• Anonym (Mats)

Är det OK att hata i en demokrati / ett land med yttrandefrihet?

Vad tycker DU?

• Svar på tråden Är det OK att hata i en demokrati / ett land med yttrandefrihet?
  • Jesssssica

Varför skulle det inte vara okej att hata? Man har väl rätt till alla former av känslor oavsett om det är demokrati eller inte.

• Anonym (daf)

Varför skulle det inte vara OK?

• Anonym (Mats)
    Jesssssica skrev 2015-03-22 20:31:52 följande:

Varför skulle det inte vara okej att hata? Man har väl rätt till alla former av känslor oavsett om det är demokrati eller inte.

Man får ju dock inte förtala enskilda individer (HMF), så du har inte helt rätt där. Om det är Sverige vi avser då.
  • Anonym (Mats)
    Anonym (daf) skrev 2015-03-22 22:23:19 följande:

Varför skulle det inte vara OK?

För att det sänder ut fel signaler? (notera att jag skiter blanka fan i VAD hatet handlar om, fokuserar här på det ATT hata)
  • Anonym (Fånnemang)

Jag tror att det till och med kan finnas mer utspritt hat i en demokrati eftersom det finns så många skilda åsikter och personer att rikta hatet mot. Å andra sidan tror jag hatet kan vara starkare i en diktatur eftersom någon annan bestämmer vilka tankar, tro och åsikter som ska vara norm.

• nordanvind

Hat är bevisligen inte ok genom att man försöker lagstifta bort det. Iaf när det är "fel" hat.

asar och runor står mig bi
  • Aniiee

Självklart är det ok att hata i en demokrati, precis som över allt annars. Däremot är det inte alltid ok att ge alla eller ibland ens några slags uttryck för sitt hat.

Du får hata X hur mycket du vill, men du får inte till exempel slå ner A för att A är eller gillar X.

Ser du skillnaden?

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Gathenhielm

Hur fasen skulle en regering kunna hindra folk från att hata? Ludovico-tekniken?

Reasons... we all have them, at times.
  • Anonym (Mats)
    nordanvind skrev 2015-03-23 02:43:36 följande:

Hat är bevisligen inte ok genom att man försöker lagstifta bort det. Iaf när det är "fel" hat.

Jag tycker HMF-lagen är bra. Den gäller ju när man hatar enskilda individer skall vi komma ihåg. Att talade nedsättande generellt om något är alltid okej.
  • lyft

klart man har rätt att hata. vad skulle det annars vara som gjorde det värt att stiga upp på morgonen.

• Anonym (Mats)
    Aniiee skrev 2015-03-23 02:54:34 följande:

Självklart är det ok att hata i en demokrati, precis som över allt annars. Däremot är det inte alltid ok att ge alla eller ibland ens några slags uttryck för sitt hat.

Du får hata X hur mycket du vill, men du får inte till exempel slå ner A för att A är eller gillar X.

Ser du skillnaden?

Ja, du menar att man inte i tal får precisera hatet mot t ex personer med en särskild sexuell attraktion? Men man får tala generellt om det.
  • Anonym (Mats)
    lyft skrev 2015-03-23 12:26:29 följande:

klart man har rätt att hata. vad skulle det annars vara som gjorde det värt att stiga upp på morgonen.

Äsch, så negativ kan du ju inte vara.
  • Anonym (Fånnemang)
    Anonym (Mats) skrev 2015-03-23 01:16:34 följande:
    För att det sänder ut fel signaler? (notera att jag skiter blanka fan i VAD hatet handlar om, fokuserar här på det ATT hata)
    Beror väl på vem som hatar och åt vad hatat riktas emot!
    Det finns olika typer av hat:

Typ 1) Denna typ hatar andra för att de har en annan hudfärg, läggning, religion, kön, hårfärg, klädstil, intresse, personlighet, leverfläckar på fel ställen och allt möjligt de kan komma på av den enda anledningen att få känna hat och ibland leva ut det mer fysiskt och verbalt. Detta är fel hat och det är osunt. De hatar andra utan anledning, de är EMOT mänskliga rättigheter. Detta hat springer ur ondska. De drar hela grupper under en och samma kant. Deras agenda är .....fyll gärna i..........?

Typ 2) De som hatar typ 1. Denna typs hat uppkommer först efter påhälsning av typ 1. De hatar inte andra utan anledning och när de har anledning baseras hatet på en kamp FÖR mänskliga rättigheter. Detta hat är ett sundhetstecken. Detta hat springer ur kärlek. De riktar hatet dit det hör hemma, mot den individen som gjorde dem illa och utelämnar resten som eventuellt liknar denne på utsidan.
    Deras agenda är............ Försvara dig mot Typ1........!

Svar på tråden Är det OK att hata i en demokrati / ett land med yttrandefrihet?