Jorunn2 skrev 2015-03-21 11:09:45 följande:
Fast jag förstår ändå inte problemet? Vad ÄR det för hemska människor de är rädda att behöva sitta bredvid? Grovt kriminella? Folk med böldpest? Jag förstår liksom inte det FARLIGA i att behöva sitta brevid en person som man inte gillar kanske två-tre timmar av sitt liv? Större delen av den tiden äter man ju ändå, skålar och lyssnar på talen. Och efter första dansen, som man traditionellt ska dansa med den man har till bordet, så kan man ju mingla.
Hur klarar ni er på jobbet - där kan man ju inte heller välja sina arbetskamrater? och DOM måste man vara med hela dagarna i många år?
Håller med dig, även om jag är en sådan person som tycker att det är obehagligt att "genomlida" en middag på flera timmar med en bordsherre som är trälig. Vid formella tillställningar får man ändå hacka i sig det, de timmarna av ens liv kan man faktiskt undvara och jag tycker det är viktigt att man kan det, får lära sig det och att inte alltid sätta sitt eget fantastiska själv i centrum för hur saker ska vara.
Det jag menar är att en god festarrangör försöker undvika att sådana (kassa) placeringar görs, inte minst för att man som värd borde vilja eftersträva att alla har det så trevligt som möjligt. Om jag skulle gifta mig skulle jag inte vilja att mina gäster kom ihåg min fest som att de fick genomlida flera timmar på ett obehagligt sätt.
Jag får känslan av att de som bordsplacerar sina gäster ibland struntar i att para ihop folk på bästa sätt och det är det som är problemet, det som gör en del folk avigt inställda. En bra bordsplacering borde göra de flesta nöjda, inte minst de som inte känner någon på festen. Andra som är avigt inställda verkar vara de som inte ens för en kväll kan tänka sig att anpassa sig lite efter någon annan eller efter omständigheter de inte rår över. Det är, enligt min mening, bara trams.
Alltså, värdar borde lägga ner möda på att placera bra och gäster i sin tur borde inse att det inte är deras vilja som är festens huvudattraktion, att man faktiskt får böja sig för formalia på formella tillställningar ibland.