• Anonym (kär!)

Hur många gånger har du varit förlovad?

Hur många gånger har ni varit förlovade är röstningsfrågan? Ni får också gärna svara på hur många gånger ni gift er.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många gånger har du varit förlovad?
  • Anonym (...)

Förlovad 1 gång, gift 1 gång och sedan skild. Men förhoppningsvis kommer det ett frieri här under våren... Har det på känn.

• Catti41
    Anonym (Förlovad) skrev 2015-03-18 09:12:07 följande:
    Eller är vi båda förlovade med juristen då det var han som kom med förslaget? :D
    Vi är nog förlovade med makens försäkringsrådgivare som var den som föreslog att vi skulle gifta oss. Vi tittade på varandra och sa att ja det kan vi väl.

Så nej, jag räknade mig inte som förlovad under veckorna före vigseln.
  • Anonym (Förlovad)
    Catti41 skrev 2015-03-18 12:20:31 följande:
    Vi är nog förlovade med makens försäkringsrådgivare som var den som föreslog att vi skulle gifta oss. Vi tittade på varandra och sa att ja det kan vi väl.

Så nej, jag räknade mig inte som förlovad under veckorna före vigseln.
    Ja, det var ju väldigt likt vår situation :)

Jag tycker att innebörden av förlovning är något urholkat. Ett löfte om att någon gång i framtiden gifta sig (kanske), vilken funktion fyller det för människor idag? Är det som en ren kärleksförklaring, en extra gnista i relationen? Eller är det som ett statement gentemot omgivningen att "nu tänker vi faktiskt satsa på varandra till 100%, leva tillsammans och skaffa familj ihop, alla nyfikna beundrare- håll er borta!"

Annars tycker jag att det aktiva valet att skaffa barn är en slags "förlovning". Då bestämmer man sig för att leva och fostra ett barn tillsammans, oavsett om man planerar att gifta sig eller inte.
  • SmultronSöt

ASG... Jag sprang och förlovade mig med min gymnasiekärlek när jag var 16, det höll i 2 år Drömmer 

Är i 30 snåret nu och har varit oförlovad sedan dess... Kommer aldrig att hända igen, förutom om jag och min sambo tillika pappan till mitt barn skulle fria till mig, så att vi bestämde oss för giftemål. Då skulle jag kunna förlova mig innan, men inte bara för saken skull.  

• LFF

Aldrig förlovad, aldrig gift. Om vi gifter oss blir det direkt, utan förlovning typ.

• Anonym (36-åringen)

Har aldrig varit förlovad.

• Anonym (Anonym)

Varit förlovad en gång och är numera gift med den forna fästmannen :) 

• Phalaenopsis

Två gånger förlovad, en gift.
    Första förlovningen slutade i katastrof.
    Andra gången ledde till ett mycket lyckligt äktenskap som hittills varat i fem år, och ett barn.

• london

Förlovad och gift en gång. Fortfarande gift med mannen jag förlovade mig med.

• Anonym (tredjegångengillt)

Förlovad första gången i sjuttonårsåldern 1,5 år med dåvarande pojkvän.

Förlovad andra gången med min exmake; vi var förlovade i drygt ett år innan vi gifte oss, vi var gifta i 16 år och har barn tillsammans.

Skild sedan 7 år nu och har ny sambo. Vi är förlovade och bär alltså varsin ring, men har förmodligen inte för avsikt att gifta oss. Båda har varit gifta varsin gång tidigare och båda har vuxna barn.

Vår förlovning kan nog ses som en kärlekssymbol och för att visa omgivningen att vi valt varandra på allvar, att eventuella beundrare icke göra sig besvär, för vi har paxat varandra.

Svar på tråden Hur många gånger har du varit förlovad?