• KajsaK

    Kan AMH-värdet påverkas av cystor?

    Som rubriken lyder, kan amh-värdet påverkas av cystor på äggstockarna?
    Har gjort en fertilitetsutredning där mitt amh-värde låg på 16, och fsh-värde på 0,07. Läkaren i utredningsteamet gjorde vul, men hittade inte ens äggstockarna. Ett par månader efter detta (för ett par veckor sedan bara) så var jag på min vårdcentral för lite olika saker och nämde då igen för min läkare att jag haft som mensvärk och strålande smärta på höger sida buken sedan ca 2 månader tillbaka. Hon på vc sa, ja men vi kollar det direkt! Så hon gjorde en noggrann undersökning med sina "bara händer" och fann då något som läkaren i fertilitetsutredningen totalt missat på nåt märkligt sätt! Dels hittade hon vänster äggstock (utan problem), samt så hittade hon något hårt och stort som ett hönsägg på höger sida!

    Har fått tid om 2,5 veckor på kvinnokliniken för detta bland annat.

    Så nu undrar jag som rubriken lyder, kan det vara så? Någon som vet? Samt så har jag ej haft mens sedan oktober förra året dvs 5 månader sedan! Kan detta oxå bero på ev cysta?

  • Svar på tråden Kan AMH-värdet påverkas av cystor?
  • KajsaK

    Läkaren sa även att "den" (cystan) var hård, brukar cystor kännas/vara hårda? Någon som vet? Har varit mkt nu senaste halvåret med nya problem som dyker upp, så därför frågar jag lite här eftersom hjälpen ff är några veckor bort...!

  • Sthlmsthlm

    Hej,
    Ditt höga AMH tyder på PCOS. Vid PCOS lossar inte äggen vid ägglossning utan bildar istället cystor`(det är alltså inte cystorna som påverkar AMH. det är tvärtom). Det låter som att det kan vara så för dig. PCOS är en hormonrubbning som även ger andra symptom: ökad kroppsbehåring, lätt att gå upp i vikt m.m. Vet inte om något av detta passar in på dig?

  • KajsaK
    Sthlmsthlm skrev 2015-03-19 08:38:06 följande:

    Hej,
    Ditt höga AMH tyder på PCOS. Vid PCOS lossar inte äggen vid ägglossning utan bildar istället cystor`(det är alltså inte cystorna som påverkar AMH. det är tvärtom). Det låter som att det kan vara så för dig. PCOS är en hormonrubbning som även ger andra symptom: ökad kroppsbehåring, lätt att gå upp i vikt m.m. Vet inte om något av detta passar in på dig?


    Hej det med kroppsbehåring och lätt att gå upp i vikt stämmer inte. Har alltid varit smal och har inte mer hår än "normalt". Men man kanske kan ha PCOS utan dom symtomen?
  • Sthlmsthlm

    Att du inte haft mens låter lite misstänkt men PCOS uppstår inte över ett natt så det är nog bäst att låta läkare utreda.

    Jag har PCO och min syster PCOS. Jag har inga symtom men också regelbunden normal cykel. Hon har aldrig haft normal cykel och problem med vikt etc.

    Har man över 10 i AMH har man per definition PCOS sa min gynekolog.

  • KajsaK
    Sthlmsthlm skrev 2015-03-19 16:27:45 följande:

    Att du inte haft mens låter lite misstänkt men PCOS uppstår inte över ett natt så det är nog bäst att låta läkare utreda.

    Jag har PCO och min syster PCOS. Jag har inga symtom men också regelbunden normal cykel. Hon har aldrig haft normal cykel och problem med vikt etc.

    Har man över 10 i AMH har man per definition PCOS sa min gynekolog.


    Jag har alltid haft oregelbunden och mkt smärtsamma menstruationer. När jag var yngre låg jag bara och spydde. Senaste 10-15 åren har jag ej spytt men haft väldiga smärtor och fortsatt oregelbunden mens men sådana här glapp brukar jag ej ha samt ej "mensvärk" i fem månader...
  • KajsaK

    Och till mig sa läkaren (inte den som hittade cystan) i barnlöshetsutredningen bara att mitt amh värde tyder på tidigt klimakterie, ingenting om nå pco eller så. Är så förbannad att läkare verkar veta så jäkla lite om dessa kvinnoproblem! Senaste halvåret har varit helt kaos å lååååång väntan på allt!

  • KajsaK

    Bad en läkare för 5-6 år sen om remiss till kk pga smärtsam och oregelbunden mens men den remissen skickades aldrig! Visste inte då att man kunde kontakta dem utan remiss.

  • Anonym (anonym)
    KajsaK skrev 2015-03-16 11:49:09 följande:

    Som rubriken lyder, kan amh-värdet påverkas av cystor på äggstockarna?
    Har gjort en fertilitetsutredning där mitt amh-värde låg på 16, och fsh-värde på 0,07. Läkaren i utredningsteamet gjorde vul, men hittade inte ens äggstockarna. Ett par månader efter detta (för ett par veckor sedan bara) så var jag på min vårdcentral för lite olika saker och nämde då igen för min läkare att jag haft som mensvärk och strålande smärta på höger sida buken sedan ca 2 månader tillbaka. Hon på vc sa, ja men vi kollar det direkt! Så hon gjorde en noggrann undersökning med sina "bara händer" och fann då något som läkaren i fertilitetsutredningen totalt missat på nåt märkligt sätt! Dels hittade hon vänster äggstock (utan problem), samt så hittade hon något hårt och stort som ett hönsägg på höger sida!

    Har fått tid om 2,5 veckor på kvinnokliniken för detta bland annat.

    Så nu undrar jag som rubriken lyder, kan det vara så? Någon som vet? Samt så har jag ej haft mens sedan oktober förra året dvs 5 månader sedan! Kan detta oxå bero på ev cysta?


    Ska det inte vara tvärt om? Amh 0,07 och fsh 16?
  • KajsaK
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-24 16:22:32 följande:
    Ska det inte vara tvärt om? Amh 0,07 och fsh 16?
    Oj, jo råkade slänga om värdena!
  • KajsaK

    Än så länge vet jag bara att jag har "nåt" hårt och stort som ett hönsägg på höger sida buken. Om det är nån ofarlig cysta eller ej vet jag ej ännu, får nog veta mer på tisdag då jag ska till kk. Vad har ni där ute haft för symtom och hur länge har ni tex haft värk i magen? Jag har nu haft konstant "mensvärk"/molvärk i snart tre månader. Är yr och illamående ofta, ryggvärk. Är det vanligt vid cysta?

  • KajsaK

    Sen måste jag bara säga att om nu cystor är så vanliga, varför känner jag INGEN som haft det...?

Svar på tråden Kan AMH-värdet påverkas av cystor?