Ta del av lån tillsammans?
Någon som är bra på privatekonomi?? Supertacksam för råd! Hoppas att någon kanske har mer koll än jag (speciellt just nu när jag lever med "gravidhjärna"...)
Såhär är situationen:
Jag ska snart bli sambo och vi väntar ett barn tillsammans. Jag har sålt min gamla bostadsrätt och köpt en större, och jag har även tagit ett mindre bolån med min syster som medlåntagare (eftersom varken min sambo eller jag blev godkända av banken pga är studenter)
Jag har alltså en bostadsrätt som jag äger, och ett bolån som jag och min syster är ansvariga för. Min sambo kommer att betala sin del av månadsavgiften plus hälften av ränteskostnaden för lånet.
Bolånet har jag tagit så pass stort att jag ska kunna "lägga undan" lite och ha som en ekonomisk buffert på ett sparkonto. Denna del av lånet vill min sambo inte betala ränta för, vilket jag tycker är rimligt (och det är inga jättesummor heller)
Men: Nu vill vi köpa lite möbler till den nya lägenheten, en barnvagn till bäbisen osv osv. Detta föreslår min sambo att vi tar lite från denna buffert (exempelvis 15000) och köper gemensamma grejer för. Då betalar han förstås räntekostnad för denna del av bufferten.
Det jag funderar på är hur det blir om vi eventuellt separerar nån gång? Alltså, sakerna vi köpt får vi ju isf dela upp, men ska han sen fortsätta betala ränta för dessa 15000, eller måste jag "köpa ut honom" från lånet? För att det ska bli absolut rättvist alltså.
Vill inte verka småsint som tänker kring detta, har bara sett för många separationer bli ytterligare infekterade av ekonomiskt tjafs man inte gjort upp i förväg!
Ledsen för långt inlägg, och som sagt tusen tack för tankar och förslag!! Allt bara snurrar i mitt huvud just nu...