• Zarina

tycker ni att det är den hemmavarande förälderns uppgift att sköta hela hushållet? Då man även har dagbarn!

Den ena föräldern är hemma med två egna barn och 2-3 dagbarn, tycker ni då per automatik det är denna förälders uppgift att sköta nätterna, städning, klädtvätt, matlagning osv?

• Svar på tråden tycker ni att det är den hemmavarande förälderns uppgift att sköta hela hushållet? Då man även har dagbarn!
  • Kim Possible
    Zarina skrev 2015-03-23 19:11:04 följande:

Min man verkar tycka att eftersom han "har ett JOBB" behöver han inte städa och tvätta kläder osv... Och eftersom han "ska på JOBB!" kan han inte sköta barnen på nätterna för han behöver sova....

Som sagt...
    Kim Possible skrev 2015-03-23 17:40:10 följande:

Jag har aldrig förstått logiken i att en ska jobba dygnet runt sju dagar i veckan, medan den andra enbart jobba 8 timmar om dagen fem dagar i veckan och ha resten ledigt. 

Fråga honom varför du ska ha jour dygnet runt och alltså jobba 168 timmar/vecka när han enbart jobbar 40 timmar/vecka. Om han nu inte arbetar väldigt mycket mer då. 
  • fluu

Nej. Jag tycker inte nödvändigtvis att det är den hemmavarandes ansvar att ta nätter själv heller.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

Min man verkar tycka att eftersom han "har ett JOBB" behöver han inte städa och tvätta kläder osv... Och eftersom han "ska på JOBB!" kan han inte sköta barnen på nätterna för han behöver sova....

Ok!? Hur skulle han göra om han levde ensam då? Leva i en soptipp?

• The Fugly

Detta är en av många anledningar till varför båda föräldrar ska uppleva föräldraledighet.

• MadHatter

Nu tycker jag ju inte att han skulle sluppit även om du vore föräldraledig - men i ditt fall är det ju inte ens så?! Du jobbar ju också, det är väl inte mindre jobb bara för att ditt arbete är förlagt i hemmet.

Och vad gäller behov av sömn, nu vet jag inte vad din man jobbar med men är du ansvarig för fem småbarn hela dagarna kräver det sin koncentration och därmed nattvila. Du har alltså lika stort behov av sömn för att klara ditt jobb som man har för de flesta andra jobb.
  • AnnaZL

Den hemarbetande har ansvar fram tills dess att den yrkesarbetande kommer hem till lagad middag. Då är det bara att lämna över barn och sätta på sig hörlurarna framför tvn i 6h. (Så var det när mitt barn var litet. Visst tyckte jag det var orättvist att inte få någon egentid, men på jobbet fick jag i alla fall gå på toa ifred och så ville jag ju faktiskt tillbringa tid med mitt barn.)

• Natulcien

Vad är det för snobb? Anser han alltså inte att dagbarnvårdare jobbar!?
  • Penida

Nej och det även utan dagbarn. Hur länge har den där varit föräldraledig? Inte många dagar gissar jag. Vill han inte? Så brukar det låta i sådana här situationer.

The Fugly skrev 2015-03-23 21:49:47 följande:

Detta är en av många anledningar till varför båda föräldrar ska uppleva föräldraledighet.

Kim Possible skrev 2015-03-23 17:40:10 följande:

Jag har aldrig förstått logiken i att en ska jobba dygnet runt sju dagar i veckan, medan den andra enbart jobba 8 timmar om dagen fem dagar i veckan och ha resten ledigt. 

nevermind skrev 2015-03-23 21:00:36 följande:

Dags för honom att vara föräldraledig tycker jag.

Tummen upp till inläggen ovan.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden tycker ni att det är den hemmavarande förälderns uppgift att sköta hela hushållet? Då man även har dagbarn!