Badblomma skrev 2015-03-19 13:44:23 följande:
Jag är nu i slutet av min graviditet men arbetar som förskollärare. I början av graviditeten mådde jag skit. jag hade frossa, kräktes, mådde illa och ville bara sova.
Denna graviditet kom dessutom ganska snabbt efter ett uteblivet missfall i v.9. den första graviditeten hade jag lyckats dölja tills jag började blöda och behövde åka in och skrapas. Då berättade jag för en utav kollegorna i mitt arbetslag. detta var före sommarsemestern förra året. När jag sedan återgick till arbetet i Augusti (efter semestern) var jag gravid på nytt. Denna gång mådde jag ännu värre än innan. Jag hittade tillfällen att smyga iväg och kräkas, jag tog ofta på mig att gå ut först med barnen och komma in sist. den friska luften hjälpte. Jag hade snacks av olika slag som jag kunde småäta på som jag hade lite över allt. på en förrådshylla, i skåpet, i fickan m.m.
men i vecka 9 var jag tvungen att berätta för min chef och den kollega som jag tidigare berättat om mitt missfall för. Det var riktigt skönt när jag hade berättat för några. Då fanns det några individer som man kunde ta hjälp av utan att behöva ljuga, vilket jag blev väldigt bra på under de första månaderna. I v.12-13 blev det offentligt.
Om jag skulle göra om det så skulle jag nog berätta för de närmsta kollegorna tidigare om jag mådde som jag mådde då.
Jag hade bara jobbat ca 4 månader på den arbetsplatsen när vi blev gravida första gången.
Den första tiden känns avlägsen nu. Har sedan grav v.29 varit heltidssjukskriven p.g.a. foglossning, blev halvtidssjukskriven i v.23. I efterhand, när jag tänket tillbaka har foglossingen varit svårare att hantera än illamåendet och tröttheten som var i början.
En annan upplevelse. Min svägerska som också är gravid och förskollärare har endast upplevs att hon är lite mer svettig om fötterna och är tröttare än vanligt och är nu i vecka 20. hon jobbar på som om ingenting har hänt.