• Anonym (Besviken)

Två missfall på tre månader

I början på januari fick jag mitt första missfall (tidigt vecka 5) jag fick mens igen ca 5 veckor senare och nu fick jag mitt andra missfall för ett par dagar sen (även de i v 5) någon som fått två missfall tätt och det sedan gått bra? Har ett barn på 1,5 år.

• Svar på tråden Två missfall på tre månader
  • Anonym (Dimis)

Jag som blir gravid lätt fick efter MA rådet av gynläkare att vänta minst 1 hel cykel  innan nytt försök, eftersom den första slemhinnan efter missfall kan vara tunnare och ökar risken för ett nytt missfall.

Det är ingen jättestor riskökning, men den finns där, och det är nog bra om kroppen får ta sig tillbaka helt till utgångsläget innan man kör igen.

• Anonym (S)
    Anonym (Dimis) skrev 2015-04-10 17:08:34 följande:

Jag som blir gravid lätt fick efter MA rådet av gynläkare att vänta minst 1 hel cykel  innan nytt försök, eftersom den första slemhinnan efter missfall kan vara tunnare och ökar risken för ett nytt missfall.

Det är ingen jättestor riskökning, men den finns där, och det är nog bra om kroppen får ta sig tillbaka helt till utgångsläget innan man kör igen.

Det är så många olika råd. Fick inget av läkare men sjuksköterskan sa 2-3 mensperioder. Öh.

Har du haft ett eller flera missfall?
  • FruA78

Ja det är väldigt ovanligt med 3 missfall i rad. Tyvärr finns inga garantier hur det kommer gå nästa gång utan man måste våga ta risken. Min läkare säger att det blir utredning om det blir ett tredje missfall och att två är på gränsen. Risken är något förhöjt om man har haft två i rad. Finns en studie från Karolinska. Nu på måndag får jag reda på hur lungröntgen gick, hoppas verkligen inte att det spridit sig till lungorna. Vill bara att det här sista missfallet ska vara helt över. Tagit två månader från skrapning tills nu.

Skönt att du mår lite bättre :) Håller tummarna att det kommer gå hela vägen nästa gång för oss.

• Ina81

Jag fick först 2 barn utan problem sen har jag haft 4 missfall alla mellan v 5-8! Nu ör jag gravid igen och är i v 13! Har gjort 3 vul å än verkar det ok! Väntade inte en mens sedan mitt missfall i januari utan blev gravid direkt!

Lycka till!

• Anonym (Dimis)
    Anonym (S) skrev 2015-04-10 17:13:51 följande:
    Det är så många olika råd. Fick inget av läkare men sjuksköterskan sa 2-3 mensperioder. Öh.

Har du haft ett eller flera missfall?
    Nej de flesta blir ju inte gravida på första försöket så därför är det sällan värt att säga det, men jag blev det tre gånger. Två missfall.
  • Anonym (Besviken)

Jag försöker tänka att det var nåt fel på fostret och att de ändå inte hade blivit en fullgången graviditet. Men det är såå svårt ibland. Hade önskat höra någon som gått en fullgången graviditet utan hjälp efter 2 mf. Hade min första äl förra veckan efter mitt senast mf så får se om de blir nåt direkt, kommer nog dock känna att jag väntar missfall istället för bebis om det nu skulle ha tagit sig.

• Anonym (MammA)

Beklagar verkligen dina missfall, vet så väl hur tungt och orättvist det känns.

Jag hade två missfall direkt efter varandra. Först ett MA i vecka 12, blev sen gravid direkt igen men fick då missfall i vecka 7. Vi väntade då några månader med att försöka igen, plussade sen på andra försöket och nu är jag i vecka 40 så bebis kommer vilken dag som helst.

Jag försökte tänka att det ändå är ganska vanligt med två missfall i rad men att det är väldigt ovanligt med tre och att sannolikheten för att det ska gå bra tredje gången därför är rätt stor. Jag fann också tröst i att vi i alla fall skulle få utredning om det blev ett tredje missfall. Jag var såklart väldigt orolig och rädd för att det skulle bli missfall igen och det var först efter ungefär halva graviditeten som jag vågade tro på att det skulle gå vägen. Jag ställde in mig på missfall igen och tänkte att det blir en positiv överraskning om det går bra.

Att du kan bli gravid är något väldigt positivt och jag tror och hoppas att det ska bli tredje gången gillt för dig, precis som det blev för mig. Lycka till!

• Anonym (S)
    Anonym (MammA) skrev 2015-04-10 18:14:15 följande:

Beklagar verkligen dina missfall, vet så väl hur tungt och orättvist det känns.

Jag hade två missfall direkt efter varandra. Först ett MA i vecka 12, blev sen gravid direkt igen men fick då missfall i vecka 7. Vi väntade då några månader med att försöka igen, plussade sen på andra försöket och nu är jag i vecka 40 så bebis kommer vilken dag som helst.

Jag försökte tänka att det ändå är ganska vanligt med två missfall i rad men att det är väldigt ovanligt med tre och att sannolikheten för att det ska gå bra tredje gången därför är rätt stor. Jag fann också tröst i att vi i alla fall skulle få utredning om det blev ett tredje missfall. Jag var såklart väldigt orolig och rädd för att det skulle bli missfall igen och det var först efter ungefär halva graviditeten som jag vågade tro på att det skulle gå vägen. Jag ställde in mig på missfall igen och tänkte att det blir en positiv överraskning om det går bra.

Att du kan bli gravid är något väldigt positivt och jag tror och hoppas att det ska bli tredje gången gillt för dig, precis som det blev för mig. Lycka till!

Tack för dina kloka ord!
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (MammA) skrev 2015-04-10 18:14:15 följande:

Beklagar verkligen dina missfall, vet så väl hur tungt och orättvist det känns. smile4.gif

Stort grattis till kommande lilla bebis ???? tack för ditt svar, gick det bra tredje gången utan hjälp osv? Känner också en viss tröst i att om jag får missfall igen nästa gång så får jag iallafall hjälp. Eftersom jag har ett barn vet jag ju att de kan gå men ändå så tänker jag att det kan ha blivit något fel sen efter honom men samtidigt kan det väl bara vara otur för oss att det blivit två ggr i rad.
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Besviken) skrev 2015-04-10 18:40:54 följande:
    Stort grattis till kommande lilla bebis ???? tack för ditt svar, gick det bra tredje gången utan hjälp osv? Känner också en viss tröst i att om jag får missfall igen nästa gång så får jag iallafall hjälp. Eftersom jag har ett barn vet jag ju att de kan gå men ändå så tänker jag att det kan ha blivit något fel sen efter honom men samtidigt kan det väl bara vara otur för oss att det blivit två ggr i rad.
    Skulle såklart vara en : - ) inte massa frågetecken.
  • Anonym (Ida)

Det betyder absolut inte att man kommer få MF bara för man fått det innan. Trodde jag också. Men nästa gång bara gick det! Det är bara så, när det är rätt bebis så går det vägen!

• Anonym (MammA)
    Anonym (Besviken) skrev 2015-04-10 18:40:54 följande:

Vi har också ett barn sen innan så kände som du att det borde gå, det har ju uppenbarligen funkar förut.

Nej, vi har inte haft någon hjälp utan det har rullat på som vilken graviditet som helst. Skulle sökt hjälp om det blev ett tredje missfall men det behövde vi ju som tur var inte. Jag tror helt enkelt att det bara var otur att vi fick två missfall efter varandra, det är ju ändå hyfsat vanligt även om det är hemskt att drabbas.
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (MammA) skrev 2015-04-11 10:17:16 följande:
    Vi har också ett barn sen innan så kände som du att det borde gå, det har ju uppenbarligen funkar förut.

Nej, vi har inte haft någon hjälp utan det har rullat på som vilken graviditet som helst. Skulle sökt hjälp om det blev ett tredje missfall men det behövde vi ju som tur var inte. Jag tror helt enkelt att det bara var otur att vi fick två missfall efter varandra, det är ju ändå hyfsat vanligt även om det är hemskt att drabbas.
    Okej, håller tummarna att det är tredje gången gillt för oss med! Tack så hemskt mycket för ditt svar, känns hoppfullt! O stort grattis och lycka till med kommande förlossning (-:
  • Anonym (MammA)
    Anonym (Besviken) skrev 2015-04-11 10:24:00 följande:

Okej, håller tummarna att det är tredje gången gillt för oss med! Tack så hemskt mycket för ditt svar, känns hoppfullt! O stort grattis och lycka till med kommande förlossning (-:

Tack!

Håller tummarna för att det är din tur nästa gång!
  • Anonym (S)

Men om man får tre missfall i rad, och man gör utredning och OM det skulle vara något fel.......brukar det ordna sig och att man får hjälpmedel så att det går bra? Förstår ni vad jag menar?

• Anonym (Besviken)
    Anonym (S) skrev 2015-04-11 20:42:04 följande:

Men om man får tre missfall i rad, och man gör utredning och OM det skulle vara något fel.......brukar det ordna sig och att man får hjälpmedel så att det går bra? Förstår ni vad jag menar?

Vad jag förstår hittar men oftast inget fel men man kan få tex trombyl som hjälp. Men googlar man hittar man hur myclet som helst helst att läsa om de : -)
  • Anonym (Besviken)

Skakar liv i tråden igen, med en mens emellan är jag nu gravid igen i v.6 (5+1) och är såå orolig. Har iallafall precis kommit förbi när jag fick de tidigare missfallen då de skedde i v 5. Men oron är så jobbig, o jag tänker bara att hur ska jag fixa o få ett till o gå igenom sorgen o längtan igen. Har ett vul inbokat i v. 7+2 iallafall så jag hoppas jag klarar mig och får se hjärtat slå.

• Att vänta

Jag genomgår precis nu antagligen mitt andra missfall. Det första i v. 8+3 och nu är det v. 5+1. Jag plussade (lite väl svagt tyckte jag) samtidigt som jag började få bruna flytningar i tisdags och har känt att det har varit något fel sen dess. Har bara väntat på att det ska börja blöda ordentligt och nu verkar det tillta. Känns så orättvist. Den här tråden gav lite tröst ändå.

Svar på tråden Två missfall på tre månader