• Anonym (nike)

Hur många gånger har era barn varit utomlands?

Hur många gånger har era barn varit utomlands och hur gamla är de? Tycker du det är viktigt att ditt barn får åka utomlands?

• Svar på tråden Hur många gånger har era barn varit utomlands?
  • Drottningen70

Min 6 åring har varit på gran canaria, england och på teneriffa 2 ggr.

Ja i dagens läge tycker jag nog att det är viktigt. "Alla" åker utomlands och det tillhör på nåt vis ett normalt liv och normala referensramar. Det var annat när jag var liten. Då var det inget konstigt med att aldrig ha varit utomlands när man var 15.

• Griseknoen35
    Dagens11 skrev 2015-03-23 22:28:21 följande:

Onödigt att ta ett barn på 0.1-3 utomlands då den vid det tillfället knappt vet att den är vid liv.

Mina barn har vetet redan från start att dem lever... Vilka konstiga barn du har som typ trott att dom va döda/inte fanns innan tre års ålder då... Eller vad menar du att dem barn som knappt vet att dem är vid liv gör, ligger apatiska som grönsaker?
  • Catti41

Viktigt och viktigt... Men det är roligt.

Min son nu 7 år har varit både på sol och bad semester med all inclusive och utan AI och på storstadssemester och på landet-semester utomlands vid flera tillfällen. Det är roligt att resa, det är skönt att slippa overall på resa under vintern, det är enklare att lära sig simma i 30gradig värme och det är roligt att förstå nyttan med andra språk genom att som femåring beställa glass på franska i Marseille. :)

Jag vet faktiskt inte hur många gånger han varit utomlands men 2-3 ggr per levnadsår.

• Anonym (...)

Mina svärföräldrar bor i medelhavsområdet och till dem har äldsta (4 år) varit 4ggr och yngsta (1,5 år) varit 2ggr, ska dit igen 1-2ggr i sommar. Dit åker vi ju inte för att det är utomlands utan för att för att barnen ska få träffa sin farmor och farfar. Äldsta har även varit på en "riktig" semesterresa och vi siktar på en till hösten/vintern (brukar bli ungefär vart 3e år)

• Anonym (Per)
    LFF skrev 2015-03-23 15:27:06 följande:

Nej, inte i unga år eftersom det i allmänhet innebär bara sol och bad och all inclusive. Nya kulturer etc går att få uppleva på hemmaplan också, det är sällan man upplever det utomlands eftersom man sällan går utanför turiststråken. För att uppleva ett land "på riktigt" behöver man vara längre än en vecka på ett hotell.

Har rest en hel del med barnen, men vi har ALDRIG varit på någon solresa utomlands. Sol och bad får vid svenska kusten på somrarna, resor utomlands går till städer, kultur och nöjen mest i Europa och USA. Vaddå "man sällan går utanför turiststråken", det går alldeles utmärkt att uppleva olika länder och kulturer på en vecka utan att vara där alla turister är. Barnen är tonåringar nu, och den resa de pratar om mest så här efteråt som de verkligen gillade när de var i 7-9 årsåldern var en bilresa i Rhen- och Moseldalen, många slott, utsikter och byar, och annorlunda mat och språk. Ungefär en gång per år har vi rest utomlands, mer har inte ekonomin tillåtit, och jag är helt säker på att dessa resor har betytt mycket för barnens utveckling.
  • sextiotalist
    riversnroads skrev 2015-03-24 18:32:08 följande:

Mina barn är 4 & 6 och de har varit utomlands 4 ggr. Vi åker i april till makadi bay så 5. Detta beror helt på mig som inte finner något intresse alls av sverigies turistorter. vi har docl varit på utflykt.i sverige men aldrig campat. Finner inget som helst intresse av det...varken camping eller ullared haha

Att turista i Sverige är mer än att campa och åka till Ullared.

Jag gillar inte att campa och inte heller shoppingsemester men jag gillar att se Sverige.
  • jenni82

Åtta år aldrig varit utomlands.
    Jag tycker inte nödvändigtvis det är viktigt att åka utomlands som barn, men det är en upplevelse. Tyvärr är det en ekonomisk fråga men jag tröstar mig med att mitt barn har alla möjligheter att resa hur hon vill den dagen hon själv är vuxen.

• Mrs Green

Jag tror det är 18 gånger min snart-10-åring har varit utomlands. Varav 6 gånger på sol-och-bad-semester (med mormor). Annars gillar vi mest att åka till städer eller att byta bostad med någon familj i ett annat land så att man får se lite mer. Hon gillar att resa lika mycket som vi vuxna gör. I sommar tänkte vi tågluffa i östra Europa, där har vi inte varit så mycket tidigare.

• Anonym (Utland)

Min 4 åring har varit utomlands 3 ggr.

• Anonym (.....)

Vår snart 5-åring har varit i:
    USA
    Tyskland
    Danmark (vi bor typ grannar med Köpenhamn fast på svenska sidan :D ) - många gånger!

Vår 2-åring har inte varit utomlands så mycket bara Danmark och det flera gånger

Däremot har vi en resa inbokad till nästa vinter. Då drar vi till Mexiko :)

Jag och min man älskar att resa så det blir en del resor, även om det inte blivit lika mycket sen barnen kom!

• Lena

De har varit i Danmark 2ggr. De är 6 och 3år. De har sett stora delar av Sverige.

• Michael 310

sonen är 15 månader snart och har vart utomlands 5 eller 6 gånger. oftast till exotiska Bergen eller Stavanger ;)

Svar på tråden Hur många gånger har era barn varit utomlands?