Kan min 7 åring ha ADD?
Min 7,5 åring har sedan han började ettan halka efter lite i skolan. Han är inte alls intresserad av att läsa och skriva. Han kan det, men det är jobbigt för honom och han tröttnar fort på lektionerna. Han sitter och jobbar när läraren sitter brevid men så fort han ska jobba själv så tröttnar han och sätter sig under bordet. Han säger att det beror på att han blir störd av allt ljud i klassrummet (han blir ofta störd av ljud tex radion i bilen) och att han glömmer bort vad uppgiften var. Men han tycker det är lika tråkigt att göra läxor hemma. Han kan! Men blir uttråkad snabbt. Han tappar också lätt bort saker som tex sina inneskor. Han har också vart ganska nedstämd under en längre tid. Vi åker mycket skidor, går på bio osv men han vill helst inte göra dessa saker. När vi åker skidor tex så kan han tröttna efter ett åk och lägga sig ner mitt i skidbacken för att han är trött säger han. Det enda han egentligen tycker är kul är att leka med kompisar. Det gör han helst hela tiden och dom har jätte kul tillsammans! Det jag är mest orolig över är just att han är nedstämd och tycker att allt är så tråkigt. Vi kan ju så klart ha jätte kul tillsammans och skratta när vi leker med bilbanan eller spelar tv spel osv men andra saker som en annan tycker är kul som lite större aktiviteter är oftast tråkigt för honom. Är detta vanligt för en 7 åring eller kan det vara så att han har ADD?
När jag läser om ADD så stämmer mycket in på min son. Jag tänker att jag ska tala med skolsköterskan om detta men vill kolla här om någon har erfarenhet eller kunskap om ADD?