• Anonym (TS)

Varför fårjag inte dricka ensam - någon som vet?!

Varför säger alla att man inte "får" dricka alkohol ensam? På tester om alkoholvanor och likande kommer den frågan ofta upp "dricker du ensam?".

Jag är ensamstående mamma och jag dricker ofta ensam. Ett glas vin på badkarskanten, en eller två öl på balkongen när barnen somnat etc.

Vad är det som är så fel? Varför anses det här så farligt.

Jag är inte orolig för mina alkoholvanor, men jag undrar lite varför man avråds från att göra som jag gör.

Någon som vet?

(Hade jag haft en gubbe att sitta på balkongen medhade allt alltså varit okej?!)

• Svar på tråden Varför fårjag inte dricka ensam - någon som vet?!
  • radwanska

Nej, det är inget fel och inget farligt. Det gör jag med. Vem säger det?

Jag ser det som en av frågorna i ett själv-test om man är alkoholist typ. Ingen avgörande fråga men en del i det stora hela.

Om man ofta dricker sig relativt berusad ensam så är det väl ganska troligt att personen har alkoholproblem eller är deprimeraed.

• radwanska

Nu stavade jag fel till deprimerad men det beror inte på att jag är onykter. Jag visste helt enkelt inte hur ordet stavades.

• psyklivet

Rent fysiskt dricker jag ensam ibland, men chattar och umgås på nätet.

Det man menar(tror jag), är att man dricker för man är ensam och inte får nån behållning av alkoholen.
    Och egentligen är rätt tråkigt, så tror jag de menar.

• Anonym (ensam)

Jag vet egentligen inte. Jag var singel under några år och jag drack aldrig ensam. Inte ens om jag hade en bag in box öppen i kylen kändes det bra att ta ett glas till maten. Egentligen tycker jag inte att det skulle vara fel, men jag var ändå aldrig sugen på det. Däremot nu när jag har sambo blir det nåt glas till maten oftast både fredag och lördag. Tycker mycket om vin.

• Anonym (TS)

NU fattar jag. Jag googlade lite och grejen var visst att om man drar sig undran för att dricka i smyg är det en riskfaktor. När man inte längre törs visa andra hur mycket / ofta man dricker. Att det är därför man sitter ensam.

Tack för alla svar, ni har gett mig mycket input!

Svar på tråden Varför fårjag inte dricka ensam - någon som vet?!