• Tr86

Någon som prövat igen direkt efter MA/MF som fick det på nytt?

Hej hej. Jag var gravid i v 9 trodde jag. Vid ett VUL förra måndagen upptäcktes det att allting stannat vid v 6 ca. Sent omsider, men kroppen fattade till slut att allt var dött och jag började blöda. Nu igår 1,5 v senare fick jag skrapa ut det sista och hoppas nu att kroppen blir normal igen.

Nu till frågan. Jag fick ju rådet av gyn att vänta en mens innan nytt försök men det känns så låångt bort.

Men samtidigt så vill man ju inte vara dumdristig och öka riskerna för att detta ska ske igen. Det finns massa trådar här där folk skriver att dom blivit gravida igen direkt efter sitt missfall. Men jag undrar hur många som inte väntade in en mens, blev gravida, och sen fick ett missfall igen?

Min förhoppning nu är ju att så få som möjligt ska ha upplevt det så vi kan känna oss trygga i ett nytt försök ;) jag tänker ju att om kroppen släpper ägg så borde den väl vara redo?

• Svar på tråden Någon som prövat igen direkt efter MA/MF som fick det på nytt?
  • Donum

Jag har fått fem missfall och efter tre på rad så fick jag ingå i en studie om upprepade missfall. I samband med detta så gjordes ett VUL på mig för att se att allt såg bra ut. Jag hade då ägglossning och frågade överläkaren på Gyn om just det du tar upp. Han sa att det inte är någon ökad risk alls för missfall att försöka bli gravid direkt efter ett missfall utan, som du säger, är kroppen redo så är kroppen redo. Han menade att skälet till att det sägs att man ska avvakta en mens är för att det lättare ska gå att räkna ut hur gammalt fostret är, vilket man lika gärna kan göra med ett VUL om man är osäker. Så jag säger - kör på.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Tr86
    Donum skrev 2015-03-21 08:19:27 följande:

Jag har fått fem missfall och efter tre på rad så fick jag ingå i en studie om upprepade missfall. I samband med detta så gjordes ett VUL på mig för att se att allt såg bra ut. Jag hade då ägglossning och frågade överläkaren på Gyn om just det du tar upp. Han sa att det inte är någon ökad risk alls för missfall att försöka bli gravid direkt efter ett missfall utan, som du säger, är kroppen redo så är kroppen redo. Han menade att skälet till att det sägs att man ska avvakta en mens är för att det lättare ska gå att räkna ut hur gammalt fostret är, vilket man lika gärna kan göra med ett VUL om man är osäker. Så jag säger - kör på.

Det låter ju rimligt tycker jag. Ett januaribarn kan jag tänka mig! ;)
  • Donum
    Tr86 skrev 2015-03-21 10:13:30 följande:

Det låter ju rimligt tycker jag. Ett januaribarn kan jag tänka mig! ;)

Jag tar tacksamt emot de barn som vill komma vilken månad som helst. Har ett septemberbarn och två decemberbarn. ; )

Lycka till!
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Tr86
    Donum skrev 2015-03-21 10:39:14 följande:

Jag tar tacksamt emot de barn som vill komma vilken månad som helst. Har ett septemberbarn och två decemberbarn. ; )

Lycka till!

Självklart är det så. Jag vill bara att det ska stanna nästa gång !
  • Donum
    Tr86 skrev 2015-03-21 11:11:07 följande:

Självklart är det så. Jag vill bara att det ska stanna nästa gång !

Jag har, trots missfallen och tilltagande ålder, hunnit få 3 barn med två års mellanrum så dina chanser är nog rätt goda. :)
  • Kan du vissla Johanna?

Jag hade två missfall på raken. Blev sedan gravid två veckor efter det sista missfallet utan mens emellan. Vet ju inte hur det har gått riktigt än men jag är snart i vecka 12 och har sett ett levande och piggt foster på UL. Missfallen var tidiga, typ v 6.

Bara köra på tycker jag. Lycka till!

• Anonym (I)

Bara köra på. Är kroppen redo för graviditet så blir den det. Missfall beror väl oftast på själva fostret, att något är fel där.

Hade missfall V5. Blev gravid igen utan mens mellan och missfall v11 och då även fick skrapas. Sedan tog det nog ett par månader innan vi försökte igen.

• Anonym (T)
    Donum skrev 2015-03-21 11:15:59 följande:
    Jag har, trots missfallen och tilltagande ålder, hunnit få 3 barn med två års mellanrum så dina chanser är nog rätt goda. :)
    Jag gillar din inställning :) jag har också haft ett missfall o kör på denna månaden igen. Får jag fråga hur gammal du är? Är själv lite stressad pga min ålder.
  • Anonym (mf)

Hej! Jag fick konstaterat MF idag, 5+2. Ska man inte undvika bad, tampong och samlag i 2 v? Eller räcker det med att man inte blöder? Läkaren på gynakuten sa att hon var oerfaren och inte visste. Barnmorskan sa att man ska vänta tills nästa mens för att det lättare ska gå att datera. Vilka råd har ni fått? Vi vill gärna köra på...

• Anonym (10)

Vi fick rådet att undvika sex och tampong så länge jag blödde (bad var okej så länge det inte handlar om jacuzzi eller liknande) och att vi kunde köra på direkt eftersom man lika gärna kan datera med vul.

Svar på tråden Någon som prövat igen direkt efter MA/MF som fick det på nytt?