• Juustjeen

AKUT HJÄLP, skiljsmässa & ekonomi

Hej. Lång historia kort. Jag fick fly från min man, då psykisk mishandel fanns med. Vi har 3 barn tillsammans & varit gifta i ett halvår. 

Nu är det så att jag valde lämna honom. Han blev galen & hotar med allt möjligt. Här är saker han sagt och jag vill veta vad ni tror eller om ni helt enkelt vet vad som gäller.

Han säger då, att jag ska ge honom pengar för att vi nämligen har gemensam ekonomi i ett halvår.

Han säger att socialen inte godkänner att jag har mina barn boendes hos min morfar med mig då morfar tillfälligt bor hos sin särbo. Har dock ringt socialen och de bara säger att de absolut inte skulle neka till något dyl. 

Han säger att han ska ringa advokat om jag inte betalar hans räkningar.

Vi har INGENTING gemsamt underskrivet. De ända jag står på själv är barnens försäkringar sen står jag på ingenting. 

Jag undrar nu. Kommer jag få hans ex. klarna räkning, som han tog innan vi gifte oss, hur blir detta med räkningar, måste jag enligt någon lag betala? 

Snälla hjälp mig! 

• Svar på tråden AKUT HJÄLP, skiljsmässa & ekonomi
  • Tow2Mater
    Juustjeen skrev 2015-03-20 23:36:16 följande:

Han säger då, att jag ska ge honom pengar för att vi nämligen har gemensam ekonomi i ett halvår.

Som gifta är ni försörjningsskyldiga för varandra....
    Har han nån inkomst?
  • Fjäril kär

är du ansluten till en telefonbank kan du ringa personlig service imorgon och ställa frågor om ekonomi. Dom kan svara på det som gäller din personliga ekonomi. 

• lilly

Ni kommer få en betänketid eftersom ni har vårdnad om barn, detta under förutsättning att åtminstone ett av barnen är under 16 år. Under denna tid är ni fortfarande gifta och har underhållsskyldighet emot varandra. Detta innebär INTE att du ska betala så mycket som en krona på hans lån (var make svarar för sina egna skulder). Om du däremot gått in som medlåntagare eller borgensman kan du få betala hans faktura, inte annars. Underhållsskyldigheten innebär att ni ska leva på samma standard. Du kan tex inte unna dig en massa fina saker och sen kräva att han betalar dem såvida han inte själv lever på den standarden. Den är i första hand till för era gemensamma behov men även de privata. Huvudsaken med underhållsskyldighet är att ni ska leva på samma standard i vart fall.

Gällande att barnen skulle bo hos din morfar- om de inte antas skadas av det har jag svårt att tro att soc skulle motsätta sig det. Sen kan han ringa alla advokater han vill och säga att han vill att du betalar hans räkningar. Tror de flesta kommer skratta åt honom dock.

• Tow2Mater
    lilly skrev 2015-03-21 01:05:38 följande:

Sen kan han ringa alla advokater han vill och säga att han vill att du betalar hans räkningar. Tror de flesta kommer skratta åt honom dock.

Aven om han kanske var hemmapappa och TS var en enda som forvarvsarbetade?
  • lilly

Spelar ingen roll. Hans skuld- hans ansvar att betala den.

Tow2Mater skrev 2015-03-21 12:44:04 följande:

Aven om han kanske var hemmapappa och TS var en enda som forvarvsarbetade?

Svar på tråden AKUT HJÄLP, skiljsmässa & ekonomi