• Nyblivenmamma

    Litar inte på mormor som barnvakt

    Hej

    Jag är nybliven mamma till min nu två månaders gamla dotter. Jag har inte en tanke på att lämna henne hos någon barnvakt på väldigt länge, MEN! Jag har väldiga problem med min egen mor... Hon vill redan vara barnvakt ett par timmar eller så och verkar bara gå och vänta på att hon ska få det. Men jag vill inte ens lämna min dotter hos henne när hon blir äldre. Jag litar inte på min mamma och jag ser saker nu efter jag själv fått barn som jag inte alls sett förr.

    Sist jag, min sambo och våran dotter var hem till henne var när hon fyllde år. Både min syster och mormor (gammelmormor) var också där. I alla fall så hade våran dotter somnat i bilen på vägen dit men ändå när vi kommer in så ska då min mamma sitta och prata med henne fast hon sover?! Inte bryr hon sig om att vara lite tyst heller utan pratar på och härjar som vanligt. Även då också min mormor och syster, alla pratar väldigt högt. Min mamma är extrem på att prata och skratta så fruktansvärt högt när man sitter och fikar eller äter på sånna familjemiddagar. INGEN har någon som helst respekt för att våran lilla bebis sover. Hon vaknar såklart efter fem minuter. Då ska både min mamma och mormor hålla henne och de pratas och "skojas" om hur gott det skulle vara att smaka lite bullar och chokladbollar, och att när min mormor fyller ska hon då allt få smaka både de ena och de andra, "mycket choklad så mamma får tvätta". (Min dotter kommer då vara knappt 11 månader och jag känner inte att det finns nån mening med att proppa i henne massa fika och skitmat, det finns bättre saker för henne att äta när hon är så pass liten) Men det tyckte dom var väldigt roligt att skoja om, så pass roligt att hon tydligen REDAN ska få smaka! Min dotter sitter nu i min mormors famn och jag ser hur mormor doppar sitt finger i kaffekoppen och låter min lilla bebis smaka! Jag förstod ingenting och min sambo berättade efteråt hur svarta ögon jag fick. Det brann i huvudet på mig! Hur F*N kan man ens komma på tanken att låta en två månaders gammal bebis smaka kaffe?! Hon ska inte smaka någonting överhuvudtaget! Jag blev så arg och chockad att jag inte ens fick ur mig ett ord..... Inte var det någon annan som ens reagera heller, det var tydligen inge fel?

    Under det här födelsedagsfirandet berättade vi även att vi bokat kyrkan för dop. Då börjar min mamma och mormor lägga sig i och planera vad vi ska ha för fika och vilka kakor m.m. Dom ska baka. Att vi måste tänka på de, och de... Vi måste skriva si och så på dopinbjudan och så ska vi göra och så ska vi inte göra. Jag och min sambo satt där helt tomma, jaha...? Är det inte VÅRAN dotters dop? Som VI ska planera....

    Dom tycker även att det är roligt att "skoja" om hur dom ska skämma bort vår lilla dotter, precis som min mormor gjorde med mig och min syster. Ett exmpel var att vi inte behövde borsta tänderna på en hel helg när mormor var barnvakt åt oss när vi var små. Fast vi såklart ätit massa gott som godis m.m. Det var ju kul tyckte vi då "hos mormor behöver inte vi borsta tänderna!" "Hos mormor får vi vara uppe hur länge vi vill" tex.... Vilket resulterade i att hela min uppväxt har jag varit livrädd för tandläkarn, haft så fruktansvärt dåliga tänder med stora hål som inte gått att laga, blivit infekterat så bedövningen inte hjälpt. Fick då dra ut tanden utan bedövning eftersom den inte hjälpte, jag minns vilken elak tandläkare jag hade och hur jag sparkade med benen av smärta när hon lurade mig, hon drog tanden fast hon sa att hon inte skulle de. Detta hände TVÅ gånger. Exakt samma sak något år senare..... Mina tänder blev ju knappast bättre av att mormor gav mig godis och att jag inte behövde borsta. Var alldeles för liten för att förstå.

    Nu är min mamma inne på samma spår, hon är exakt som mormor och hon har själv sagt att hon doppade min napp i saft när jag var liten! Hallå?!

    Jag vägrar lämna mitt barn hos min mamma, jag litar inte ens på min mamma... Nu var det i och för sig mormor som gav min lilla dotter kaffe.. Men mamma är inte ett dugg bättre. Tänk om jag och min sambo inte varit där, tänk den dagen hon ska vara barnvakt, vad kommer min lilla tjej få i sig då? Doppa hennes napp i saft också?

    Även de om att det ska pratas och vara så högljutt. Som riktigt kackliga kärringar en vinkväll låter dom som. Man får ont i öronen själv och jag får så dåligt samvete att jag lät min lilla bebistjej sitta i knät på mamma mitt i detta skrikiga kackel. Noll respekt för att det finns en liten bebis med i rummet.

    Ska jag tala om hur vidrigt jag tycker det är?

    Och att jag aldrig kommer lämna dottern hos henne? För jag inte litar på henne överhuvudtaget.

    Eller är det jag som överdriver?

    Det här är också min mammas första barnbarn, jag är först i hela släkten med att skaffa barn så mamma är så barnkär och längtar tills hon ska vara barnvakt så hon kommer bli helt knäckt.... Men jag vill verkligen inte lämna min dotter hos henne någonsin känns det som nu.

  • Svar på tråden Litar inte på mormor som barnvakt
  • Pastella

    Givetvis ska du och sambon själva planera dopet och allt omkring precis som ni vill ha det. Ivriga morföräldrar och släktingar får ni bara le mot. De har inte gjort något ont mot erat barn, de låter väldigt kärleksfulla. Säg bara till att du inte vill att din 2månaders ska få smaka på kaffe(det hade inte jag heller velat). Mormor låter väldigt kärleksfull och när du har hunnit vänja dig vid att din lilla inte längre ligger skyddad i din mage så kommer du kunna slappna av mer. Jag lovar. Gör inga förhastade saker nu som kan förstöra era relationer. Ditt barn kommer trivas med högljudda glada tantar som vill kramas! Du vet ju vart deras brister är så då gäller det att du är där och borstar tänderna på barnet eller talar om för dem att tänderna absolut måste borstas!

  • Lena

    Det är bra en bebis lär sig sova med ljud. Veden dämpa sig om det är jobbigt för dig. Du och barnets pappa får säga ifrån om de gör dumheter. Godis och ingen tandborstning är inget problem om det inte sker så ofta.

  • Annelie 76

    Problemet med dina tänder berodde inte på att du fick godis och slapp borsta tänderna hos mormor utan att din mamma slarvade plus att du har dålig saliv. Det är inte det man gör nån gång som förstör utan det man gör varje dag. Få in en rutin med tandborstning, inget småätande och endast lördagsgodis hemma så är det minimala problem med mormor sen.

    Höga ljud runt spädbarn är ingen fara. De bör vänjas vid ljud. Att tassa på tå när de sover skapar bara problem för dig, du kommer ju inte kunna göra nånting hemma om det måste vara tyst och promenader i vagn är inte att tänka på om det måste vara tyst för att bebis ska sova.

    När det gäller dopet så diskutera inget med mamma och mormor. Informera bara plats och tidpunkt och säg att ni fixar resten. Diskutera inga detaljer så kan de inte lägga sig i.

    Tagga ner lite och ta det lugnt. Gör "rätt" hemma så gör det inget att det blir "fel" hos mormor nån gång ibland för ni är väl inte där varje dag?

  • Nyblivenmamma

    Nej vi är inte hos mamma/mormor varje dag, och självklart var det inte min mormors fel med mina tänder men det blev ju inte direkt bättre av att hon gjorde så. Ska jag lämna bort mitt barn någon gång vill jag lämna det till någon som vill barnets absolut bästa och inte skämma bort barnet med dåliga vanor. Jag vet att min mamma även sa åt mormor att vi självklart skulle borsta våra tänder men det struntade mormor i och blötte våra tandborstar så det skulle "se ut" som vi användt tandborstarna.

    Jag vet att min mamma inte heller skulle lyssna på mig om jag talade om vad som gällde om hon skulle vara barnvakt. Hon är precis likadan (vilket är konstigt för hon borde förstå).

    Självklart skulle inte mitt barn ta nån skada utav att ha det så hos mormor ibland, men jag litar inte på min mamma och det är DET som gör det så jobbigt.

    Jag mena heller inte att tassa på tå när hon sover, men att sänka ljudnivån till normalt.. Hon sover jätte dåligt på dagarna och brukar bli övertrött och grinig. Skulle vara skönt om folk kan hålla sig till den normala ljudnivån då i alla fall.

    Varför jag blev så upprörd var väl mest att dom gav henne kaffe, och tyckte bara det var roligt? Min dotter blev ju såklart jätte ledsen när hon kände smaken och jag förstår bara inte hur man kan komma på idén...?

  • Evelinas

    Du/ni bestämmer när och vem som är barnvakt, det ska vara för ER skull inte för barnvaktens skull!! Man har väl inte barnvakt bara för mormor så gärna vill?? Inte vi iaf, utan det är för att vi behöver det i så fall, för att VI vill det.

  • CarolinW

    Sätt ner foten och säg vad som gäller. DU är mamman så det är DINA och pappans regler som gäller. Det är något dom måste acceptera, jag kommer vara stenhård med mitt andra barn, inget godis eller onödigt socker. Körde likadant med mitt första och han åt ostbågar första gången som 3 åring på nyår.

    Det din mamma och mormor gör är inte för att skada ditt barn. Men dom tänker inte på dina känslor så prata med dom om vad som gäller och kommer gälla. Det kommer alltid finnas olika regler hos mormor och mamma, barn lär sig och anpassar sig men det ska ju inte gå helt emot era tankar och åsikter.

  • Monkii

    Förstår dig. Skulle tycka det var extremt motbjudande om någon tryckte in fingrar i munnen på min bebis. Sjukt äckligt. Gör hon så på vuxna eller bara försvarslösa bebisar?

  • Mumtoaboy

    Jag har också problemet med min mamma. Mitt barns mormor, som vill vara barnvakt. Försöker sägs ifrån men han två systrar som verkligen inte är på min sida och ska alltid tjaffsa med mig om det. Usch.. Svårt dedär. För de anser att "jag är ju faktiskt hans mormor".. Åh trött på dedär

  • AnnaZL
    Evelinas skrev 2015-04-14 10:57:07 följande:

    Du/ni bestämmer när och vem som är barnvakt, det ska vara för ER skull inte för barnvaktens skull!!


Svar på tråden Litar inte på mormor som barnvakt