• 3 musketörerna

    Flytta/Jobba i USA

    Hejsan allihopa! Jag heter Mattias och är 24 år och har planer på att flytta till USA. Men vill gärna höra med annat folk som har erfarenhet om hur man går till väga? (själva processen). Kanske lite mycket begärt men värt att fråga, om någon som vet/känner någon som jobbar inom Kyla/AC? pluggar tillfälligt till Kyltekniker och är klar inom 1 år. Det är gällande mig och min tjej samt en god vän till mig är väldigt intresserade!


     


    MVH Mattias, Johan och Elin


    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Flytta/Jobba i USA
  • elyse

    På USA:s regerings hemsida står det tydligt vad som gäller för att få green card etc. Bl.a. måste man ha ca 50 000 sparat.

  • jlhm

    Det blir nog svårt om du inte har ett företag i USA som kommer att sponsra dig. Då kyltekniket är ett vanligt jobb här i USA och inte något som kräver någon kompetents som inte går att hitta lokalt så kommer det nog bli svårt att finna något sådant företag.

    Du kan iställer prova greencard lotteriet, det är ganska bra chans för svenskar att vinna ett greencard.

  • TillFlorida

    För att bli sponsrad för ett erbetsvisa (H1-b) måste man ha minst en Fil.Kand och arbetsgivaren måste kunna visa att det inte finns en Amerikan som kan ta jobbet.

    Annars är det bara via lotteriet som du kan få ett visa, då du antagligen inte kommer gifta dig med en Amerikan (Du nämnde att du har flickvän)
    www.dvlottery.state.gov/

    Även när man är gift med en Amerikan måste man bevisa att man inte kommer ligga samhället till last. Man måste visa att man har pengar nog att klara sig i tre år ($58162.50 för ett hushåll med två personer). Man har heller inte rätt till inkomstprövade bidrag på 10 år efter att man immigrerat (eller tills man blivit medborgare).

  • jlhm

    Ett annan möjlighet är att arbeta på ett svensk företag i Sverige som har ett dotterbolag i USA som är villig att sända över dig till USA under en begränsad tid. På så sätt får du arbeta i USA men endast på det dotterbolaget.
    Då får du möjligheten att jobba i USA och känna på hur det är.

    På det sättet kom jag över till USA för många år sedan och är kvar.

Svar på tråden Flytta/Jobba i USA