• Odella

Normalt beteende? Slåss, arg

Min son är 1 år och 10 månader och har alltid varit bestämd och ganska envis. Men nu har det blivit extremt de sista 2 veckorna typ. Han slår mig och sin pappa och skrattar när vi blir arga/ledsna, han kastar grejor när han inte får som han vill och slår även sig själv ibland. För det mesta försöker vi lugna ner honom och avleda men ibland går det inte. Jag blir så ledsen av att hela tiden behöva vara på min vakt och säga till honom att inte slåss och slänga saker. Tidigare kunde det hända lite då och då att han fick utbrott men var annars en mysig och glad kille.

Jag oroar mig också för hans utveckling. Han kan säga några ord men pratar inte mycket. Han kan inte gå jämte mig utomhus utan att springa iväg överallt typ på bilvägen. Ska vi göra nåt stillsamt typ baka eller rita blir det kaos. Det känns som att han är lite sen i utvecklingen men det kanske har med att han inte kan uttrycka sig med att göra.

Jag vet att man inte ska jämföra med andra barn men min systerdotter som är lika gammal kan prata jättemycket och verkar vara mkt lugnare till humöret. Min son använder inte ord för att kommunicera utan för att göra oss uppmärksamma på saker.

Det kanske är dumt men jag tycker det är svårt att hantera hans humör ibland. Och så blir jag ledsen för det känns som att jag har gjort nåt fel för att han inte kan prata.

Nån kanske har nåt tips eller råd eller känner igen sig.

• Svar på tråden Normalt beteende? Slåss, arg
  • Birgitta02

För det första: flickor och pojkar är olika.

Jag känner igen min sons beteende i din son. Han var också en rymmare. Stack ständigt iväg. Han fick helt enkelt ha sele på sig vid promenader. Men att slå känner jag inte igen faktiskt. Men livlig var han.

Pratet är så individuellt. Min grabb sa knappt ett ord förrän vid tre års ålder. Och då hade han ett helt språk och pratade obehindrat när han väl började prata.

• Randig

Tror det är normalt. Min son är likadan:/ tyvärr.
    Eller så är det fel på min son också.

• Kiiwii

Talet kan dröja länge till innan det kommer. Min dotter pratade tydliga flerordsmeningar vid 1,5 år medan min kompis dotter började prata enstaka ord först vid två års ålder. Min andra vän väntar fortfarande på att hennes son två år gammal ska börja säga mer än hej, mamma och kaka typ :)

Rent generellt brukar pojkar vara lite senare med talet än flickor. Men alla är ju individer :). Sedan är vissa barn mer utåtagerande och fysiska när de blir känslosamma. Är det mycket jobbigt så ta upp det med bvc. Men absolut kan han bli frustrerad för att han har svårt att göra sig förstådd, men jag tycker inte du behöver oroa dig över att han är sen i utvecklingen, låter som de flesta smågrabbar jag har i min omgivning.

• Fenomena80

En av mina pojkar var som din. Jag ringde BUP då han var knappt två år för hans vansinnesutbrott mot mig o sig själv. Han kastade saker, slängde tallriken o förstörde leksaker. Talet var inte heller där mer än att jag oftast förstod.
    De bad mig återkomma i 4-5 år åldern om det var samma då. Vilket det var, utom talet.
    Då han var 5 fick hans pappa adhd diagnos o jag tänkte att det var stenkört då de påminde om varandra. Jag fick hjälp via bup, men bara för egen del för att hantera hans utbrott. Nån utredning var inte aktuell även om jag ville det.
    På dagis, förskoleklass o första skolåren har det gått mycket upp o ner. Han är mycket intelligent men har dålig självkänsla. Genom åren har hans ilska varierat o han har tagit ut den mot sig själv eller mot mig. Anklagat mig för att tycka att han är dum i huvudet etc.
    För 2 år sedan, då han var 9 år fick jag så äntligen bup att fatta att de måste träffa honom o inte bara mig för jag orkade verkligen inte med alla sammandrabbningar.
    Som tur var fick jag gehör o sedan dess har två barnpsykologer varit inblandade, en för mig o en för honom och ibland har vi träffats i olika konstellationer. De har även träffat skolan. De kunde efter de första bedömningarna snart konstatera att han INTE har något inom NP utan att hans svårigheter är på känslomässig nivå. Han har svårt att uttrycka andra känslor än ilska. 
    Jag har fått inse att sonen jag trodde var ständigt ilsken, tvär o våldsam är väldigt känslig. Efter 3.5  terminers lekterapi har det blivit STOR skillnad o han ska gå sin sista gång nu på torsdag.
    Sedan skolstarten i höstas har det varit max två "gruffanden" från honom i skolan men inte på långa vägar lika de han brukade ha.
    Han har sedan 5 års ålder fått eye-q - omega 3 och i början gjorde det stor skillnad så varför sluta känner jag...

Mycket löser sig säkert då er kille kommer loss med talet. Gör det inte det så tveka inte att ta hjälp av förskola, bvc, bup etc. 
    Jag o min son har haft tur som dessutom haft superbra personal på dagis, förskola o skola vilket har underlättat mycket.
    Jag tror det är väldigt bra att själv våga signalera sin oro o att vara öppen för att hitta lösningar. En del föräldrar ser det ju som påhopp o kritik istället.

Lycka till

• Odella

Tack alla! Fenomena80 det låter ju fantastiskt med sådan terapi. Då får jag vänta och se om det växer bort med talet eller om det fortsätter. Annars finns det ju alltså hjälp att få!

Skönt att veta att man inte är ensam. Och visst har adhd-tankarna kommit. Det jag försöker göra nu är att acceptera att han är så just nu och inte bli frustrerad för att han inte är som jag "vill".

• Fenomena80
    Odella skrev 2015-03-23 19:51:50 följande:

Tack alla! Fenomena80 det låter ju fantastiskt med sådan terapi. Då får jag vänta och se om det växer bort med talet eller om det fortsätter. Annars finns det ju alltså hjälp att få!

Skönt att veta att man inte är ensam. Och visst har adhd-tankarna kommit. Det jag försöker göra nu är att acceptera att han är så just nu och inte bli frustrerad för att han inte är som jag "vill".

Så lite!
    Jag visste inget om lekterapi alls innan men jag har förstått det som en lång o varsam process. Och den är helt på barnets villkor.
    Min son knyter inte an till vem som helst men psykologen är så himla proffsig o har tagit det i hans takt. Den där timmen i veckan har varit bara hans o han har alltid skuttat iväg när det är dags. Hon har varit där helt på hans villkor o intresserat sig för hans intressen. "Terapiandet" i sig har gått ut på att hon använt leken som uttrycksform. På något sätt får hjälper hon honom att uttrycka saker genom leken o kan ge respons på samma sätt. Det har fått hans känslomässiga utveckling att "kläckas" så att han nu har mycket lättare att hantera mer än ilska.
    Det är egentligen helt otroligt vad jag förstår mer av honom o hans sätt (som ännu är "speciellt") o hur hans relationer både till mig o andra blir bättre.
Svar på tråden Normalt beteende? Slåss, arg