• Anonym (NEJ!)

Sluta med er bordsplacering!

Vad är syftet med bordsplacering på bröllop? Jag tycker sånt är oerhört irriterande och tråkigt på bröllop. Jag hamnar alltid med spökiga människor och det är bara osocialt och tråkigt. Visst, man snackar med personen som sitter bredvid, men det blir aldrig det personliga snacket som man vill ha med ens vänner eller bekanta som man vill sitta dem. Eller säg att jag ska sitta med min familj på ett bröllop och jag vill sitta nära min bror och hans fru. Istället kanske jag hamnar bredvid min syrra eller vad som helst. Inget fel på det, men jag kanske vill sitta bredvid brorsan?

Hädanefter vill jag att alla slutar med bordsplacering. Det är oerhört tråkigt och stelt. Jag tycker ni ska kasta er i mexikanska golfen så ni strömmar iväg till nån paradis-ö eller nåt så slipper vi er.

• Svar på tråden Sluta med er bordsplacering!
  • sextiotalist
    Jorunn2 skrev 2015-03-20 15:49:05 följande:
    Jo, men då var det förstås en ovanligt fiiiiin kommun..?

Skämt åsido, så tycker jag att dansskola är väldigt bra för tonåringar. De lär sig poise och uppförande på kuppen, och blir artigare och säkrare i umgänget med det motsatta könet. (Mellanstadiet tycker jag är tidigt, om man inte har tänkt att de ska bli proffsdansare.) Men man ska förstås inte tvinga någon, för det kan bli genant också.
    absolut inte Glad, på den tiden var den kommunen en arbetarkommun under tillväxt, snarare sagt en hel del entusiaster som brann för det.
    Numera är kommunen en finare kommun, men på den den tiden rynkade folk på näsan när man sa vad man bodde
  • Anonym (både och)
    Anonym (Mer bordsplacering) skrev 2015-03-19 22:14:02 följande:
    Men det är ju lika stor risk att man hamnar så utan bordsplacering...? När första gänget sätter sig på ett bord, andra gänget vid ett annat, tredje gänget vid ett tredje bord o.s.v. Tills det bara är ströplatser kvar för de sista personerna...

Men borde vara liten risk att hamn så, med en bra gjord bordsplacering. Om brudparet/värdparet, som är de som känner gästerna inte orkar bemöda sig att fundera över vilka som kan hitta gemensamma samtalsämnen så är det ju bättre med fri placering.

För att anknyta till ett exempel i trådstarten, som kan bli problem vid fri placering. TS skriver där att tänk om hon får sitta med sin syster, när hon vile sitta bredvid sin bror. Ja, men brorsan kanske vill sitta med kusinen. Och kusinen med någon annan o.s.v. Nu klarar väl det flesta att hantera detta utan att sätta sig och gråta, men å andra sidan så gäller väl det vid bordsplacering också?
    Ja, det är ju det jag menar; dålig bordsplacering är mardrömmen, bra bordsplacering är drömmen, för att vara riktigt tydlig. Men har man råkat ut för riktigt kass bordsplacering, tenderar man kanske att undvika sådana fester sedan. 
    Iaf vad det verkar här i tråden, det är ett par stycken som skrivit att de inte går på fester med bordsplacering alls. Det är ju synd, tycker jag, att folk ska missa fester pga att festarrangörerna inte kan placera folk bra. 

En klokt genomtänkt bordsplacering är det allra bästa.
  • Anonym (NejNej!)

Ni som inte går på fester där det är bordsplacering:

Hur vet ni det?
    Jag har aldrig sett en inbjudan, där det står "bordsplacering tillämpas".
    Ringer ni och frågar? Och beslutar om ni kan komma efter det?

• Jorunn2
    Anonym (både och) skrev 2015-03-21 00:59:00 följande:
    Ja, det är ju det jag menar; dålig bordsplacering är mardrömmen, bra bordsplacering är drömmen, för att vara riktigt tydlig. Men har man råkat ut för riktigt kass bordsplacering, tenderar man kanske att undvika sådana fester sedan. 
    Iaf vad det verkar här i tråden, det är ett par stycken som skrivit att de inte går på fester med bordsplacering alls. Det är ju synd, tycker jag, att folk ska missa fester pga att festarrangörerna inte kan placera folk bra. 

En klokt genomtänkt bordsplacering är det allra bästa.
    Fast jag förstår ändå inte problemet? Vad ÄR det för hemska människor de är rädda att behöva sitta bredvid? Grovt kriminella? Folk med böldpest? Jag förstår liksom inte det FARLIGA i att behöva sitta brevid en person som man inte gillar kanske två-tre timmar av sitt liv? Större delen av den tiden äter man ju ändå, skålar och lyssnar på talen. Och efter första dansen, som man traditionellt ska dansa med den man har till bordet, så kan man ju mingla.

Hur klarar ni er på jobbet - där kan man ju inte heller välja sina arbetskamrater? och DOM måste man vara med hela dagarna i många år?
  • Jorunn2

En annan sak som är jättebra om man har bordsplacering: man kan göra en karta över placeringen där man skriver ut alla namn och vad de har för relation till brudparet: "brudens syster", "brudgummens studiekamrat" o.s.v.. Så blir man nyfiken på någon i salen kan man lätt slå upp vem det är! Mycket mindre pinsamt än att fråga runt om någon vet!

• Anonym (både och)
    Jorunn2 skrev 2015-03-21 11:09:45 följande:
    Fast jag förstår ändå inte problemet? Vad ÄR det för hemska människor de är rädda att behöva sitta bredvid? Grovt kriminella? Folk med böldpest? Jag förstår liksom inte det FARLIGA i att behöva sitta brevid en person som man inte gillar kanske två-tre timmar av sitt liv? Större delen av den tiden äter man ju ändå, skålar och lyssnar på talen. Och efter första dansen, som man traditionellt ska dansa med den man har till bordet, så kan man ju mingla.

Hur klarar ni er på jobbet - där kan man ju inte heller välja sina arbetskamrater? och DOM måste man vara med hela dagarna i många år?
    Håller med dig, även om jag är en sådan person som tycker att det är obehagligt att "genomlida" en middag på flera timmar med en bordsherre som är trälig. Vid formella tillställningar får man ändå hacka i sig det, de timmarna av ens liv kan man faktiskt undvara och jag tycker det är viktigt att man kan det, får lära sig det och att inte alltid sätta sitt eget fantastiska själv i centrum för hur saker ska vara.

Det jag menar är att en god festarrangör försöker undvika att sådana (kassa) placeringar görs, inte minst för att man som värd borde vilja eftersträva att alla har det så trevligt som möjligt. Om jag skulle gifta mig skulle jag inte vilja att mina gäster kom ihåg min fest som att de fick genomlida flera timmar på ett obehagligt sätt.

Jag får känslan av att de som bordsplacerar sina gäster ibland struntar i att para ihop folk på bästa sätt och det är det som är problemet, det som gör en del folk avigt inställda. En bra bordsplacering borde göra de flesta nöjda, inte minst de som inte känner någon på festen. Andra som är avigt inställda verkar vara de som inte ens för en kväll kan tänka sig att anpassa sig lite efter någon annan eller efter omständigheter de inte rår över. Det är, enligt min mening, bara trams.

Alltså, värdar borde lägga ner möda på att placera bra och gäster i sin tur borde inse att det inte är deras vilja som är festens huvudattraktion, att man faktiskt får böja sig för formalia på formella tillställningar ibland.
  • molly50
    Anonym (A) skrev 2015-03-20 14:56:01 följande:
    Jag har all rätt i världen att tycka att fri bordsplacering är att föredra framför bordsplacering.

Du får finna dig i att alla inte tycker som dig.

Jag tror personligen att dom allra flesta gästerna inte sätter sig enbart bland dom gästerna dom känner sen tidigare utan faktiskt finner intresse i att sätta sig hos den gäst/dom gäster dom inte känner sen tidigare som ett sätt att utöka sitt sociala nätverk/social kompetens.
    Självklart har du det. Jag har aldrig påstått något annat.
    Jag respekterar också att alla inte delar mina åsikter.
    Om alla hade samma åsikter så skulle det ju inte bli någon diskussion,eller hur.

Mina erfarenheter är att folk gärna sätter sig med de som de redan känner.
    Men det är ändå ingen i min bekantskapskrets som har klagat på bordsplacering.
    Mattias och Hannah.
  • Sug min salta

90-talister vågar inte prata med nya människor. Det är ju farligt... det står ju i Expressen.. 

• Jorunn2
    Sug min salta skrev 2015-03-21 16:53:58 följande:

90-talister vågar inte prata med nya människor. Det är ju farligt... det står ju i Expressen.. 

Ja, det verkar nästan så! De kanske har blivit så vana att umgås via en skärm, att de inte klarar av en konversation öga mot öga längre?
  • Sug min salta
    Jorunn2 skrev 2015-03-21 17:59:19 följande:
    Ja, det verkar nästan så! De kanske har blivit så vana att umgås via en skärm, att de inte klarar av en konversation öga mot öga längre?
    hah, ja... där jag bor (vilket visserligen inte är i Sverige) är min Sprit-butik manager min psykolog, puben är min vän och jag kan prata med precis vem som helst. Ingen tycker det är konstigt. Skulle aldrig en 90-talist våga. Att behöva åka tillbaka till kuklandet känns så äckligt... fyfan för det där tv-tittande, dataspelande, curlande landet där ingen vågar en ta upp telefonen och ringa längre. "det är ju lättare att skicka ett text" ... fyfan.
  • Jorunn2
    Sug min salta skrev 2015-03-21 18:11:27 följande:
    hah, ja... där jag bor (vilket visserligen inte är i Sverige) är min Sprit-butik manager min psykolog, puben är min vän och jag kan prata med precis vem som helst. Ingen tycker det är konstigt. Skulle aldrig en 90-talist våga. Att behöva åka tillbaka till kuklandet känns så äckligt... fyfan för det där tv-tittande, dataspelande, curlande landet där ingen vågar en ta upp telefonen och ringa längre. "det är ju lättare att skicka ett text" ... fyfan.
    Jag trodde att det var likadant i hela Västvärlden nu? Men du kanske bor i ett fattigt land, där folk inte har råd med skärmar?
  • fluu

Yes please! Kör aldrig med bordsplacering själv.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Sluta med er bordsplacering!