• cinpeg

Retlig 7-åring

Jag har en son som snart fyller 7 år. Otroligt snäll, empatisk och ödmjuk. MEN problemet är att han är otroligt retlig, både hemma och i skolan. Vi hemma kan hantera honom och bryta beteendet medan i skolan leder det ofta till att det andra barnet blir ledset eller tycker han är jobbig. Jag upplever att han inte själv alltid känner var gränserna går, när man ska sluta. Han är aldrig fysisk dvs att han slår aldrig på någon eller liknande. Det kan handla om att han tar någons mössa, tar någons penna eller leksak, stör när någon ritar osv. Inga stora saker egentligen men kompisarna upplever det jobbigt och han blir lite "svarta fåret". Jag hoppas att det handlar om en mognadsgrej. I skolan jobbar de med detta men jag känner att det inte blir bättre. Tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Retlig 7-åring
  • Tilja

För mig låter det som ganska stora saker faktiskt. Det ringer varningsklockor om ett mobbingbeteende och brist på empati när jag läser det du skriver. Du måste få honom att förstå att alla inte upplever saker på samma sätt som honom. Han kanske t.ex. gör det för att han vill ha uppmärksamhet eller till och med tror att kompisen tycker det är kul, men kompisen kanske upplever det som att han är taskig och vill såra. Ta reda på varför han gör det och hjälp honom att komma på bättre sätt att göra för att uppnå sina mål.

• cinpeg

ok. Som tur är så uppfattar de inte det på det sättet i skolan, utan tvärtom. Han visar på stor empati och är otroligt omtänksam och snäll. Han leker otroligt bra med majoriteten av sina kompisar men ibland spårar det ut, som de flesta barn i den åldern. Det jag som förälder känner är att jag vill komma på sätt att hjälpa honom att minimera riskerna att hamna i vissa situationer, men det finns också en risk att jag överreagerar och inte låter honom gå igenom de faser han egentligen behöver. Ibland är det svårt att veta vilket ben man ska stå på.....

• Annica71

Prata med honom och försök få honom att tänka på hur det skulle ha känts om någon gjort dessa saker mot honom.

Tror som du skriver att han inte själv förstår gränserna.

När han gjort något, te.x. tagit någons mössa så kan ni kanske prata med den pojken och be honom förklara för din son hur det kändes. Kanske det kan hjälpa?

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
Svar på tråden Retlig 7-åring