• Snartentrea

Sexåringen elak med lillasyster

Hej på er, alla kloka föräldrar! Jag behöver lite råd.

Har 4 barn i åldrarna 7 år, 6 år, 1,3 år och 1 månad. Till saken hör kanske att de två äldsta har annan pappa än de två yngsta, och pga. att de äldstas pappa brottas med missbruksproblem så har de inte varit regelbundet hos honom under de senaste 18 månaderna. De har dock mycket telefonkontakt.

De senaste månaderna har vi kommit på 6-åringen (pojke) flera gånger med att vara elak med lillasyster som är 1,3 år. Han har bland annat slagit henne, lagt krokben, tryckt en kudde på henne och nu senast idag slagit på henne med nåt slags snöre. Vi har pratar, givit konsekvenser, förklarat m.m. men han fortsätter ändå. Han är väl medveten om att man tex. inte kan kvävas om man får en kudde tryckt i ansiktet.

Ibland säger han att han gör det för att hon är irriterande, ibland säger han att han gör det för att han vill leka med henne men hon inte vill leka med honom.

Jag antar att det beror på någon form av syskonsvartsjuka, men hur får jag honom att sluta? Inget av det jag provat hittills verkar hjälpa, och det är ganska svårt att hela tiden ha uppsikt över honom så han inte är elak med henne. Han har inte visat några tendenser på svartsjuka eller elakhet mot minstingen.

• Svar på tråden Sexåringen elak med lillasyster
  • Snartentrea

"Han är väl medveten om att man tex. kan kvävas om man får en kudde tryckt i ansiktet." ska det såklart stå.

• scanmia

Uppsikt är nog lösningen tills de vuxit ifrån det här stadiet. Tyvärr, jag vet att det inte är lätt att hålla koll hela tiden när man har flera, men både sexåringen och framför allt 1-åringen är för små att hantera situationen. Så det är upp till dig att styra upp den. Ha en lista på en hel massa bra aktiviteter för sexåringen att välja mellan när du märker att det barkar åt fel håll. De ska vara saker som inte leder till konflikter, tex ta ett bad, bygga lego, måla med vattenfärger, läsa en bok, hoppa på studsmattan, skypa med mormor. När du märker att han håller på att tappa tålamodet med lillasyster så säger du till honom att välja en aktivitet att göra från listan. Skriv listan tillsammans så att han kan ha med sina förslag.

Finns det någon situation där de två kommer väl överens och har kul tillsammans? Se i så fall till att de får tid att göra det på. Ofta och under ett vakande öga, så att de kan bygga en positiv relation. Ju mer kul de har tillsammans desto bättre. Och har ni helkoll ett tag och ser till att han inte får chansen att vara elak alls i ett par, tre veckor så är ni på god väg att bryta mönstret.

• jenny99

Jag växte upp med syskonbråk under många år.Orsaken var svartsjuka och tidsbrist.Så när vi fick våra flickor var vi väldigt noga med att släppa in syskonet direkt i allt.Och även fortsätta att ofta gå på resturang med henne(hon älskade det),bada i sjön eller badhus,gå ut och äta glass,handla mat.Bara med henne utan att lillasyster är med.Barnen är stora nu och det är mycket sällan syskonbråk.Vi är fortfarande noga med att både få massa egen tid av oss,och med hela familjen.Så svartsjuka uppstår sällan och aldrig har de slagits heller eller önskat bort varann.I ditt fall hade jag hållt de minsta borta för att se till att de inte far illa,och sen gett massa tid och kärlek till de stora.

Svar på tråden Sexåringen elak med lillasyster