• Anonym (sara)

Till vilken ålder är det ok att dela rum med syskon?

Som rubriken lyder, till vilken ålder är det ok att dela rum med syskon? Bonusdottern på 10 år och sonen på 4 år delar rum men nu vill hon ha eget men det går inte och kommer inte gå heller.. hur hade ni löst det? flytt är inget alternativ. Ska man tvinga henne att dela eller säga att då får hon bo hos sin mamma mer?

• Svar på tråden Till vilken ålder är det ok att dela rum med syskon?
  • Lord Hans

Kan ni inte dela in största rummet med en mellanvägg? En sån fixar ni själva över en helg. Det är inte svårt och kostar inte mycket heller. När ni flyttar kan ni ju ta ner den.

• Anonym (Kim)

Det är inte själva åldern som är det väsentliga utan åldersskillnaden. Åldersskillnaden mella en 10-åring och en 4-åring är väldigt stor. Ett rimligt alternativ är att flytta till större eller dela av ett rum så att 10-åringen får eget utrymme eller såflyttar de vuxna in i vardagsrummet och låter barnen ha varsitt rum eller så får den minsta dela med föräldrarna. Det finns många lösningar bara man vill.

• Ascendere
    Anonym (sara) skrev 2015-03-18 11:19:32 följande:

Som rubriken lyder, till vilken ålder är det ok att dela rum med syskon? Bonusdottern på 10 år och sonen på 4 år delar rum men nu vill hon ha eget men det går inte och kommer inte gå heller.. hur hade ni löst det? flytt är inget alternativ. Ska man tvinga henne att dela eller säga att då får hon bo hos sin mamma mer?

Så ni har tre barn och bor i en bostad med 2 sovrum och ni kan inte flytta?

Hur tänkte ni när ni satte er i den situationen? 
    Tänkte ni liksom att "vi kör på och blir det problem får vi väl starta en tråd på Familjeliv" eller vad?
  • Ascendere
    Anonym (hmm) skrev 2015-03-19 23:41:57 följande:

Min sons kompis 9 år delar rum med sin syster 12 år, pappan delar rum med äldsta sonen ca 15 år, och mamman har eget rum! Tycker det är väldigt konstigt uppdelat men det verkar ju funka för dom..

ja det var en...... annorlunda lösning! 
    Blir nyfiken, varför har de gjort så?
  • Anonym (Skaffa inte fler barn än du kan ge mat och husrum till!)
    Ascendere skrev 2015-03-20 12:59:48 följande:

Så ni har tre barn och bor i en bostad med 2 sovrum och ni kan inte flytta?

Hur tänkte ni när ni satte er i den situationen? 

Tänkte ni liksom att "vi kör på och blir det problem får vi väl starta en tråd på Familjeliv" eller vad?

Haha! Bästa!
  • Pescetarian

Så det finns en bonusson på 13 år, en bonusdotter på 10 år, en bioson på fyra år och en bioson på 1 år?

Och så finns det ett föräldrasovrum, ett rum för tonåringen, samt ett rum för 4-åringen och 10-åringen?

Bonussyskonen är där VH?

Enkelt: bonussyskon delar, biosyskon delar.

• Anonym (hmm)
    Ascendere skrev 2015-03-20 13:01:18 följande:
    ja det var en...... annorlunda lösning! 
    Blir nyfiken, varför har de gjort så?
    Jag vet ju inte riktigt så kan inte säga helt säkert. Och vill inte ha fördomar men mamman är thailändska och pappan är svensk, lite äldre men inte urgammal. Kanske har något att göra med det. Något som hon är van att det varit i hennes uppväxt eller nåt.
  • Anonym (Nöjda)
    Anonym (R) skrev 2015-03-19 16:14:50 följande:

Inte samma sak som ts

Nä det sa jag väl aldrig heller?

Men hos sin mamma delar de ett rum på ca 8-10 kvadrat med sin lillasyster. Även det funkar.

Allt går, var mer min poäng
  • Anonym (Nöjda)

Frågan i ts var hur länge det är ok att dela rum....

Min poäng att jag tycker det alltid är ok.

• alexias mamma

Men alltså, 4-åringen får sova i lekrummet så kan 10-åringen få eget hon med. Förstår faktiskt inte problemet. Ni har 4 barn och 4 sovrum (för jo, "lekrummet" går mycket väl att använda som sovrum till en 4-åring). Känns mer som att du är lite ogin och inte vill hitta en lösning som kan gynna din sambos barn...

• Anonym (Anna)
    alexias mamma skrev 2015-03-20 22:25:27 följande:

Men alltså, 4-åringen får sova i lekrummet så kan 10-åringen få eget hon med. Förstår faktiskt inte problemet. Ni har 4 barn och 4 sovrum (för jo, "lekrummet" går mycket väl att använda som sovrum till en 4-åring). Känns mer som att du är lite ogin och inte vill hitta en lösning som kan gynna din sambos barn...

Tycker jag med. Ts har fått mängder med förslag men tyckte ju egentligen bara att det fanns att välja på att bonusdottern antingen skulle tvingas dela eller vara mer hos mamma.
  • Anonym (Kim)

Om jag har fattat rätt finns det ett lekrum där främst 4-åringen leker. Varför inte göra detta rum till 4-åringens?

• Anonym (R)
    Anonym (Nöjda) skrev 2015-03-20 18:56:19 följande:

Nä det sa jag väl aldrig heller?

Men hos sin mamma delar de ett rum på ca 8-10 kvadrat med sin lillasyster. Även det funkar.

Allt går, var mer min poäng

Det är en jäkla skillnad på biologiska syskon och styvsyskon med 6 års åldersskillnad.

Tror man kan ha svårt att sätta sig in i det om man inte varit i situationen själv.
  • Ess
    Anonym (sara) skrev 2015-03-18 12:16:52 följande:
    Flyttade till gemensamt boende efter 5 månader tillsammans.
    Om det har med saken och göra så var banren här varannan helg tidigare men man kanske skulle tänkt attt OM dom någon gång vill bo varannan vecka så jag skulle tänkt att jag inte skulle få skaffa egena barn i fall att?
    Om dom kom vh tidigare, så visste dom ju hur er boendesituation såg ut. Då har dom själva valt att bo vv i er befintliga bostad.

Personligen så tycker jag att hans tidigare barn delar ett rum, och de gemensamma ett rum.
  • Anonym (sara)
    Anonym (R) skrev 2015-03-21 08:22:17 följande:
    Det är en jäkla skillnad på biologiska syskon och styvsyskon med 6 års åldersskillnad.

Tror man kan ha svårt att sätta sig in i det om man inte varit i situationen själv.
    Men dom är ju syskon, på deras pappas sida..
  • Anonym (Nöjda)
    Anonym (R) skrev 2015-03-21 08:22:17 följande:

Nu är ju lillasyster bara ett halvt syskon som dessutom är 11 år yngre.
Svar på tråden Till vilken ålder är det ok att dela rum med syskon?