• Anonym (suck)

Ny skottlossning i Göteborg - hur stor risk att någon oskyldig drabbas?

www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/uppgift-flera-skadade-i-skottlossning

Förra året skedde 13 (!) skottlossningar i Göteborg. De flesta hade tack och lov inte dödlig utgång, men några hade det.

Jag bor tack och lov inte nära Vårväderstorget där den senaste skedde, men bara några kilometer ifrån. Jag vet att det ofta handlar om interna uppgörelser, men hur stor är risken att helt oskyldiga drabbas? Ska man låta de kriminella hållas och ha ihjäl varandra (några problem mindre för samhället) eller är detta ett stort samhällsproblem?

• Svar på tråden Ny skottlossning i Göteborg - hur stor risk att någon oskyldig drabbas?
  • seriösanvändare

Det klart att det är ett stort samhällsproblem, men tyvärr händer sånt här numera så ofta att man inte längre reagerar nämnvärt.

Men det klart att oskyldiga löper stor risk att drabbas, på ett eller annat sätt. Det ar redan hänt. För några vecka sen tvingades några gömma sig bakom sina bilar när det började skjutas och ett skott kan lätt hamna fel. Och för några år sen sköts en helt oskyldig man kallblodigt ihjäl av kriminella utanför sin port i Göteborg. Han hade inga kopplingar till kriminella kretsar och polisen tror att de som sköt honom helt enkelt tog fel på person...

Dessutom drabbas redan hela samhället indirekt iom att de flesta som skjuts trots allt inte dör, utan "bara" skadas. Tänk vad det kostar sjukvården att lappa ihop dem varje gång.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Jävla pack)

Man borde samla ihop alla, låsa in dem i nån stor lokal och låta dem ta kål på varann.

• nymedlem

Nu bor ju jag i sthlm. Men här händer ofta saker i form av skottlossning, trots det har jag aldrig känt mig otrygg.

Kanske är det värre om man bor/rör sig i vissa förorter?

Jag bor i innerstan och åker inte gärna till tensta, rinkeby, Rågsved m.m.

Håll dig från de drabbade områderna så är du nog trygg?!

• seriösanvändare
    Anonym (Jävla pack) skrev 2015-03-19 07:37:11 följande:

Man borde samla ihop alla, låsa in dem i nån stor lokal och låta dem ta kål på varann.

Trots att det inte är förenligt med en demokratisk rättsstat, vore det ibland en önskedröm ja. Men det skulle inte hjälpa, eftersom det hela tiden kommer nya. De här gängen uppstår ju inte ur tomma intet. Oftast handlar det om unga män från segregerade förorter som slåss om kontrollen över drogmarknaden eller vapenhandel eller dylikt.
  • nymedlem
    seriösanvändare skrev 2015-03-19 07:36:44 följande:

Det klart att det är ett stort samhällsproblem, men tyvärr händer sånt här numera så ofta att man inte längre reagerar nämnvärt.

Men det klart att oskyldiga löper stor risk att drabbas, på ett eller annat sätt. Det ar redan hänt. För några vecka sen tvingades några gömma sig bakom sina bilar när det började skjutas och ett skott kan lätt hamna fel. Och för några år sen sköts en helt oskyldig man kallblodigt ihjäl av kriminella utanför sin port i Göteborg. Han hade inga kopplingar till kriminella kretsar och polisen tror att de som sköt honom helt enkelt tog fel på person...

Dessutom drabbas redan hela samhället indirekt iom att de flesta som skjuts trots allt inte dör, utan "bara" skadas. Tänk vad det kostar sjukvården att lappa ihop dem varje gång.

Det är bara en tidsfråga innan en 4 årig flicka (exempel) hamnar i skottlinjen och "råkar" dö. DÅ först kommer det bli fart på alla!
  • seriösanvändare
    nymedlem skrev 2015-03-19 07:39:44 följande:

Nu bor ju jag i sthlm. Men här händer ofta saker i form av skottlossning, trots det har jag aldrig känt mig otrygg.

Kanske är det värre om man bor/rör sig i vissa förorter?

Jag bor i innerstan och åker inte gärna till tensta, rinkeby, Rågsved m.m.

Håll dig från de drabbade områderna så är du nog trygg?!

Om man inte får bostad någon annanstans då?

Dessutom händer det inte bara i de värsta stadsdelarna, utan lite överallt. Mannen som sköts ihjäl utanför sin port bodde i en av Göteborgs "finare" stadsdelar.

Själv bor jag i en "halvfin" närförort så jag är inte heller orolig, men jag VET att det kan hända här också. Liksom mitt i stan där man ofta rör sig osv.
  • nymedlem
    seriösanvändare skrev 2015-03-19 07:40:54 följande:

Trots att det inte är förenligt med en demokratisk rättsstat, vore det ibland en önskedröm ja. Men det skulle inte hjälpa, eftersom det hela tiden kommer nya. De här gängen uppstår ju inte ur tomma intet. Oftast handlar det om unga män från segregerade förorter som slåss om kontrollen över drogmarknaden eller vapenhandel eller dylikt.

Kolla hur det ser ut i usa. Kan man inte stoppa detta innan det går så långt så man måste ha vapenkontroll i skolor m.m. tror du?
  • nymedlem
    seriösanvändare skrev 2015-03-19 07:44:00 följande:

Om man inte får bostad någon annanstans då?

Dessutom händer det inte bara i de värsta stadsdelarna, utan lite överallt. Mannen som sköts ihjäl utanför sin port bodde i en av Göteborgs "finare" stadsdelar.

Själv bor jag i en "halvfin" närförort så jag är inte heller orolig, men jag VET att det kan hända här också. Liksom mitt i stan där man ofta rör sig osv.

Jag skrev ju det. Jag bor i innerstan och här händer sånt men av någon anledning känner jag mig mer orolig när jag åker o shoppar i skärholmen.

Bombmannen sprängde ju mitt i julruschen på drottninggatan, jag bor inte långt därifrån. Det händer, men gängbråken händer mer i precis som du säger segregerade områden i vissa förorter? !
  • CissiJissi

Åh jag känner hur jag drömmer mig bort i tanken på att det fanns ett parallelt universum där man hamnade direkt om man valde att vilja döda eller skada andra människor, så kunde man med säkerhet veta att vi som INTE vill detta är trygga och kan lita på varandra här i vårt harmoniska universum ;) <3

• nymedlem
    CissiJissi skrev 2015-03-19 07:52:38 följande:

Åh jag känner hur jag drömmer mig bort i tanken på att det fanns ett parallelt universum där man hamnade direkt om man valde att vilja döda eller skada andra människor, så kunde man med säkerhet veta att vi som INTE vill detta är trygga och kan lita på varandra här i vårt harmoniska universum ;) <3

Får jag följa med?
  • nymedlem
    Anonym (fuck that) skrev 2015-03-19 08:42:09 följande:

Bjuder man in arabvåld får man snällt sedan acceptera det, NI har röstat, ni har bäddat sängen, ligg i den nu.

Själv tycker jag det ärt sjukt att än idag när gatan sen ett bra tag tillbaks har förvandlats till ett krigszon så finns det dom som önskar massinvandring.

Men du.... dom tar inte "seden dit dom kommer" dom tar seden med sig hit. Stenkastning mot polis och ambulans????
  • seriösanvändare
    Anonym (fuck that) skrev 2015-03-19 08:59:17 följande:

Kommer det som en överraskning?

Vi har ingen magisk portal vid gränsen där gamla värderingar och kultur faller bort om man går genom.

Uppenbart för dom flesta tänkande människor att man inte räddar eller hjälper nån med den massiva invandringen vi har i dag, vi förlänger världens konflikter in på hemmaplan.

Sen att vi har polis i landet som dels är rädd att ingripa av rädsla för Sveriges nya religion där man får inte häda då är man rasist och dels polis som är inte rustat eller förberett alls för det som har hänt landet dom senaste åren kommer vi inte ifrån.

Jag vill inte ens veta vad som väntar oss dom kommande åren, önskar bara jag kunde låsa in mig i en bunker, vänta lite, och komma ut i Sverige så som jag minns det från min egen uppväxt.

Det du beskriver är ett växande problem ja, men du glömmer att många invandrare från samma länder idag jobbar i bristyrken och helt eller delvis bär upp dessa yrken. Det är trots allt bara en minoritet som missköter sig.
  • nymedlem

Bilbränder?

Stenkast mot räddningskår?

Massiva gruppvåldtäkter?

Fanns detta i Sverige innan denna massinvandring?

Folk även här på östermalm har varit utanför samhället och levt på soc i hela mitt liv, men detta har jag aldrig upplevt förrän på senare år.

• Rataxes

Göteborgarna får skylla sig själv en hel del.

De har röstat rött i urminnes tider.

Muteborg är nog värre än Malmö...Familjebostäder och kapitalet och politiker och ändå röstar de fram ny generation röda mutkolvar.
    Vem leder nu efter att Anna blivit misslyckad infrastrukturminister förresten?

Hon är pga blodsband befordrad alldeles för högt,
    Som monarki. Politkerfrälse.

Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Anonym (Sorglig statistik..)

Under år 2014 hade Göteborg 50 skottlossningar dvs 1 per vecka i genomsnitt.
    Biskopsgården hade 13 stycken.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/lista-over-samtliga-skottlossningar-i-goteborg-2014

Oskyldiga har redan drabbats av våldet men kanske inte uppmärksammats så mycket. Hoppas inte att det ska behövas att ett barn ska drabbas för att ta detta på allvar.

http://www.expressen.se/gt/forbipasserande-skadad-i-skottdrama/
    Biskopsgården Göterg

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forbipasserande-skadad-i-skottdrama/
    Hisingen Göteborg

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19660547.ab
    Blackeberg Stockholm

• Anonym (W)

I och med att oskyldiga de facto drabbades så är risken 100%.

• Rataxes

Ett plakatbärarfreak bland de övriga i hönsgården. Vilket Einstein-konstaterande. "samhällsproblem" när det borde rubriceras "katastrof"  www.aftonbladet.se/nyheter/article20498074.ab

En självklar uppgift för ett polisväsende värt namnet vore. "Krossa gängen inom ett år. Lås in dem och skicka ut de som är möjliga från Sverige efter avtjänat straff!"

Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
Svar på tråden Ny skottlossning i Göteborg - hur stor risk att någon oskyldig drabbas?