• boxplayer

Kan man beställa hem mordutredning?

Hejsan

Vi är en familj som tittat på ett hus idag. Innan visningen fick vi reda på att för några år sedan inträffade en tragisk händelse i villan. Mannen mördade sin fru och tog sen sitt liv. Vi är lite kluvna om vi ska gå vidare med detta huset.

Så min fråga är om man kan beställa hem mordutredningen(offentlig?) eller liknande så man kan läsa om händelsen och på så sätt se vart i huset det hänt och försöka bearbeta händelsen. 

Tack på förhand
    //Peter

• Svar på tråden Kan man beställa hem mordutredning?
  • Archandra

Förundersökningsprotokollet och domen är offentliga. Vet du när mordet skedde och vad mördaren heter, kan du beställa båda två.

• boxplayer

Hej

Tack för snabbt svar! Vet du vart man vänder sig för att få tag i det?

//Peter

• Aniiee
    boxplayer skrev 2015-03-17 19:25:16 följande:

Hej

Tack för snabbt svar! Vet du vart man vänder sig för att få tag i det?

//Peter

Tingsrätten där det hände.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • athanatos

Googla först, kanske har någon redan gjort jobbet åt dig. Kolla Flashback och forumet svenska mord.

• boxplayer

Hittade det jag ville fall 188 på aftonbladets granskning. Tack än en gång

• Zafir

Var det mäklaren som informerade om det?

De är skyldiga att informera alla spekulanter om såna händelser

• lilleman2000
    Zafir skrev 2015-03-17 20:20:56 följande:

Vad vill du ha sagt? TS är ju bevisligen informerad...
  • Moderno
    Zafir skrev 2015-03-17 20:20:56 följande:

Finns det verkligen en sådan skyldighet? Känns ju lite spekulativt om marknadsvärdet skulle anses påverkat av sådana händelser (påverkar ju normalt inte husets skick m.m.). 
  • Aniiee
    Moderno skrev 2015-03-18 12:26:38 följande:
    Finns det verkligen en sådan skyldighet? Känns ju lite spekulativt om marknadsvärdet skulle anses påverkat av sådana händelser (påverkar ju normalt inte husets skick m.m.). 
    Nej, någon sådan skyldighet verkar inte finnas i sverige. Men eftersom de flesta verkar få sina kunskaper om brott från amerikanska serier så kan det bli lite förvirrat.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Moderno
    Aniiee skrev 2015-03-18 17:36:28 följande:

Nej, någon sådan skyldighet verkar inte finnas i sverige. Men eftersom de flesta verkar få sina kunskaper om brott från amerikanska serier så kan det bli lite förvirrat.

Man kan ju tänka sig att mäklaren informerar om eventuella lik som ligger och skräpar förstås.

Det är också ganska lätt att föreställa sig att ett 'mordhus' (typ 'Overlook hotel' eller som i ts fall) får ett försämrat värde på orten - och att mäklaren bör informera om detta. Men det verkar alltså inte som det? Känns iof också ganska rimligt.
  • athanatos
    Moderno skrev 2015-03-18 20:46:20 följande:
    Man kan ju tänka sig att mäklaren informerar om eventuella lik som ligger och skräpar förstås.

Det är också ganska lätt att föreställa sig att ett 'mordhus' (typ 'Overlook hotel' eller som i ts fall) får ett försämrat värde på orten - och att mäklaren bör informera om detta. Men det verkar alltså inte som det? Känns iof också ganska rimligt.
    Kanske vore en bra affärside att starta en sida som informerar om ställen där brott har begåtts?
  • FruNyfiken
    Aniiee skrev 2015-03-18 17:36:28 följande:
    Nej, tror inte att det är någon skyldighet. För några år sedan köpte vi själva ett hus där förre ägaren sköt sin fru och sedan sig själv (han hade även tänkt skjuta sina tonårsbarn, men de var hos kompisar). Vi fick ingen information om detta alls och eftersom vi flyttade från en stad lååångt ifrån, hade vi inte hört något om det heller. Vi hade inga problem att bo där, men när vi skulle sälja och flytta hem till vår hemstad igen, hade vi problem att sälja eftersom det var väl känt i den staden. Vi fick till slut sälja till kraftigt underpris och med en stor förlust (eftersom vi totalrenoverat). Något att tänka på, om ni ska sälja sedan!
  • Drefk2000

Jag förstår inte vad problemet skulle vara att bo i ett hus där någon blivit mördad. Kan någon förklara?

• athanatos
    Drefk2000 skrev 2015-03-21 14:55:22 följande:

Jag förstår inte vad problemet skulle vara att bo i ett hus där någon blivit mördad. Kan någon förklara?

Är inga praktiskt problem, jag hade själv inte haft något emot det. Men jag hade ändå varit skeptisk till att köpa ett sådant hus eftersom man tar såna risker när man köper bostad idag. Man lånar alldeles för mycket pengar som för många inte går att betala tillbaka under en livstid. Jag hade inte vågat köpa ett sådant hus till marknadspris eftersom risken att sitta med svarte-petter när man ska sälja inte är helt obefintlig.
  • Jorunn2
    FruNyfiken skrev 2015-03-20 20:37:59 följande:
    Nej, tror inte att det är någon skyldighet. För några år sedan köpte vi själva ett hus där förre ägaren sköt sin fru och sedan sig själv (han hade även tänkt skjuta sina tonårsbarn, men de var hos kompisar). Vi fick ingen information om detta alls och eftersom vi flyttade från en stad lååångt ifrån, hade vi inte hört något om det heller. Vi hade inga problem att bo där, men när vi skulle sälja och flytta hem till vår hemstad igen, hade vi problem att sälja eftersom det var väl känt i den staden. Vi fick till slut sälja till kraftigt underpris och med en stor förlust (eftersom vi totalrenoverat). Något att tänka på, om ni ska sälja sedan!
    Ni såg inga spöken, alltså..?
  • FruNyfiken
    Jorunn2 skrev 2015-03-24 18:42:42 följande:
    Ni såg inga spöken, alltså..? smile2.gif
    Nej, inga spöken!
  • Jorunn2
    Drefk2000 skrev 2015-03-21 14:55:22 följande:

Barnen skulle ju kunna bli mörkrädda, när de får veta vad som hänt. Och det får de säkert veta, genom kamrater eller andra, förr eller senare. Det finns ju så många spökhistorier som handlar just om det: spöhus där någon har blivit mördad.

Jag tror faktiskt att man även som vuxen skulle kunna tycka att det var kusligt att vara ensam hemma om natten i ett sådant hus. Även om man inte tror på spöken EGENTLIGEN. Och börjar man ligga vaken och lyssna efter ljud så att det påverkar nattsömnen, så är man snart i en ond cirkel.
  • Jorunn2
    athanatos skrev 2015-03-21 20:33:24 följande:
    Är inga praktiskt problem, jag hade själv inte haft något emot det. Men jag hade ändå varit skeptisk till att köpa ett sådant hus eftersom man tar såna risker när man köper bostad idag. Man lånar alldeles för mycket pengar som för många inte går att betala tillbaka under en livstid. Jag hade inte vågat köpa ett sådant hus till marknadspris eftersom risken att sitta med svarte-petter när man ska sälja inte är helt obefintlig.
    Ja, DET också. Det handlar ju inte bara om vad man själv tror på och påverkas av, utan även vad dom som är ute efter hus när man själv vill sälja, tror på och påverkas av...
Svar på tråden Kan man beställa hem mordutredning?