• Olivera

Ta del av lån tillsammans?

Någon som är bra på privatekonomi?? Supertacksam för råd! Hoppas att någon kanske har mer koll än jag (speciellt just nu när jag lever med "gravidhjärna"...)

Såhär är situationen:

Jag ska snart bli sambo och vi väntar ett barn tillsammans. Jag har sålt min gamla bostadsrätt och köpt en större, och jag har även tagit ett mindre bolån med min syster som medlåntagare (eftersom varken min sambo eller jag blev godkända av banken pga är studenter)

Jag har alltså en bostadsrätt som jag äger, och ett bolån som jag och min syster är ansvariga för. Min sambo kommer att betala sin del av månadsavgiften plus hälften av ränteskostnaden för lånet.

Bolånet har jag tagit så pass stort att jag ska kunna "lägga undan" lite och ha som en ekonomisk buffert på ett sparkonto. Denna del av lånet vill min sambo inte betala ränta för, vilket jag tycker är rimligt (och det är inga jättesummor  heller)

Men: Nu vill vi köpa lite möbler till den nya lägenheten, en barnvagn till bäbisen osv osv. Detta föreslår min sambo att vi tar lite från denna buffert (exempelvis 15000) och köper gemensamma grejer för. Då betalar han förstås räntekostnad för denna del av bufferten.

Det jag funderar på är hur det blir om vi eventuellt separerar nån gång? Alltså, sakerna vi köpt får vi ju isf dela upp, men ska han sen fortsätta betala ränta för dessa 15000, eller måste jag "köpa ut honom" från lånet? För att det ska bli absolut rättvist alltså. 

Vill inte verka småsint som tänker kring detta, har bara sett för många separationer bli ytterligare infekterade av ekonomiskt tjafs man inte gjort upp i förväg!

Ledsen för långt inlägg, och som sagt tusen tack för tankar och förslag!! Allt bara snurrar i mitt huvud just nu...

• Svar på tråden Ta del av lån tillsammans?
  • Kerubmamman

Jag tycker att ni i samband med att ni tecknar samboavtalet även kanske inkluderar bohag. 
    Men diskutera med din blivande sambo om vad han tycker är rimligt. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Dixie
    Olivera skrev 2015-03-22 23:30:18 följande:

Men: Nu vill vi köpa lite möbler till den nya lägenheten, en barnvagn till bäbisen osv osv. Detta föreslår min sambo att vi tar lite från denna buffert (exempelvis 15000) och köper gemensamma grejer för. Då betalar han förstås räntekostnad för denna del av bufferten.

så din sambo vill att ni köper möbler etc för dina pengar?! ja, det är ju alltid enkelt att vara generös med andras pengar...

har ni skrivit samboavtal, så du är skyddad vid en ev separation? 
  • Anonym (Skriv avtal)

Skriv ett samboavtal som avtalar bort sambolagen. Då har han ingen rätt till varken lgh eller bohag som du betalar (och vise versa) Utan samboavtal ska ni dela lika på lägenhet och bohag som ni köpt sen ni blev sambosar.

• jenny99

Du bör vara försiktig och läsa på mer om lagar och regler om sambo/separation,även skydda dig själv.Jag hade inte tagit från mina pengar utan bägge betalar hälften var direkt,om inte man har råd nu så får bägge spara på var sitt håll.

• Olivera

Tack!! Himla bra synpunkter. Vi har skrivit samboavtal där vi avtalar bort sambolagen, alltså vid ev. separation tar vi med oss våra "egna" saker (och delar upp de saker vi köpt gemensamt) Dvs min lägenhet är alltid min etc. Men tusen tack för omtanken om det, hade ju varit katastrof att glömma göra! :)

Det jag försöker få rätsida på är detta med att avsätta en del av bolånet för att ha som vår gemensamma buffert (tills vi sparat till en), hur vi ska dela på räntekostnaden nu och vid ev separation. Men jag får tänka vidare på det. Kan ju alltid vara skönt att ha en gemensam buffert, ifall något akut skulle hända.

Och såklart vore det optimala att vi skulle avvakta med att köpa saker alls tills min sambo har lagt undan pengar nog att stå för hela sin del, det är framförallt pga kommande bäbis som det vore skönt att kunna spendera lite nu med en gång... Men vi kan ju lösa det så att han lånar pengar av mig nu helt enkelt, och betalar tillbaka efterhand i några månader.

(och obs vi handlar såklart bara superbudgetgrejer, Blocket och Myrorna för hela slanten, bara så det inte verkar som att vi vill leva lyx på lånade pengar!)

Tack igen allihop för era inlägg!

• Läskande

Varför ska din blivande sambo betala räntor på ett lån han inte står med på? Eller missförstod jag. Vid en separation står han helt lottlös. Medan du kanske kan ha kvar bostadsrätten eller iaf få en vinst på den, om du säljer .

• Olivera

Läskande: Vi har kommit överens om att vi delar lika rakt av på boendekostnaden så länge vi bor tillsammans, jag hade gjort likadant om jag skulle haft en inneboende t.ex. Däremot ska min sambo såklart inte betala några amorteringar, utan bara "sin del" av löpande kostnader.

Räntan är ju en förutsättning för att vi ska kunna ha det här boendet, hade jag inte tagit lån med hjälp av syrran hade han ju inte heller fått nåt boende.. (och inte hans son heller, som bor med oss) Lånet skapar ett boende för alla, därför betalar båda vuxna för det.

Det kan man såklart diskutera och tycka olika om vad som blir mest rättvist, men vi har kommit överens om det här upplägget och är nöjda bägge två!

• Anonym (Skriv avtal)

Om ni separerar har du ett lån kvar men du har å andra sidan möblerna också (eftersom du betalar dem är du ägare och du behåller dem eftersom ni avtalat bort sambolagen).

Att din sambo betalar ränta på lånet under er tid som sambos kan man ju se som att han betalar lite hyra för att använda grejerna.

Svar på tråden Ta del av lån tillsammans?