• Anonym (ts)

gravid, 10 år emellan.

Hej! Mitt första (och enda barn) föddes för snart 10 år sedan. jag hade en okomplicerad snabb och bra förlossning, utan smärtlindring och varken klipp eller bristningar i underlivet. Mådde under omständigheterna toppenbra efteråt också. 
    Nu till min fråga. Jag får höra ofta, att förlossning nr 2 skiljer sig från den första, Den kan vara snabbare och så vidare. Men sen får jag även höra att det är om man ha barn någorlunda tätt, med några år emellan. Nu försöker jag och min man att bli gravida på nytt (pergotime och 4 missfall i bagaget) och jag tänkte bara fråga; kommer denna graviditet/förlossning vara som att jag är gravid för första ggn, eftersom det gått så lång tid, eller kommer kroppen föstå att det är graviditet nr 2? Hoppas du förstår mina frågeställningar.
  • Svar på tråden gravid, 10 år emellan.
  • Anonym (ts)

ingen som vet?

• Anonym (ts)

puffar upp tråden lite!

• aleakim

Om de gått mer än sex år sedan förra barnet räknas man i alla fall som förstföderska av vården. Men kroppen är ju inte dum heller. Svår fråga. Finns ju en kategori där man kan fråga en bm, kanske värt att skapa en ny tråd där?

W och liten i magen :)
  • kyssen

Det är inte sant att man räknas som förstföderska efter 6 år.

Jag har 10 år mellan mina barn. Andra förlossningen gick snabbare.

Min BM bekräftade också att påståendet att man är som en förstföderska efter 6 år är falskt.

Folk påstår massa dumma saker de inte har en hum om.

• aleakim
    kyssen skrev 2015-03-31 11:05:22 följande:

Det är inte sant att man räknas som förstföderska efter 6 år.

Jag har 10 år mellan mina barn. Andra förlossningen gick snabbare.

Min BM bekräftade också att påståendet att man är som en förstföderska efter 6 år är falskt.

Folk påstår massa dumma saker de inte har en hum om.

Då är din bm okunnig, det är visst sant.
  • kyssen
    aleakim skrev 2015-03-31 11:57:12 följande:
    Då är din bm okunnig, det är visst sant.
    Vad har du för underlag i ditt påstående?

Själv talar jag ur egen erfarenhet.
  • Anonym (Omföderska)

Har man fött någon gång oavsett på vilket sätt är man alltid en omföderska och kroppen reagerar också så. På samma sätt som att har man någon gång varit gravid oavsett om den slutade i missfall, abort eller födsel så har livmodern och cervix förändrat sig för alltid.

Svar på tråden gravid, 10 år emellan.