• sillybam

Bajsar utanför lådan

Hej. Min katt har mer och mer bajsat utanför lådan, (oftast i duschen) men har även bajsat på mattan i badrummet.
    Jag har alltid skrubbat rent stället hon har bajsat på med medel. Dock är detta medel som används för att göra rent fönster och speglar etc.
    Jag har heller inte haft henne så länge utan i bara ca, 2 veckor.
    Hur lång tid kan det ta innan hon till 100% har vant sig vid att bo här?

Ska jag använda mig utav något speciellt medel när jag gör rent? Jag hade tänkt köpa sån Feliway och spruta på lite problem ställen.
    Kan det vara att kattlådan är för liten eller för lite kattsand? Lådan har inte varit överdrivet smutsig när detta har skett. Senast så var det bara en kissklump i lådan.
    Jag har ett väldigt litet badrum så har inte så många andra ställen att ställa lådan på heller.
    Hon har bajsat i lådan innan (oftast gör hon det i lådan) och hon har aldrig kissat utanför.

Hemmet hon bodde på innan hade flera katter men den förra ägaren har aldrig märkt att hon har bajsat utanför lådan. Hon är oxå 'kastrerad'

Får såna skuldkänslor då jag inte vet om hon gör detta för att hon inte mår bra eller om det bara är att hon inte gillar lådan. 

• Svar på tråden Bajsar utanför lådan
  • sillybam
    Dexter dot com skrev 2015-03-24 06:27:40 följande:

Det kan ta ett tag innan katten känner sig trygg i sitt nya hem och med dig så ha tålamod. Hon saknar säkert kattsällskap och känner sig ensam om du är borta hela dagarna.
    Flera lådor tycker jag är självklart så katten kan välja att gå i en ren låda om den andra är använd .

Just nu är jag sjukskriven så har inte vart borta på ett par dar. Och tyvärr har jag inte plats för att ha två lådor i mitt badrum :/ 
    sen är jag rätt så säker att det inte spelar någon roll om lådan är ren eller inte. Igår kväll bajsade hon i duschen precis efter att jag rengjort lådan så jag tror att det är uttråkning :)
  • Bibbielou

Katter bajsar inte i duschen för att de är uttråkade.

Vad använder du för sand? Katter gillar finkornig sand, de är ju ursprungligen ökensand. Om du använder parfymerad sand så sluta med det. Ha minst en 8-10 cm sand så katten kan gräva ordentligt. Många katter vill ha två lådor, en att kissa i och en att bajsa i.

Om du inte få bukt med problemet bör du uppsöka veterinär för att utesluta ett medicinskt fel.  

• sillybam
    Bibbielou skrev 2015-03-24 11:02:18 följande:

Katter bajsar inte i duschen för att de är uttråkade.

Vad använder du för sand? Katter gillar finkornig sand, de är ju ursprungligen ökensand. Om du använder parfymerad sand så sluta med det. Ha minst en 8-10 cm sand så katten kan gräva ordentligt. Många katter vill ha två lådor, en att kissa i och en att bajsa i.

Om du inte få bukt med problemet bör du uppsöka veterinär för att utesluta ett medicinskt fel.  

jag använder miscat eller vad den heter. Den är inte parfymerad. Jag har blandat både klumpbildande och icke klumpbildande i någon dag nu, då min pappa hade kvar lite från hans katt.
    Har nu oxå fixat plats för en till låda nu men har har två katter tidigare och båda har bara använt en låda för både kiss och bajs. Dock var dessa katter utekatter så det kanske blir annorlunda då?
  • Dexter dot com

Bra att du testar med en låda till för det kan vara så enkelt. Katter är olika, mina utekatter går i låda på vintern men skulle den vara använd innan går dom hellre ut än sätter sig i den och andra katter bryr sig inte alls. 

• sillybam

Jag har nu testat att ha två lådor och det göringen skillnad. Hon använder båda lådorna men ikväll bajsade hon igen i duschen.
    Lådorna rengjorde jag idag vid lunchtid så helt rena var dom ju alltså inte, men det var fortfarande inte mycket i lådorna. 
    Kanske vill hon ha dom helt rena? Tyvärr så funkar ju inte det. Jag kan ju inte gå och rengöra lådan så fort hon har använt den :/

Jag har även köpt en sån Feliway som sitter i väggen i hop om att den skulle hjälpa till och lugna henne om det va så att hon var orolig för att va i ett nytt hem. Köpte denna igår och den har ju då heller inte hjälpt med just den punkten.

Efter att hon har bajsat i duschen så har jag verkligen rengjort duschen för att den absolut inte ska lukta och inbjuda till mer bajseri. Sen har jag sett att några har sagt att jag bör gå till veterinären för att kolla så att det inte är något fel på henne, och jag tror verkligen inte att hon är sjuk och det är därför hon gör detta. Hon har nämligen bara gjort så här hos mig. Hon har alltså aldrig gjort detta i sitt förra hem och det hade vart väldigt konstigt att hon blev sjuk SÅ FORT hon kom hem hit.

Jag vet inte vad mer jag kan göra och vad mer det kan vara hon protesterar mot! Snälla hjälp mig!

• jenny99

Kattkompis rekommenderar jag alltid.Vi har alltid haft 2 katter och de har lekt ihop,ätit samma mat och delat toa.När vi flyttade till hus hade vi vår gamla katt ca 20 år.Kastrerad och alltid skött toan.Men samma minut nästan som han kom in i vårt nya hem gick han till källaren,han jamade och kissa och bajsa där direkt.Trots allt skrubb fortsatte han.Det hade inget med lådan att göra.Så vi spärra av hela källaren,och då upphörde detta.Det var samma plats i källaren han valde ut.Om det är möjligt så prova göra duschen otillgänglig för din katt och se vad som händer.Sen tog vi emot kattungar 2 st som far illa i tidigare hem.Vi har kvar dom.Men när ena kom kissade han på vår gardin,som var lång.För att beteendet skulle upphöra tog jag bort gardinerna direkt och använde korta.Annars fanns risken att katten eller katterna fortsatte kissa där.Sen dess har de aldrig gjort behov utanför lådan.Dom är 1 år och dom leker och springer mycket,vi leker med dom ochså för att de ska göra sig av med sin energi.Det finns mycket roliga kattleksaker som inte kostar mycket alls i zoo butik eller på nätet.Till och med vår gamla katt,som har somnat in,lekte lite även i slutet med vissa kattleksaker,när vi var delaktiga.

• sillybam
    jenny99 skrev 2015-03-27 08:42:07 följande:

Kattkompis rekommenderar jag alltid.Vi har alltid haft 2 katter och de har lekt ihop,ätit samma mat och delat toa.När vi flyttade till hus hade vi vår gamla katt ca 20 år.Kastrerad och alltid skött toan.Men samma minut nästan som han kom in i vårt nya hem gick han till källaren,han jamade och kissa och bajsa där direkt.Trots allt skrubb fortsatte han.Det hade inget med lådan att göra.Så vi spärra av hela källaren,och då upphörde detta.Det var samma plats i källaren han valde ut.Om det är möjligt så prova göra duschen otillgänglig för din katt och se vad som händer.Sen tog vi emot kattungar 2 st som far illa i tidigare hem.Vi har kvar dom.Men när ena kom kissade han på vår gardin,som var lång.För att beteendet skulle upphöra tog jag bort gardinerna direkt och använde korta.Annars fanns risken att katten eller katterna fortsatte kissa där.Sen dess har de aldrig gjort behov utanför lådan.Dom är 1 år och dom leker och springer mycket,vi leker med dom ochså för att de ska göra sig av med sin energi.Det finns mycket roliga kattleksaker som inte kostar mycket alls i zoo butik eller på nätet.Till och med vår gamla katt,som har somnat in,lekte lite även i slutet med vissa kattleksaker,när vi var delaktiga.

Vill gärna skaffa en till katt men har bara haft Mimmi nu i ca 3 veckor så känns som det blir lite för spontant. Vill lära känna henne lite först kanske :)

Jag ska testa att dra för draperiet (tror nämligen hon är lite för rädd för att ta sig bakom det) men tror inte det kommer göra någon större skillnad tyvärr :/ när jag byte låda åt henne ställde jag den gammla lådan på det stället hon brukar bajsa för att torka, då valde hon badrumsmattan och brevid toan istället men det är värt ett försök :)

Är det någon ide att köpa sån sprej (vet inte vad den heter) som markerar att här bajsar man inte? 
  • Dani87

Hej! Min kisse bajsar bredvid lådan eller i duschen för att visa att hon är sur.

Senast var när jag och min sambo flyttade ihop och hon blev sur och svartsjuk, då fick jag torka bajs i tre månader, såg till att gosa med henne precis hela tiden och gav henne all uppmärksamhet hon ville ha (till sambons förargelse) och tillslut när hon insåg att hon fick dubbelt så mkt kärlek av att ha både en matte och en husse och förstod att hon inte skulle bli bortglömd och hon lärde sig trivas med allt nytt så slutade hon.

Sen bajsar hon även utanför när hon har ont i magen för att visa det och då en sandsort gjorde ont i trampdynorna.

Sänder lite extra tålamod ;)

• IceJossan

Eftersom hon är ensamkatt i en pytteliten etta och du bara har en låda som rensas ett par gånger om dagen kan orsakerna vara många:

- Hon är uttråkad (och därmed frustrerad och visar detta genom att skita på fel ställe).
    - Hon har för lite utrymme och känner frustration över det.
    - Hon tycker att lådan är för äcklig att skita på när den redan är minsta lilla orensad.
    - Hon vill ha en låda att kissa i och en att skita i.
    - Hon saknar kattkompis - många katter mår sämre av att inte ha någon kattkompis. Vissa blir mycket nedstämda, vissa går omkring och skriker, vissa bajsar eller kissar på olämpliga ställen.
    - Hon har ont i magen eller någon annanstans
    - Hon får för lite uppmärksamhet.
    - Du har kelat med andra djur och hon är sur över doften på dig och dina kläder.

• sillybam
    IceJossan skrev 2015-03-27 15:51:53 följande:

Eftersom hon är ensamkatt i en pytteliten etta och du bara har en låda som rensas ett par gånger om dagen kan orsakerna vara många:

- Hon är uttråkad (och därmed frustrerad och visar detta genom att skita på fel ställe).
    - Hon har för lite utrymme och känner frustration över det.
    - Hon tycker att lådan är för äcklig att skita på när den redan är minsta lilla orensad.
    - Hon vill ha en låda att kissa i och en att skita i.
    - Hon saknar kattkompis - många katter mår sämre av att inte ha någon kattkompis. Vissa blir mycket nedstämda, vissa går omkring och skriker, vissa bajsar eller kissar på olämpliga ställen.
    - Hon har ont i magen eller någon annanstans
    - Hon får för lite uppmärksamhet.
    - Du har kelat med andra djur och hon är sur över doften på dig och dina kläder.

Många av dessa punker vet jag att det inte är. Jag har nämligen två lådor, hon har bajsat utanför även när dom är helt rena.
    Självklart kan det vara så att hon är uttråkad men har köpt kattleksaker till henne och försöker leka med henne så mer än så kan jag inte göra tyvärr.
    Tror heller inte det är så att hon har ont i magen för hon har bara gjort såhär hos mig, hon har alltså inte haft ont i magen hos hennes förra ägare.

Samt, jag har inte rört ett annat djur sen jag har fått henne så det är inte det heller. Jag har vart sjukskriven i stort sätt sen jag har fått henne, så kel och uppmärksamhet har hon allt fått. 

Kattkompis hade jag jätte gärna haft en till henne men vill lära kenne Mimmi mer innan jag tar mig ann ytterligare en till katt. 
    Rätta mig om jag har fel men i och med att jag har vart hemma ända sen jag har fått henne (bara vart ute i korta stunder) så tycker jag inte att hon borde känna sig så ensam att hon börjar bajsa utanför lådan.

Jag får känslan av att hon bara försöker vänja sig vid mitt hem och att ha fått komma hit. För jag har försökt med allt utom att använda mig utav sån piss-off sprej eller vad det heter samt att skaffa en kattkompis till henne :/
  • sillybam
    Dani87 skrev 2015-03-27 13:54:52 följande:

Hej! Min kisse bajsar bredvid lådan eller i duschen för att visa att hon är sur.

Senast var när jag och min sambo flyttade ihop och hon blev sur och svartsjuk, då fick jag torka bajs i tre månader, såg till att gosa med henne precis hela tiden och gav henne all uppmärksamhet hon ville ha (till sambons förargelse) och tillslut när hon insåg att hon fick dubbelt så mkt kärlek av att ha både en matte och en husse och förstod att hon inte skulle bli bortglömd och hon lärde sig trivas med allt nytt så slutade hon.

Sen bajsar hon även utanför när hon har ont i magen för att visa det och då en sandsort gjorde ont i trampdynorna.

Sänder lite extra tålamod ;)

Jag har oxå haft den tanken att det kan göra ont på henne, men jag har använt 3 olika sorter hittills så känns som vi borde ha träffar rätt på nån av dom 3 i alla fall. 

Har hur mycket tålamod som helst haha, problemet är bara att jag är orolig att hon verkligen inte gillar att bo här eller liknande. Vill ju bara att hon ska må bra :(
  • Dani87
    sillybam skrev 2015-03-28 00:10:39 följande:

Jag har oxå haft den tanken att det kan göra ont på henne, men jag har använt 3 olika sorter hittills så känns som vi borde ha träffar rätt på nån av dom 3 i alla fall. 

Har hur mycket tålamod som helst haha, problemet är bara att jag är orolig att hon verkligen inte gillar att bo här eller liknande. Vill ju bara att hon ska må bra :(

Vet du vilken sand uppfödaren använde? När jag ger bort mina kattungar så rekommenderar jag att de använder samma sand i början.

Jag tror att hon kommer att sluta så fort hon har vant sig vid dig och sin nya miljö och känner sig tryggare och mer hemmastadd. Du behöver hon inte vara orolig att hon inte gillar sitt nya boende. Är hon rädd och tillbakadragen eller nyfiken och lekfull? Får ni klappa henne? Isåfall behöver hon nog bra anpassa sig lite, vilket katter är väldigt bra på. Snart kommer hon ha glömt sitt gamla hem och du kommer vara hennes trygghet.

Om du tar henne på bar gärning när hon sätter sig ner så sätt henne i lådan så bajsar hon säkert där och sen berömmer du henne massor.

Det är nog bara tålamod som hjälper som med min kisse när hon är missnöjd.

Lycka till!
Svar på tråden Bajsar utanför lådan