• cransen

Kan min 7 åring ha ADD?

Min 7,5 åring har sedan han började ettan halka efter lite i skolan. Han är inte alls intresserad av att läsa och skriva. Han kan det, men det är jobbigt för honom och han tröttnar fort på lektionerna. Han sitter och jobbar när läraren sitter brevid men så fort han ska jobba själv så tröttnar han och sätter sig under bordet. Han säger att det beror på att han blir störd av allt ljud i klassrummet (han blir ofta störd av ljud tex radion i bilen) och att han glömmer bort vad uppgiften var. Men han tycker det är lika tråkigt att göra läxor hemma. Han kan! Men blir uttråkad snabbt. Han tappar också lätt bort saker som tex sina inneskor. Han har också vart ganska nedstämd under en längre tid. Vi åker mycket skidor, går på bio osv men han vill helst inte göra dessa saker. När vi åker skidor tex så kan han tröttna efter ett åk och lägga sig ner mitt i skidbacken för att han är trött säger han. Det enda han egentligen tycker är kul är att leka med kompisar. Det gör han helst hela tiden och dom  har jätte kul tillsammans! Det jag är mest orolig över är just att han är nedstämd och tycker att allt är så tråkigt. Vi kan ju så klart ha jätte kul tillsammans och skratta när vi leker med bilbanan eller spelar tv spel osv men andra saker som en annan tycker är kul som lite större aktiviteter är oftast tråkigt för honom. Är detta vanligt för en 7 åring eller kan det vara så att han har ADD?

När jag läser om ADD så stämmer mycket in på min son. Jag tänker att jag ska tala med skolsköterskan om detta men vill kolla här om någon har erfarenhet eller kunskap om ADD?

• Svar på tråden Kan min 7 åring ha ADD?
  • londonkarin

Vad säger skolan undrar jag?

Eftersom din pojke leker bra med andra skulle jag inte vara så orolig. Men jag är absolut ingen expert. Det som utgör en symtom är om det är "kämpigt" i både skola, hemmet och överallt men det verkar ju inte ditt barn ha. Lycka till!

• cransen

Tack för ditt svar! Hans lärare är jätte bra och försöker hitta på lösningar så att min son ska få det lättare. Dom har bla provat hörselskydd så att han inte blir störd av omgivningen osv. Men problemen är just mest i skolan och när vi gör läxor. Han vet exakt vad som ska göras men tröttnar snabbt och blir arg. Hemma märks det också på att han ibland är nedstämd och sur. Men problemen är som sagt mest i skolan...

• londonkarin

Oj vad svårt. Har det varit såhär sen förskolan eller gäller det bara vid skolarbete? Kan han sitta stilla om det är något han tycker är kul/intressant? Som om du skulle läsa en spännande saga för honom!? Rent spontant, har ni funderat om dyslexi? Ser han ordentligt, behöver han glasögon? Ibland kan det vara pyttesmå detaljer som barn hakar upp sig på.

Hur dessa små liv fungerar kan ju göra oss föräldrar galna :)

• cransen

Nej detta har börjat sedan han började ettan. Han har inga svårigheter alls att sitta still om vi tittar på film eller pärlar osv. Det gäller bara skolarbete.. inga synfel heller. ja det kan ju faktiskt vara dyslexi. Jag får fortsätta dialogen med skolan så får vi se vart det leder. Tack för att jag fick bolla lite med dig :)

• londonkarin

Håller tummarna att det är en fas som går över och att ni eventuellt får den hjälpen han kanske behöver.

cransen skrev 2015-03-24 21:56:57 följande:

Nej detta har börjat sedan han började ettan. Han har inga svårigheter alls att sitta still om vi tittar på film eller pärlar osv. Det gäller bara skolarbete.. inga synfel heller. ja det kan ju faktiskt vara dyslexi. Jag får fortsätta dialogen med skolan så får vi se vart det leder. Tack för att jag fick bolla lite med dig :)

• Charlie Chaplin

Min son har ADD och är social. Sen i perioder så får han ett stort behov av att få vara själv, stänger gärna in sig på sitt rum. Blir osocia,l tyst, kan ge ett deppigt intryck fast han inte är det.

Det varierar hur långa de perioderna är, men runt nån vecka.

I skolan har han haft det kämpigt då han även har dyslexi.

Din son och du har tur son har en engagerad läraren, det är helt avgörande tycker jag som upplevt motsatsen.

Prata med skolsköterskan om du känner dig osäker. Men annars lita på din magkänsla.

Vi kontakta BUP själva, informerade skolan att en utredning hade påbörjats.

Vi tycker det är skönt att vi har fått ett svar.

Det är ju fortfarande våran älskade son och nu förstår vi hur han har det på ett helt annat sätt. Underbart.

Lycka till!

• amia01

Känner igen mig precis i TS beskrivning. Har en tjej på 10 år som har och har haft samma problem. Har haft underbara lärare i skolan som försöker anpassa och hjälpa så mycket som möjligt. Hörlurar med musik, korta arbetsuppgifter med tydliga mål, extra uppgifter som hon fått ta hem för att hinna färdigt mm.
    Här hemma lägger vi massor av tid för att få skolarbetet att fungera. Hon tycker det är jättejobbigt, och måste dessutom göra massor av extra-uppgifter för att hinna med. Sätter av en timme om dagen till läxorna, en uppdelat i korta pass, med vila mellan för att hon ska orka. Kräver motivering och hjälp av oss vuxna.
    Nu har vi varit till skolläkaren för första gången, fick tid mycket snabbare där än till BUP. Hon har satt igång en utredning kring problemen, mest för att få ett dokumenterat stödbehov som vi kan bolla med skolan när hon byter skola/lärare.
    Dyslexi på grund av avkodningsproblem är det första vi tror vi kommer att få bekräftat, och orsaken är troligen problem med exekutiva minnesfunktioner. Alltså - hon ser, hör och förstår, men kan inte hålla fast informationen i tillräcklig omfattning för att utföra uppgiften.
    Vet inte om det är samma eller lika som ADD, och vi är inte heller ute efter en "bokstavskombination" i första hand. Det viktiga är att vi kan få hennes problem bekräftade, och så hoppas vi på hjälp och stöd med olika verktyg för att hantera det i skolan och i vardagen.
    Svårt med dessa barn som är så duktiga och sociala, men inte klarar arbetstempot och uthålligheten. Försöker peppa henne så mycket som möjligt med hennes starka sidor, och är optimistisk eftersom de lyckligaste och starkaste människor jag känner aldrig varit några underbarn i skolan, utan kommit långt i livet med social kompetens, mod och sunt förnuft, och det har hon massor av!

Svar på tråden Kan min 7 åring ha ADD?