• Anonym (Jenny)

Orkar inte med bonusarnas mamma

Har haft ett långt förhållande med min man och funnits i mina bonusars liv i 8 år. Vi har gemensamma barn och trivs väldigt bra tillsammans. Men hans ex som är mamma till barnen är hemsk. Och hon ger sig inte, hon blir helt omöjlig när hon ex är singel mellan pojkvänner, men hon är hemsk annars med. Hon håller inga avtal gällande barnen, bråkar om det mesta, tokreagerar när vi fick våra egna barn och skickar elaka sms och muckar gräl samma sak när vi gifte oss och när vi åker någonstans. Hon är supersvartsjuk. Förr var det tom om jag bakat och fyllt frysen. Eller kylen så ville hon ha pengar av maken för att köpa saker så hon skulle få samma. Jag trodde det skulle bli bättre med åren men hon är hemsk fortfarande, nu är vi mitt i en flytt och hon är i full fart och muckar på allt, gamla avtal gäller inte, hon testar allt, hotar maken med maktord osv. Han är helt slut och alla i vår familj blir lidande. Hon är en mörk skugga som försöker trasha varenda ögonblick av lycka, det är fruktansvärt och ibland undrar jag varför jag är här kvar. Ska mitt liv kantas av denna störda människa. Gud, jag trodde att barnen skulle vara problemet eller det man skulle fokusera på, men i hennes värld så är de bra verktyg att använda mot pappa. Usch så många tårar man fällt över henne och de stackars barnen.

• Svar på tråden Orkar inte med bonusarnas mamma
  • Ess

Även om jag skriver barnen, så är dom vuxna med råge tom.
    Det hade blivit krångligt om man refererat till de vuxna, svårt att hålla isär vilket som var barn, vuxen och partner då.

• Anonym (Jenny)
    Miss Skywalker skrev 2015-03-22 00:22:01 följande:

Men varför svarar ni på en massa skit?! Det är väl bara att ignorera fanskapet. Det är ju ni själva som ger henne makten över er..

Så går det att göra ibland, ignorera helt, men vissa saker måste man bemöta, de har ju barn ihop VV. Om hon ex vägrar ha barnen och åker bort då hon ska ha barnen och vi är mitt under en förlossning så är det ju lite svårt, de stackars barnen hade ingen som tog emot dem för mamma vägrar ta barnen om jag eller gemensamma barn behöver maken, för hon ska inte beböva ta hänsyn enligt henne (ordagrant). Detta var uppgjort sedan länge lönge och vi hade haft extra för att kompensera. Hon hotade att socialanmäla min man då.
  • Anonym (Fru Eva)
    Anonym (Jenny) skrev 2015-03-22 16:36:06 följande:
    Så går det att göra ibland, ignorera helt, men vissa saker måste man bemöta, de har ju barn ihop VV. Om hon ex vägrar ha barnen och åker bort då hon ska ha barnen och vi är mitt under en förlossning så är det ju lite svårt, de stackars barnen hade ingen som tog emot dem för mamma vägrar ta barnen om jag eller gemensamma barn behöver maken, för hon ska inte beböva ta hänsyn enligt henne (ordagrant). Detta var uppgjort sedan länge lönge och vi hade haft extra för att kompensera. Hon hotade att socialanmäla min man då.
    Fast din man är ju pappa 24/7/365 oavsett och ska gladeligen ta sina barn oavsett vem som tryckt ur dom ur sitt sköte. Och ligger du och föder får han väl stanna hemma med alla sina barn även de som kommit ur en annan kvinna än dig. Hon kan ju faktiskt gå och dö. Då ska han utan att knorra ta sina barn på heltid. Frågan är om du som styvmor har tänkt på det.
  • Anonym (bibo)
    Anonym (Fru Eva) skrev 2015-03-22 17:08:04 följande:

Fast din man är ju pappa 24/7/365 oavsett och ska gladeligen ta sina barn oavsett vem som tryckt ur dom ur sitt sköte. Och ligger du och föder får han väl stanna hemma med alla sina barn även de som kommit ur en annan kvinna än dig. Hon kan ju faktiskt gå och dö. Då ska han utan att knorra ta sina barn på heltid. Frågan är om du som styvmor har tänkt på det.

Jaha, så han ska missa sin barns födelse för att hans ex helt plötsligt väljer att bryta deras överenskommelse?

Eller de är bara pappan som ska vara förälder och gladeligen alltid ta sina barn?

Borde inte mammorna också göra det?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Fru Eva) skrev 2015-03-22 17:08:04 följande:

Fast hon är nu mamma till sina barn oxå. De har två föräldrar. Detta är uppgjort sedan flera månader, det är inte enbart pappa som har skyldighetet och det blir oerhört tufft att göra upp avtal med någon som i själva situationen drar sig ur? Hon höll inte på att dö. Så det blir lite fånigt att låtsas som det i din text för att göra en vinnande poäng. Om hon dog skulle vi självfallet ta barnen och jag skulle gladeligen adoptera dem.

Jag förstår att det är hotfullt átt bonusmamman och pappan skaffar barn. Men man kan inte få en sådan situation att handla om en nödsituation för mamman när det inte var det och att hon inte ska behöva ha sina egna barn. Som sagt, det blir oerhört svårt att samarbeta om man ska utgå från det yttersta hotet så fort det handlar om bonusmamman eller nya barn. Man måste nog försöka ge och ta. Tänk om pappan och jag skulle resonera så som du när hon behöver hjälp. Märkligt att när en pappa behöver hjälp så blir det så oerhört känsligt.
  • Anonym (Fru Eva)
    Anonym (bibo) skrev 2015-03-22 17:17:45 följande:
    Jaha, så han ska missa sin barns födelse för att hans ex helt plötsligt väljer att bryta deras överenskommelse?

Eller de är bara pappan som ska vara förälder och gladeligen alltid ta sina barn?

Det finns många män som missar sina barns födelse. Barnens välbefinnande går före och är de tryggare hos sin pappa så får pappan ta ansvaret så barnen får tryggheten de förtjänar. Finns män i kärnfamiljer som tar hand om familjens äldre för att man inte har barnvakt. Har man en idiot till bio mamma får man tänka att man är en kärnfamilj inkl de äldre särkullsbarnen och låtsas att de äär på kollo de gångerna mamman tar sina barn och inte räkna med att hon är någon som tar ansvar
  • Anonym (Fru Eva)
    Anonym (Jenny) skrev 2015-03-22 17:23:30 följande:
    Fast hon är nu mamma till sina barn oxå. De har två föräldrar. Detta är uppgjort sedan flera månader, det är inte enbart pappa som har skyldighetet och det blir oerhört tufft att göra upp avtal med någon som i själva situationen drar sig ur? Hon höll inte på att dö. Så det blir lite fånigt att låtsas som det i din text för att göra en vinnande poäng. Om hon dog skulle vi självfallet ta barnen och jag skulle gladeligen adoptera dem.

Jag förstår att det är hotfullt átt bonusmamman och pappan skaffar barn. Men man kan inte få en sådan situation att handla om en nödsituation för mamman när det inte var det och att hon inte ska behöva ha sina egna barn. Som sagt, det blir oerhört svårt att samarbeta om man ska utgå från det yttersta hotet så fort det handlar om bonusmamman eller nya barn. Man måste nog försöka ge och ta. Tänk om pappan och jag skulle resonera så som du när hon behöver hjälp. Märkligt att när en pappa behöver hjälp så blir det så oerhört känsligt.
    Ni får utgå från att hon inte är en ansvarsfull mamma
  • Anonym (Anna)
    Ess skrev 2015-03-22 15:35:07 följande:
    Vad har det med styvföräldern att göra?
    En konflikt mellan föräldrarna, är just vad det låter som, en konflikt mellan föräldrarna!
    Barnen själva vet ju hur läget är och vad som blir trevligt och vad som blir total katastrof, så jag tror knappast att dom utmanar ödet och bjuder båda samtidigt.
    Vi brukar bjuda hit på fika för att fira deras födelsedag. Men då bjuder vi bara barn med respektive, skulle dom vilja ha ett kalas för släkten så får dom själva hålla i det, och i så fall tror jag att dom valt att hålla två st.

Precis som i inlägget du svarat på så skulle inte jag heller vilja gå på samma tillställning som mamman. Det beror inte på att det är hon och jag som äger konflikten, för det gör vi inte. Utan det beror på att det blivit en enormt tråkig stämning och mest troligt så hade hon slutligen lyckats trycka på rätt knapp så att bråket varit ett faktum.
    Hade hon tex gett sig på våra gemensamma barn (verbalt), så hade min man gått på henne direkt. 
    Ja, det hade jag också gjort naturligtvis............... 
    Oftast triggas de ju av den nya kvinnan
  • Ess
    Anonym (bibo) skrev 2015-03-22 17:17:45 följande:

Håller med dig. Han måste prioritera vem som är viktig vid just det tillfället.
    Snacka om att mamman hade drivit det till sin spets om han hela tiden släppt allt han hade för händerna för att gå henne till mötes. Det hade aldrig funkat att ha ett förhållande om exet haft det inflytandet.
  • Ess
    Anonym (Anna) skrev 2015-03-22 17:28:15 följande:
    Oftast triggas de ju av den nya kvinnan
    Nej, de triggas av precis vad som helst.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Jenny) skrev 2015-03-22 17:23:30 följande:

Kan inte barnens farföräldrar ta dom eller kanske dina föräldrar även om de inte måste så för din skull. Så får mamman en tankeställare att nu fixar detta utan henne.
  • Ess
    Anonym (Fru Eva) skrev 2015-03-22 17:24:52 följande:
    Det finns många män som missar sina barns födelse. Barnens välbefinnande går före och är de tryggare hos sin pappa så får pappan ta ansvaret så barnen får tryggheten de förtjänar. Finns män i kärnfamiljer som tar hand om familjens äldre för att man inte har barnvakt. Har man en idiot till bio mamma får man tänka att man är en kärnfamilj inkl de äldre särkullsbarnen och låtsas att de äär på kollo de gångerna mamman tar sina barn och inte räkna med att hon är någon som tar ansvar
    Det handlar inte om barnen för fem öre, det handlar om en mamma som har ett behov att visa att det är hon som är den dominerande. Det är mamman som sätter barnen i kläm eftersom det är enda chansen att ev få pappan att hoppa på befallning.
  • Anonym (awa)
    Anonym (Jenny) skrev 2015-03-22 16:36:06 följande:
    Min uppfattning är att det är helt fantastiskt dumt av biomamman att agera så.
    Man bör absolut kunna samarbeta med den andra föräldern efter en skilsmässa och göra den här typen av överenskommelser och förvänta sig att de hålls.

Men - ett råd för framtiden - sluta gör överenskommelser med henne. Det funkar ju inte. Så sluta att ensidigt försöka samarbeta. Sköt er och ert. Skaffa annan barnvakt osv. Då får hon mindre makt att jäklas med er.

Det synsättet har hjälpt oss att få det bättre.

• Anonym (känner igen mig...)
    Anonym (Why) skrev 2015-03-22 13:38:48 följande:
    Varför inte bara svara så försvinner problemet?! Varför vill ni bråka?
    Det är inte så att vi vill bråka. Vi har provat alla knep som finns för att få människan lugn nån jävla gång. 

Familjerättens råd att göra som vi gör nu. 
    För att minimera bråken för barnens skull. De saker som är "värda" att bråka om gör min sambo annars lägger vi oss platt fall som oftast. 

Så problemet försvinner nog inte så lätt. För det är inte roligt att bråka hela tiden. Om precis allt och ingenting. Men det finns de som tycker det. 
  • Anonym (känner igen mig...)
    Miss Skywalker skrev 2015-03-22 13:34:25 följande:
    Tills man svarar? Att ignorera är att inte svara alls..
    Någon gång måste man ju ha kontakt. 
    Dumt formulerat innan men vi ignorerar när hon kör igång med terror sms och hoten. 
    Men innan överlämning av barn måste man ha någon form av kontakt ibland... 
  • Lindsey Egot the only one

Det bästa sättet är ju att skaffa egen barnvakt tex farföräldrar, vänner, kvinnans föräldrar, farbröder och fastrar. Då kommer mammans maktposition försvinna. Då kommer hon undra varför hon inte tillfrågas först och då kan man fint bara svara att man inte ville störa på hennes lediga vecka.

• Miss Skywalker
    Anonym (känner igen mig...) skrev 2015-03-22 21:07:48 följande:

Någon gång måste man ju ha kontakt. 

Dumt formulerat innan men vi ignorerar när hon kör igång med terror sms och hoten. 

Men innan överlämning av barn måste man ha någon form av kontakt ibland... 

Jo men minimera kontakten till endast överlämning och lägg på/svara inte om det jävlas om helt onödiga saker..
Svar på tråden Orkar inte med bonusarnas mamma