• Mosen04

Bra första hund?

Ja, jag funderar på att skaffa en hund och vill veta lite vilken hundras som är bra som första hund, då jag aldrig har haft en hund förut, men jag kan mycket om hundar och har kunskap om dem.

Jag vill gärna ha en sällskaps hund som gillar att gosa men som också är lekfull och som är lättlärd, då jag vill lära den tricks.

Jag vill dessutom gärna ha en liten knähund som inte behöver så mycket pälsvården då jag inte vill hålla på med pälsen varje dag.

Jag kan gå ut med hunden ca två gånger om dagen i ca 1 timme, och dessutom lära den lite tricks som sitt och tass.

Själva hundrasen spelar ingen så stor roll, det kan vara blandras, men vill helst ha en hund som har en lång livstid.

Det var väl allt jag behövde veta, tack i förhand!

• Svar på tråden Bra första hund?
  • Abbe83

Min första hund som jag skaffade när jag var 15 år var en långhårig tax, tycker det är en bra första hund. Andra raser som kan passa: Tibetansk spaniel, Papillon, Pomeranian, Cavalier King charles Spaniel, Fransk bulldog, Chihuahua. 

• Mosen04
    Abbe83 skrev 2015-03-19 13:19:29 följande:

Min första hund som jag skaffade när jag var 15 år var en långhårig tax, tycker det är en bra första hund. Andra raser som kan passa: Tibetansk spaniel, Papillon, Pomeranian, Cavalier King charles Spaniel, Fransk bulldog, Chihuahua. 

Tack! Har funderat på Tibetansk spaniel och Chihuahua redan , ville bara se lite om det kunde vara ett alternativ, vilket det verkar.
  • Donum

Chihuahua är en rätt krävande ras, även om många tror att det bara är en liten söt hund. Den har mycket vakt i sig och är rätt skällig. Jag hade inte rekommenderat en sådan som första hund. Då tror jag mer på fransk bulldogg som nämndes ovan. De har inte det hetsiga temperamentet utan lång stubin.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Dexter dot com

Helt ärligt tycker jag det är orättvist att skaffa hund om du bara tänker lägga 1 timme per dag på motion och bara låta den komma ut 2 g/dag. Även om du köper en sällskapsras behöver den få komma ut med 3-4 timmars mellanrum och röra på sig 2-3 timmar per dag. En valp behöver ut flera gånger i timmen och även på nätterna och många hundar är inte rumsrena förren runt året. 
    Gör dig själv en tjänst och läs på ordentligt om hundars behov så du inte skaffar en hund som aldrig blir rumsren och är sjövild pga understimulering och överskottsenergi.

• Emyricon
    Dexter dot com skrev 2015-03-19 18:53:59 följande:

Helt ärligt tycker jag det är orättvist att skaffa hund om du bara tänker lägga 1 timme per dag på motion och bara låta den komma ut 2 g/dag. Även om du köper en sällskapsras behöver den få komma ut med 3-4 timmars mellanrum och röra på sig 2-3 timmar per dag. En valp behöver ut flera gånger i timmen och även på nätterna och många hundar är inte rumsrena förren runt året. 
    Gör dig själv en tjänst och läs på ordentligt om hundars behov så du inte skaffar en hund som aldrig blir rumsren och är sjövild pga understimulering och överskottsenergi.

Snälla, ge inte råd när du inte kan detta. 
    En liten hund - chihuahua och liknande BEHÖVER inte alls promenera 2 - 3 timmar/dag. De orkar detta, men kräver inte mer än upp till en timme/dag. Då kan vi snarare prata om överaktivering istället för underaktivering.
    Och om valpen inte är rumsren förns efter ett år så är det antingen fel på träningen eller så är hunden sjuk/mår inte bra. 

TS - chihuahua är en bra första ras, Det du ska tänka på där är att de kan kräva en del, de är rätt egna och har mycket personlighet :) Dessutom fryser de ofta så täcke är måste på vår, vinter och höst. Sen är de avlade för att skälla när någon kommer (larmhund) så de har otroligt lätt till skall, detta kan tränas bort men det ligger mycket träningen i det. När det kommer till tibetansk spaniel så är det samma sak som med chihuahua när det kommer till träning, men då kommer du få en del pälsvård också eftersom de har rätt lång och flygig päls. 
    Har du kollat på tex dvärg/toy pudel? De kan kräva en del mer när det kommer till motion och träning, men om du kan komma ut upp till två timmar/dag så är det ingen fara. Pudeln behöver klippas ibland, men inte så mycket mer. 
    Däremot får du en hund som gillar att jobba och som du lätt kan lära både det ena och det andra :)
  • Hetlena

En chihuahua kanske inte behöver flera timmars aktivering varje dag men de behöver komma ut ungefär var 4e timme som vilken annan hund som helst. 
    De behöver mycket uppfostran då de är envisa och har mycket personlighet (som även nämnts ovan). En bulldog (fransk eller annan) kräver en kunnig ägare då de är väldigt envisa.
    Sen tycker jag att man kan skaffa vilken hund som helst (nästan) som första hund bara man är förberedd, kunnig och villig. 
    Många ovan nämnda raser kan ju vara bra för dig med dina önskemål, cavalier king charles är väldigt fin, även pudel som är lättlärd och klok (du nämnder att du vill lära den trick).

• pomeranian

Det viktigaste rådet att ge någon som ska skaffa sin första hund är att välja en med låg energi Alltså inte den livligaste i kullen   Ras är sekundärt

Ensam är inte stark - be om hjälp när du behöver :)
Svar på tråden Bra första hund?