleecetyg som jag hänger i bh-n som täcker framsidan.

• fridalilla
    Jag hade jättemycket problem med svamp när jag ammade. Såg ut som att bröstvårtan var på väg av och läkaren på vårdcentralen hade aldrig varit med om att man kunde få svamp på bröstvårtan. Dock fick jag salva mot fotsvamp (receptfritt på apoteket) att smörja in bröstvårtorna med efter varje amningstillfälle. Försvann snabbare än allt annat jag fick testat först! Så åk till apoteket och köp svampsalva! och fortsätt behandla barnet :)
  • Leiben
    Annelie 76 skrev 2015-03-15 15:11:01 följande:

Är det engångsbehandling du tar? Det kanske är bättre att ta de svagare tabletterna som man tar under en längre tid.

Sen kan det göra ont utan svamp också. I omgångar har det gjort skitont i mina bröst, dels har bröstvårtan gjort ont och ibland känns det som vacuum i brösten. Jag pumpar så det är inte amningsproblem.

Du håller väl brösten varma också? Annars kan de göra ont. I början hade jag en ullhalsduk lindad runt om, nu har jag en bit fleecetyg som jag hänger i bh-n som täcker framsidan.

ja tabletter dvs 3 st engångskurer med en veckas intervall. Vad för svagare tabletter?

Vad är det då som gör ont?

Varför ska man hålla dem varma? Amningsmottagningen säger lufta dem.
  • Annelie 76
    Leiben skrev 2015-03-19 12:57:35 följande:
    ja tabletter dvs 3 st engångskurer med en veckas intervall. Vad för svagare tabletter?

Vad är det då som gör ont?

Varför ska man hålla dem varma? Amningsmottagningen säger lufta dem.
    Fluconazol heter tabletterna. De finns i olika doser som man tar i olika intervaller. Jag tycker bäst om de man tar varje dag i några veckor. Jag hade dem när jag ammade äldsta sonen. På mig kändes svampen som att det drogs taggtråd genom brösten. Varför det gör ont vet jag inte men det ät väl kroppens reaktion på en främmande invasion. Svampen ska ju inte vara där.

Kalla bröst gör också ont. Inte när man ammar utan hela tiden.
Svar på tråden Ni som har/ haft svamp i/ på brösten. Erfarenheter?