• CiDTH

Före detta sambo vill inte sälja sin dela av bostaden

Hej!

Första inlägget! (Får se om det här fungerar nu då det förra inte gjorde det!) =)

Jag har en fråga/några frågor som jag har funderat på ett tag nu..

Lite bakgrund:
    För ca 15 år sedan träffade jag mitt livs kärlek. Sedan var vi sambo i ca 14 år. För ca 4 år sedan råkade jag uppmärksamma att telefonräkningarna var lite saftiga och det ledde i sin tur till att jag fick reda på att hon hade en "vän"/gubbe som hon talade med om dagarna och nätterna då jag arbetat. Det blev en liten kris, men jag blev försäkrad om att det trots allt bara var en vän.
    Sedan går det ytterligare 3 år, tills för ca 1 år sedan. Då får jag reda på att det trots allt inte var en vän, utan att de är kära i varandra och att de har varit det ett bra tag.
    Vi beslutar oss då gemensamt för att separera så att hon kan fundera ut hur hon egentligen vill ha det. Jag bor kvar i vår gemensamma bostadsrätt och hon ska då flytta hem till sin mor.
    Efter några veckor beslutar vi oss för att faktiskt göra slut och att bara vara bästa vänner istället.
    Lägenheten och alla saker, hennes och mina, är kvar i den bostad där jag bor.

Nu, ca 1 år senare, får jag reda på att hon istället för att flytta hem till sin mor flyttade raka spåret hem till den nya lite bättre och snyggare gubben. Hon har inte velat säga något för att hon var rädd att jag skulle bli ledsen (..vilket jag också blev! Shit happens!)

Jag börjar ju nu fundera lite smått på att vi kanske ska ta och ordna upp bodelningen så att jag kan traska vidare med mitt. Det känns ju lite dammigt att gå runt bland hennes gamla saker, då hon bara tagit med sig alla sina finaste saker i flytten.
    Men(!), det vill inte hon!

Jag vill inte sälja och flytta! Jag bor precis där jag vill bo!
    Hon har redan flyttat (och skaffat ny familj) men vill inte sälja!

Just nu känns det som om jag är fast i ett förråd med hennes saker. Jag vill verkligen inte flytta, men hon vill inte sälja. Det känns som att det sitter en liten oförtjänt hake i sidan på mig.

Den enda gången som hon vänt i frågan var då jag hypotetiskt tog upp ämnet om att jag kanske också (mot all förmoda/alla odds) hittar någon att ta hem på fika. Då ville hon gärna ha pengarna på banken med detsamma. Några minuter senare backade hon på det, då det trots allt bara var ett hypotetiskt ställningstagande.
    Något säger mig dock att den dagen jag faktiskt hittar någon att fixa fredags-tacos med(!) kommer vara samma dag som köpekravet kommer.

Vad har jag för alternativ utöver att sälja min del av lägenheten och flytta?

• Svar på tråden Före detta sambo vill inte sälja sin dela av bostaden
  • Lena

Kontakta advokat om bodelning. Du lär få rätt till lägenheten då hon redan har flyttat men får så klart lösa ut henne.

• Ful Anka

Klart att du kan lösa ut henne, shit happens.

This is my life and I don't care
Svar på tråden Före detta sambo vill inte sälja sin dela av bostaden