Sexåringen elak med lillasyster
Hej på er, alla kloka föräldrar! Jag behöver lite råd.
Har 4 barn i åldrarna 7 år, 6 år, 1,3 år och 1 månad. Till saken hör kanske att de två äldsta har annan pappa än de två yngsta, och pga. att de äldstas pappa brottas med missbruksproblem så har de inte varit regelbundet hos honom under de senaste 18 månaderna. De har dock mycket telefonkontakt.
De senaste månaderna har vi kommit på 6-åringen (pojke) flera gånger med att vara elak med lillasyster som är 1,3 år. Han har bland annat slagit henne, lagt krokben, tryckt en kudde på henne och nu senast idag slagit på henne med nåt slags snöre. Vi har pratar, givit konsekvenser, förklarat m.m. men han fortsätter ändå. Han är väl medveten om att man tex. inte kan kvävas om man får en kudde tryckt i ansiktet.
Ibland säger han att han gör det för att hon är irriterande, ibland säger han att han gör det för att han vill leka med henne men hon inte vill leka med honom.
Jag antar att det beror på någon form av syskonsvartsjuka, men hur får jag honom att sluta? Inget av det jag provat hittills verkar hjälpa, och det är ganska svårt att hela tiden ha uppsikt över honom så han inte är elak med henne. Han har inte visat några tendenser på svartsjuka eller elakhet mot minstingen.