• AnnaPanna81

Graviditetshepatos redan v21?!?!

Hej,

Väntar andra barnet och är i v 21+1. Har senaste veckan fått mer och mer klåda under fotsulorna. Tog upp detta med min BM som genast ville kolla levervärdena. Togs igår så får vänta ett tag på alla svar... Iaf så är nu både handflator och fotsulor röda och bränner och kliar. Förstår att detta kan vara början på graviditetshepatos.

Undrar om någon fått det såhär tidigt och som klarat att behålla barnet fram till en vecka som är "säker" att föda i? Typ v 30?

Så orolig för Lillan därinne. Vill inte behöva plocka ut henne innan hon är färdig...

Tacksam för svar!

//orolig mamma

• Svar på tråden Graviditetshepatos redan v21?!?!
  • Kattflickan

Hej,

Jag hade känningar av hepatos redan i vecka 6. Troligen pga progesterontillskott. Nu har gallsyrevärdena sjunkit, jag är i vecka 20 och mår bra. Min förra graviditet fick jag hepatos i vecka 34.

Känner en tjej som fick hepatos i v 12. Hon har fått Ursofalk och lyckats hålla gallsyrevärdena på acceptabla nivåer, hon har nu passerat vecka 30.

Så om du har hepatos redan nu kommer du troligen att få medicin och det kommer att gå bra för ditt barn.

Jag har läst att en fettsnål ( OBS ej fettfri) diet kan hjälpa:

www.icpcare.org/healthy-diet.html

Lycka till!

• Rocket Mania

Min kompis fick hepatos i vecka 21, det tog några veckor innan de fick kontroll på den med hjälp av ursofalk men hon gick i alla fall ända till vecka 37 då hon blev igångsatt.

• Kattflickan

Hur har det gått TS?

• AnnaPanna81

Hej,

Ledsen för sent svar. Inga prover visat ngt på levern ännu. Så nu snart i v 28. Tror det var stress och vintertorrhet i kombo.

Vad bra att detgått bra för era vänner!

Svar på tråden Graviditetshepatos redan v21?!?!