• Awanata

Äldre syskon på dagis eller ej?

Jag har en dotter på 1 år som skulle börjat på dagis i höst när hon är 1,5 år. Nu blev jag gravid igen och vi väntar barn i början på september. Hon skulle skolats in under augusti annars. Jag hade bestämt mig för att ha henne hemma med mig och bebisen och skjuta på att skola in henne på fsk. Om jag skulle skjuta på det 6 mån, 1 år eller 1,5 år hade jag inte bestämt än.

Dock har jag börjat tveka på om jag verkligen gör/tänker rätt nu, när min bvc-sköterska frågade om jag inte var rädd för min dotters utveckling om jag inte satte henne på fsk de 15 timmar hon kan gå under föräldraledigheten. Jag har inte riktigt kunnat släppa det. Jag vill göra det bästa för min dotter och vill inte hämma hennes utveckling på något sätt. Min tanke var att man kan träffa andra med barn eller öfsk så hon får lite stimulans under våra dagar men nu vet jag inte riktigt längre.. Alla andra jag pratat med det här om hade satt deras barn på fsk dels för det äldre barnets skull och dels för egentid med bebisen, så nu vet jag varken ut eller in längre.

Någon som kan ge några smarta tips eller råd till mig? Vi fick antagningsbeskedet i brevlådan i går och måste skicka in det innan veckans slut.

• Svar på tråden Äldre syskon på dagis eller ej?
  • BeanBag
    Awanata skrev 2015-03-24 09:25:11 följande:

Jag har en dotter på 1 år som skulle börjat på dagis i höst när hon är 1,5 år. Nu blev jag gravid igen och vi väntar barn i början på september. Hon skulle skolats in under augusti annars. Jag hade bestämt mig för att ha henne hemma med mig och bebisen och skjuta på att skola in henne på fsk. Om jag skulle skjuta på det 6 mån, 1 år eller 1,5 år hade jag inte bestämt än.

Dock har jag börjat tveka på om jag verkligen gör/tänker rätt nu, när min bvc-sköterska frågade om jag inte var rädd för min dotters utveckling om jag inte satte henne på fsk de 15 timmar hon kan gå under föräldraledigheten. Jag har inte riktigt kunnat släppa det. Jag vill göra det bästa för min dotter och vill inte hämma hennes utveckling på något sätt. Min tanke var att man kan träffa andra med barn eller öfsk så hon får lite stimulans under våra dagar men nu vet jag inte riktigt längre.. Alla andra jag pratat med det här om hade satt deras barn på fsk dels för det äldre barnets skull och dels för egentid med bebisen, så nu vet jag varken ut eller in längre.

Någon som kan ge några smarta tips eller råd till mig? Vi fick antagningsbeskedet i brevlådan i går och måste skicka in det innan veckans slut.

Det var en väldigt konstig kommentar av din bvc sköterska. Gör vad som känns bäst för dig och jag lovar att ditt barn inte hamna efter i utvecklingen för att hon är hemma med er

/förskollärare
  • Flickan och kråkan

Jag är positiv till förskola, men min erfarenhet och upplevelse är att det är barn som är lite äldre som faktiskt har ett eget behov. De kan trivas så klart även tidigare, men då är det ändå huvudsakligen pga förälderns behov att arbeta som de är där.

Min äldsta började som 3-åring. Min mellan började när han var 2,5. De är extremt olika på alla sätt och vis, men ändå upplevde jag inte att deras eget behov av förskolan som så inte kom förrän de var runt 4-årsåldern. De trivdes och det var ett bra alternativ när vi jobbade, men annars utvecklades de minst lika bra hemma.

Min yngsta är 21 månader och nej, jag vill inte skola in honom ännu. Han kommer att skolas in när han är 2,5-3. 

Min äldsta går i ettan nu. Han har inte missat något utvecklingsmässigt. Han är långt framme rent skolmässigt och trivs jättebra socialt och får bara positiv feed-back från skolan vad gäller alla bitar. Låter som en rätt okunnig bvc-sköterska. De flesta låser inte in sig i en garderob och det är ju lättare att vara lyhörd och möta barnet precis där han/hon är om man har hand om två barn än t.ex. 10

• Smulu

Hade stora barnet varit sisådär 3-4 år ja då hade bvc-sköterskan haft en poäng. Men en ett åring har det precis lika bra hemma och på utflykt till öppnaförskolan med dej och syskonet. De kan ju till och med börja på dagis samtidigt och få stöd från varandra :)

• snusmumriken

Jag lät min 2- åring vara hemma när lillebror kom, det kändes rätt för oss. Som du skriver finns det öppna förskolan, utvecklingsmässigt missade han ingenting.

Nu kommer det ett tredje barn i sommar och då kommer de stora syskonen (3 och 5 år) få gå på förskola. De har kommit in i gruppen och jag känner att 5- åringen inte kan missa ett år innan han börjar förskoleklass.

Gör det som känns rätt för dig!

Svar på tråden Äldre syskon på dagis eller ej?