Leola skrev 2015-03-20 10:20:03 följande:
Jag tänker att i den mån det går kan man gå med på barnets önskemål, går det inte så kanske man kan försöka distrahera barnet bort från det jobbiga valet (för tänk om hon inte riktigt vet själv vilket haklapp hon vill ha?). Typ börja prata om den goda maten hon ska få äta eller något liknande. Är barnet jätteledset kanske du kan ta upp henne i famnen och trösta? Säga att du förstår att det är jobbigt att inte veta vilken haklapp hon mest vill ha?
neeej, det tror jag verkligen inte!
gissar på att om ts tar upp barnet och tröstar, då kommer flickan börja bli helt omöjlig snart och kräva att bli tröstad jämnt och i evigheter.
för att det är ju inte så att det hände nåt som gjorde henne ledsen. Hon själv blev ledsen när hon började misstänka att hon får bestämma själv, och hon vet ju inte ens vad som hon vill bestämma, och tänk om hon bestämmer fel, osv... det är olidligt för lilla barnet att känna för mycket ansvar,
det är just det ts dotter försöker säga.
en del barn har MYCKET stark vilja, då är det lite hårdare regler som gäller. Främst inte låta barnet bestämma för mycket.
Missförstå mig inte: jag tipsar inte att tvinga på barnet en obekväm haklapp eller en kliande tröja. Men hon hade sin chans att bestämma. Nästa gång får hon bestämma en annan haklapp, om hon vill.
jag minns min dotter som kunde bli helt hysterisk i samma ålder och kräva att byta sked och/eller tallrik. Gör inte samma misstag som jag gjorde! hon blev inte alls nöjd när hon fick bestämma detta och ändra sig flera ggr. Hon letade efter gränser och jag ville inte vara för hård

vilket missförstånd