• gulleplutten

Från amning till mat? Hur?

Herregud... Jag har 3 ungar sen innan men har glömt! Hur gör man? Helammar nu (8mån). Tänker att hon borde få äta lite mat nu. Försökt med olika men hon verkar än sålänge bara gilla gröt. Såg att det finns välling från 6 mån. Kan jag börja ge det? Ger jag 8-månaderaburkar på en gång eller ska jag starta med 4 månaders? Känner mig helpucko som ens frågar men blir tveksam på hur man gör. Och om jag ersätter amningen vissa mål, så minskar ju mjölkproduktionen. Kommer det ändå räcka de andra målen jag ammar? Är välling (har aldrig haft vällingbarn) lika bra som ett vanligt mål mat, alltså kan man ersätta ett mål mat med välling?

• Svar på tråden Från amning till mat? Hur?
  • Amanda84

Man kan inte bara leva på välling men om vällingen kompletteras med mat så går det bra. Jag föreslår att du ger barnmatsburkar från fyra månader till att börja med. Barnmatsburkarna från 8 månader innehåller alldeles för stora bitar om man inte är van att hantera mat i munnen. Om du inte redan har gjort det, så låt henne smaka mat från din tallrik varenda gång du äter. Soppa, sås, dressing eller en smula potatis är bra att börja med. Använd lillfingret och droppa en droppe på tungan så att hon blir van vid olika smaker (detta minskar också risken för allergier) Om man ger så lite som en droppe så gör det ingenting att det är salt i maten.

• Amanda84

Vad gäller amningen så föreslår jag att du pumpar ut och sparar om hon äter lite mer mat och inte orkar amma efteråt. Dessutom kan du blanda mat med bröstmjölk till att börja med så att hon känner igen smaken

• Tjohalia

Börja med 4 eller 6 månader burkarna. Ta en sort och kör med den i 4 dagar eller så. Ge nån tesked varje gång. Eftersom hon ändå är så stor hade jag nog testat 2 ggr/dag. Ge henne inte när hon är vrålhungrig, men inte proppmätt heller. Majs eller potatis brukar vara bra att börja med. Undvik de goda fruktpureerna inledningsvis.

Flicka 2005 * Pojke 2007
Svar på tråden Från amning till mat? Hur?