• Ainasara

Fösta barnet - nollställd!

Hej! Glad

Som rubriken lyder väntar vi vårt första barn i juni och jag känner mig nollställd! Har ingen aning om hur jag ska ansöka om föräldrapenning eller graviditetspenning heller för den delen...

Vi har tänkt som så att jag kommer att vara hemma från början till barnet är ungefär 11 månader, då tar pappan över och är hemma tills dess att barnet är 18 månader.

Jag funderar på att ta ut fyra dagar i veckan istället för fem, bara för att spara dagar. För visst är det så att en tar ut fem dagar i veckan? Ansöker en även de dagar som är röda dagar?

Hur gör jag med graviditetspenning? Jag vet att jag inte kommer att kunna arbeta fram till förlossningen då jag redan har fått problem med foglossningar och rygg i övrigt.

Tacksam för svar! Hjärta

• Svar på tråden Fösta barnet - nollställd!
  • Flickan och kråkan

Innan barnet har fyllt 1 år så kan man ta ut så lite man vill. Det påverkar enbart hur mycket pengar man får ut i handen varje månad. Men behåller ändå sin sgi. Efter att barnet har fyllt 1 år måste man ta ut 5 dagar i veckan (fulla dagar) om man är hemma på heltid för att skydda sin sgi. De flesta väljer därför att ta ut så lite de kan under första året för att spara dagar. Nu med tredje barnet tog vi t.ex. inte ut någon FP första året. Vi hade sparat inför barnet och så såg vi till att dra ner på alla onödiga kostnader.

Man kan ta ut 7 dagar i veckan om man vill.

• Fian88

Logga in på försäkringskassan så hittar du info om vad/hur du ska göra. Du kan även ringa och prata med dom. Jag ansökte om graviditetspenning och har för mig att jag och min chef fick fylla i ett formulär som jag skrev ut på försäkringskassans hemsida. Du ska även skicka in ett moderskapsbevis (tror jag det heter) som du får av din barnmorska som bevisar att du är gravid. Men ring annars så får du svar på dina frågor

• zemer

Graviditetspenning får man om man har ett väldigt fysiskt tungt jobb, tex mycket om lyfter mycket m.m. Man får det intw pga foglossning m.m, då får man bli sjukskriven istället.

Första året kan ni ta hur få dagar ni vill. Efter 1 år måste man ta 5 dagar för att skydda sgi:n. Så ni får räkna på det hur många dagar ni kan ta för att dom ska räcka.

• zemer

..Tex om man lyfter mycket. Skulle det stå.

• LFF

För att få 80% av lönen måste du ta 7 dagar i veckan. Första året behöver du inte ta ut en endaste dag om du inte vill (och ekonomin klarar sig), från det att barnet fyller 1 år måste du ta 5 dagar i veckan för att skydda din SGI.

Vad gäller graviditetspenning kan jag inte svara på då jag blev sjukskriven de sista två månaderna (och fick beviljat då jag väntade tvillingar).

• Ainasara

Tack för alla svar!

Visste inte att det var så graviditetspenningen fungerar!

Hur tidigt ska en söka om föräldrapenning? 

• Gladskit

Du bör skicka in dina papper och göra en ansökan så snart du fått moderskapsintyget. Då hinner Försäkringskassan (förhoppningsvis) fastställa din SGI innan dess att du ska börja få föräldrapenning utbetalt.
    Sen kan jag rekommendera dig att söka för kortare perioder i stöten.
    Man måste inte bestämma från dag ett att jag ska ta fyra dagar per vecka i 11 månader framåt utan så länge man har koll på deras brytpunkter som finns på hemsidan, så kan man söka för 1-2 månader i taget och bara gå in och ändra eller lägga till perioder. Känner man att man kan minska ner på dagarna kanske man bara tar två dagar per vecka ett tag, sen går man upp till fem dagar osv.

• Kottex
    Gladskit skrev 2015-03-25 10:14:32 följande:

Du bör skicka in dina papper och göra en ansökan så snart du fått moderskapsintyget. Då hinner Försäkringskassan (förhoppningsvis) fastställa din SGI innan dess att du ska börja få föräldrapenning utbetalt.

Sen kan jag rekommendera dig att söka för kortare perioder i stöten.

Man måste inte bestämma från dag ett att jag ska ta fyra dagar per vecka i 11 månader framåt utan så länge man har koll på deras brytpunkter som finns på hemsidan, så kan man söka för 1-2 månader i taget och bara gå in och ändra eller lägga till perioder. Känner man att man kan minska ner på dagarna kanske man bara tar två dagar per vecka ett tag, sen går man upp till fem dagar osv.

Ny i detta vimmel :) vad menar du med brytpunkter?
  • Gladskit
    Kottex skrev 2015-03-25 20:48:03 följande:
    Ny i detta vimmel :) vad menar du med brytpunkter?
    Typ att du måste ansöka senast den 10/4 för att få rätt ersättning i slutet av april.
    (Nu tog jag bara det som exempel)
  • Kottex
    Gladskit skrev 2015-04-10 10:42:45 följande:

Typ att du måste ansöka senast den 10/4 för att få rätt ersättning i slutet av april.

(Nu tog jag bara det som exempel)

Tack för svar, då är jag helt med :)
Svar på tråden Fösta barnet - nollställd!