• Erfdgt

När började era barn åka framåtvänd?

Jag är så kluven just nu. Vår yngsta är ca 13 månader och jag skulle så gärna vilja ha en mindre och nättare vagn. En sittvagn/sulky. Dels för att få mer plats hemma och i bilen, men också för att ha en smidigare vagn när vi är ute. Dottern kommer ju dock att åka framåtvänd då och jag vet inte riktigt om det är läge för det redan.. Jag tänker att jag kanske kommer ångra mig om jag byter vagn. Eller så ångrar jag mig att jag inte bytte.

Hur resonerade ni kring det, att låta barnen åka framåtvända?

• Svar på tråden När började era barn åka framåtvänd?
  • Gryntroll

Vi vände barnen när de var närmare 2 år, inget vi gjorde medvetet det blev så iom att vi gillade att kunna prata med barnen och ha ögonkontakt när vi var ute och gick. Vi hade en Bugaboo Cameleon och de var väldigt nätta med sittdelen på så vi hade inte det bekymret.

Men när vi sedan provade att byta så att sittdelen vara framåtvänd kändes det inte som om vi var ute och gick tillsammans, utan mera som transport. Och den känslan har jag nu när jag tar BRIO sulkyn med sonen. Man måste liksom gå halv om halvt brevid för att kunna prata med varandra men å andra sidan åker han mest vagn nu när han ska vila och då är det ju bra att det inte är så intressant att prata...

• Pescetarian

Du kanske kan testa att köra henne framåt i en lånevagn, eller köpa den vagn du tänkt köpa och testa. Funkar det inte just nu, så väntar du bara några månader och testar igen sedan.

Jag började köra mitt barn framåtvänd i Hagaparken. Inte lika mycket intryck och så. Sedan körde jag framåt till och från affären. Sedan lite längre sträckor och sedan helt och hållet.

Fast jag var, och är, väldigt hönsig. Jag tror inte att det hade varit någon fara att vända vagnen på en gång.

Jag minns dock inte hur gammalt barnet var, men någonstans mellan 1-1,5 år.

• Erfdgt

Vagnen vi har nu är med vändbart handtag, så hon har redan prövat åka framåt ibland. Hon verkar ju tycka att det är jättekul. Det är dock lättare att få henne att somna i vagnen om hon är vänd mot mig.

Äldre dottern hade vi en vagn med vändbart handtag fram till hon var drygt 4år, sedan bytte vi till en Brio Sitty. Då hade vi dock betydligt mer plats för en större vagn där vi bodde och vi hade ingen hund då som också skulle rymmas i bilen :P

Jag måste nämligen sälja vagnen jag har för att kunna finansiera köpet av en ny vagn, annars hade jag bara köpt en och prövat och ställt den på vinden ett tag om det inte kändes bra :P Kan dock inge vara utan vagn..

• Dasha

vi vände vagnen framåt för vår dotter när hon var 6 månader. Hon behövde/tålde aldrig skallror och leksaker som hänger på vagnen utan var jätteintresserad av att titta ut på omgivningen.

jag läste/hörde aldrig då om att man inte får vända vagnen framåt för tidigt. Tittade bara på mitt barn som skrek och var missnöjd i bakåtvänd och blev lugn och nöjd i framåtvänd.

det gick jättebra. alla är olika.

• Mellanmjölkens land

Äldsta var ca 1 när vi började vända vagnen. Yngsta på knappt 1,5 bär vi fortfarande på magen eftersom hon vill kunna se oss så hade vi haft vagn hade den nog varit bakåtvänd.

• Pescetarian
    ITpappan skrev 2015-03-20 19:42:10 följande:

Vår äldsta är 4,5år. Troligen blir det vändning vid 5-6år.

Oj, varför så sent?
Svar på tråden När började era barn åka framåtvänd?