• MoaElis

Någon som tävlar i rallylydnad?

Jag går en kurs nu och tänkte försöka mig på att tävla i det sen. Men jag funderar på hur länge andra tränat innan de börjat tävla? Kunna alla skyltar är ju ett måste, men tänker om alla andra tränar i år innan eller om de är lite mer nybörjare. Jag har också lite svårt att förstå skillnaden mellan inofficiell eller officiell tävling. Vilken av de ska man anmäla sig till om man är nybörjare? Tänkte även på om man får ge godis när man tävlar? Berätta gärna om era erfarenheter!

• Svar på tråden Någon som tävlar i rallylydnad?
  • MoaElis

Och förstår jag rätt när man måste få en viss poäng för att bli godkänt, i tre tävlingar i nybörjarklass för att få fortsätta? 

• Axo

Nu tävlar jag inte rallylydnad, men vanlig lydnad.

Hur länge man tränar beror ju helt på hur det går, hur lätt hunden har att lära sig och hur petig man vill vara med detaljerna. Du kan ju ge dig ut och tävla även om hunden inte kan något, men då får du ju poäng efter det också.

På en inofficiell tävling så räknas inte resultaten utan man kan se det mer som en träningstävling. På en officiell tävling så skickas resultatet in till sbk och blir officiellt för andra. Då räknas även uppflyttningspoängen. Du måste få minst 70/100 på tre tävlingar för att bli uppflyttad till nästa klass.

Och nej, du får varken använda godis eller leksak på en tävling. Däremot får du använda kroppen då länge du inte rör vid hunden och du får prata hur mycket du vill med hunden till skillnad från lydnaden.

• MoaElis
    Axo skrev 2015-03-17 12:22:55 följande:

Nu tävlar jag inte rallylydnad, men vanlig lydnad.

Hur länge man tränar beror ju helt på hur det går, hur lätt hunden har att lära sig och hur petig man vill vara med detaljerna. Du kan ju ge dig ut och tävla även om hunden inte kan något, men då får du ju poäng efter det också.

På en inofficiell tävling så räknas inte resultaten utan man kan se det mer som en träningstävling. På en officiell tävling så skickas resultatet in till sbk och blir officiellt för andra. Då räknas även uppflyttningspoängen. Du måste få minst 70/100 på tre tävlingar för att bli uppflyttad till nästa klass.

Och nej, du får varken använda godis eller leksak på en tävling. Däremot får du använda kroppen då länge du inte rör vid hunden och du får prata hur mycket du vill med hunden till skillnad från lydnaden.

Ja okej så även om man får minst 70 poäng på en inofficell tävling räknas inte det alls? Ingen annan skillnad? Tänker om det är lättare eller så. 

Angående själva banan, vet du om man får veta den innan eller om man bara ska komma ihåg den efter att ha sett den på ett papper en stund innan?
  • Axo

Nej, en inofficiell räknas inte. Kan vara bra om man inte vill betala fullpris för en tävling utan bara känner att man vill kolla av lite hur man ligger till i träningen.

Det är banvandring innan tävlingen och jag har för mig att domaren brukar gå med och ge några tips.

• MoaElis

Ja okej tack för dina svar!

• Fanny b

Jag   tävlar i rallylydnad. Hur snabbt man  tävla beror vad hunden kan innan. Om den tex är tränad i tävlingslydnad eller har en bra vardagslydnad kan mindre träning krävas. Man startar i nybörjarklass, minst 70  poäng i 3 tävlingar/ 100poäng  i en tävling leder till uppflytt till nästa klass

På tävlingar  är banvandring och man kan fråga domaren, dock rekommenderar  jag att man är     påläst om skyltarna för det är lätt att själv göra fel vid skyltarna

j

Svar på tråden Någon som tävlar i rallylydnad?