• bbarassara

Snälla hjälp mig sluta hetsäta :(

Hej! Jag har sedan länge hetsätit men det är först mu jag inser att jag verkligen måste ta tag i problemet.

Jag mår verkligen inte dåligt på något sätt, jag har två föräldrar som ställer upp i alla lägen, har en underbar pojkvän och underbara vänner. Ofta tänker jag att jag gör en nystart, "nu jävlar ska jag gå ner i vikt och sluta äta godis". Detta har hållit som mest tre veckor innan jag började hetsäta igen. Oftast går jag runt 1-2 dagar innan jag börjar igen.. 

Det går oftast ganska bra, men sedan är jag ensam hemma och vet att vi har exempelvis chips hemma. Då går jag och tar dem för att "passa på" när jag ändå är hemma. Om jag är och handlar passar jag på att köpa någonting. Gömmer sedan pappret för att ingen ska se att jag ätit något godis.

Jag behöver verkligen ha hjälp med hur jag ska komma ur detta... Någon som kommit ur det? Hur gjorde ni? <3

• Svar på tråden Snälla hjälp mig sluta hetsäta :(
  • Anonym (pp)

Gör dig av med allt godis och chips och annat du hetsäter. Det är sjukt svårt att vara hemma och veta att man har den där chipspåsen från i lördags kvar i skåpet. När du känner att du vill börja hetsäta testa att sysselsätta dig med något. Gå en promenad, läs bok, eller gör något du tycker är kul. Helst något som kräver koncentration så tankarna fokuserar på något annat än chips och godis etc. En annan sak som funkar för mig är att planera vad jag ska äta dagen innan. Vet man att man brukar bli väldigt sötsugen kan man mixa en smoothie eller en bärdryck av frukt och eller frysta bär. När du är i affären kanske du ska gå igenom varorna innan du betalar och verkligen tänka igenom vad du behöver. Jag vet hur svårt det kan vara men det går att sluta det gäller bara att hitta metoder som funkar för dig. Lycka till!

• Hannis83

Den första frågan som du måste ställa dig själv och fundera över är varför du hetsäter. Att slänga allt gott du har hemma kan hjälpa dig på kort sikt med du måste komma underfund med den bakomliggande faktorn till varför du hetsäter för att kunna förändra ditt beteende. Vad känner du i situationen, vad är det för känslor du har? Glädje, ilska, skam, rädsla, nyfikenhet, förvåning eller sorg? Vad ploppar det upp för tankar innan, under men också efter du hetsätit?

Själv hade jag en sorgedepression för tio år sedan och i samband med den gick jag upp 30 kilo på väldigt kort tid. För att bli av med kilona började jag i KBT. Nu handlade det inte om någon hetsätning för mig utan istället hade jag en massa orsaker till att jag tillät mig att äta. Det är inte lätt att förändra ett beteende som man har men innan du kan börja jobba med det måste du komma underfund med varför :) Fråga gärna, kan jag så hjälper jag gärna till att bolla tankar :)

• Anonym (övervinna hetsätning)

Köp och läs genast boken Att övervinna hetsätning av Christopher Fairburn. Den hjälpte mig jättemycket! Framförallt måste du sluta banta! Hunger triggar hetsätning. Ät istället regelbundet, varierat och ofta. Sen finns många känslomässiga skäl som kan ligga bakom också, men om du är mätt och välnärd kan det vara lättare att stå emot hetsätningsdjävulen.

• Anonym (t)

Jag själv beställde instans slim som är bantningspiller. Fy satan vad dom hjälper. Man rasar i vikt

Anonym (t) skrev 2015-08-21 22:12:27 följande:

Jag själv beställde instans slim som är bantningspiller. Fy satan vad dom hjälper. Man rasar i vikt

Tror att du helt missförstått ämnet.
  • Kvinna29

Nej jag hänger allt med. Varför inte ta till hjälpmedel som finns istället för att leka fin. Det är inte knark jag skriver om utan ofarliga tabletter

Kvinna29 skrev 2015-08-26 00:41:47 följande:

Nej jag hänger allt med. Varför inte ta till hjälpmedel som finns istället för att leka fin. Det är inte knark jag skriver om utan ofarliga tabletter

Men TS vill ha hjälp med att sluta hetsäta, inte veta hur man kan gå ner i vikt. Dessutom är det vansinnigt kontraproduktivt att banta när man vill sluta hetsäta eftersom hunger är en trigger.
Svar på tråden Snälla hjälp mig sluta hetsäta :(