• Monchichier

Utekatt vs.innekatt

Hur ställer ni er i frågan om ute/innekatter?
    Ska katter få ströva fritt ute? Är det en dödssynd att ha en katt om man bor i en lägenhet på 7:e våningen utan balkong (som inte får gå ut och gå i sele)?
    Klarar sig katter gott på 100kvm inomhus?

Ja, hur ser ni på utekatter resp. innekatter helt enkelt?
    Fördelar och nackdelar med resp katt?

• Svar på tråden Utekatt vs.innekatt
  • EnGladPingvin

Det beror helt på hur man bor och hur mycket engagemang man är beredd att lägga på katten. Det som många missar är att katter har instinkter och behov som behöver tillfredsställas för att katten ska må bra. Man skaffar en söt kattunge och tror att den bara ska passa in ens liv. Katter behöver stimulans och få utlopp för sina instinkter. Det är lättare att ge katten det om den får vara ute, jaga och smyga i naturen. Men det kräver att man bor på ett ställe där det fungerar.

Själv bor vi i villa i ett mindre bostadsområde och tomten angränsar till natur/skog på tre sidor. Det är en bra bit till en större väg. Våra katter älskar att studsa ut i naturen, men får bara göra det dagtid och när vi är hemma. För oss är det otänkbart att stänga in dem. Inga grannar klagar och skulle någon mot förmodan göra det kan vi ta en diskussion om deras ungar som springer över allas tomter/sparkar in bollar i landen eller mopedåkande tonåringar samtidigt.

Samtidigt tror jag mycket väl innekatter kan må bra, men det kräver mycket av ägaren. Katter behöver som sagt stimulans och få leva ut sina instinkter. Tror tyvärr det är många som inte inser hur mycket tid varje dag det krävs. Skaffa aldrig en ensam kattunge, som människa kan man aldrig ge kattungen det behov av närhet och lek som en kattunge behöver för att utvecklas. Även vuxna katter behöver aktivering flera timmar per dag. Det räcker inte att slänga åt dem en leksaksmus. Ytan är mindre viktig. Det är stimulansen och aktiveringen som är det viktiga.

• Fjärilslarv
    Sweet Sofia skrev 2015-03-15 22:21:19 följande:
    Finns ingen som har uppsikt 24/7 över sina utekatter. Det fungerar inte i praktiken.
    och då ska man inte ha några utekatter....
  • Abbe83

Mina katter var innekatter till att börja med då jag bodde i lägenhet i stan. Bodde på 4:e våningen med balkong, de fick gå ut i sele ibland. Sen 4 år tillbaka bor jag och min sambo i hus på landet med skogen som närmaste granne och katterna har fått bli utekatter. De trivs bättre som utekatter. Katterna får gå ut/in som de vill, på nätterna har vi de alltid inne. 

• Sweet Sofia
    Fjärilslarv skrev 2015-03-16 18:38:38 följande:

och då ska man inte ha några utekatter....

Vet du ens vad en utekatt gör?
  • Fjärilslarv
    Sweet Sofia skrev 2015-03-16 19:56:34 följande:
    Vet du ens vad en utekatt gör?
    ja det är en katt som går ute.... har man tur så fångar de råttor och möss, annars så springer de på andras tomter, bajsar i rabatter och sandlådor osv. 
  • nozpa

Åh, jag tycker nog lite både och. Har själv innekatter. Bor bra och hade för den sakens skull kunnat släppa ut dom. Finns många utekatter här. Och har inte hört någon som gnällt över utekatterna.
    Nu är jag rädd att något ska hända mina katter ute, så de får vara inne. Och dom är lyckliga, aktiva katter. Har alltid varit inne. Försöker inte ens smita ut. Och har ibland tagit ut dom i koppel men dom vill bara in direkt. Så dom är inne.

Hade vi bott helt på landet så kanske, kanske jag hade släppt ut dom. Men hade inte kunnat somna om dom inte var inne. Det finns så mycket risker med katter ute, samtidigt tycker de flesta katter om att ligga på plattorna och sola sig, äta gräs, jaga löv eller möss. Så ptja. Är lite delad, men vågar inte släppa ut mina.

• Sweet Sofia
    Fjärilslarv skrev 2015-03-16 19:59:39 följande:

ja det är en katt som går ute.... har man tur så fångar de råttor och möss, annars så springer de på andras tomter, bajsar i rabatter och sandlådor osv. 

Eller så går den i skogen og jagar etc...
  • lördagsgodis

Vi bor bra till i lugnt område men jag vågar inte heller släppa ut dom då jag är orolig att något skulle hända och jag inte skulle sova om de inte kom in i tid...

• Fjärilslarv
    Sweet Sofia skrev 2015-03-16 21:46:46 följande:
    Eller så går den i skogen og jagar etc...
    ja så kan det vara, men utekatterna här omkring använder vår tomt som passage till skogen tyvärr, samt att en av dem brukar jaga humlor på tomten på sommaren. 
  • Tigrie

Bor mitt i Malmö i en lägenhet på 4:e våningen så jag har inte en chans att släppa ut min katt. Däremot, om jag hade haft chansen, så tror jag inte att han hade velat gå ut ändå. Han är lite feg av sig...
    Som ägare av en innekatt så tycker jag det är helt ok, om man tillgodoser kattens behov så mycket som möjligt. Jag letar alltid efter nya saker att hitta på med katten. Nya lekar, nya sätt att stimulera honom. Se till så han får ett så rikt liv som möjligt.

Vi hade utekatt när jag var liten och vi bodde så pass bra att vi inte behövde oroa oss över att katten skulle bli påkörd. Han trivdes bra med det.

Alla katter är ju olika. Man får ju lära känna katten och utgå från dess behov. Man märker ju om katten är uttråkad eller om man trivs.
    För tillfället ligger min herre och sover i sängen. Men vi har haft ganska livliga lekar idag med, så jag förstår honom ;)

• molly50

Jag tycker att det beror på var man bor. Bor man t ex på landet så är det ok att ha utekatt. Men om man t ex bor i villaområden med andra människor nära inpå så tycker jag det är bättre med innekatter.
    Kanske mycket pga att vi har haft problem med katter som har använt vår tomt som toalett och inte grävt ner det efter sig och kissat på både barnvagn och grill och makens dyra jaktstövlar.
    Maken är dessutom väldigt allergisk så vi kan inte ha våra stolsdynor framme hela tiden om vi inte vill tvätta varje gång de ska användas,då katterna ofta använder dem som sovplats.
    Hade jag själv kunnat ha katt så hade jag haft innekatt dels av ovannämnda orsaker och dels pga oron att något ska hända katten.
    Människor kan bli väldigt irriterade på katterna och det går en ganska tättrafikerad väg här.
    Så jag får nog rösta för innekatter.

Mattias och Hannah.
Svar på tråden Utekatt vs.innekatt