• radico

Drog mig ur en försäljning på blocket

Jag hade mailkontakt med en köpare av en gitarr till rejält underpris på blocket. Det visade sig dock att killen var ung (cirka femton) och det rörde sig ändå om förhållandevis mycket pengar (2000 kronor). Han prutade och till slut godkände jag hans bud. Dock så slutade han att höra av sig och dagen efter så fick jag ett bättre bud, vilket jag accepterade på två anledningar. För det första svarade han inte när jag föreslog en tid och för det andra var det hans ringa ålder, Jag gjorde ett byte med den andra köparen men kände mig svinig så jag skickade ett mail där jag förklarade situationen. 

Jag är medveten om att det var moraliskt fel att göra så och jag ångrar mig. Killen har dock inte hört av sig, annonsen är nerplockad. Dock så vet jag att jag troligtvis bröt ett avtal, gitarren var dessutom nere på halva priset via hans bud. Riskerar jag någon påföljd? Han har inte lidit någon ekonomisk skada och han besvarade som sagt inte mitt mail om tid. 

• Svar på tråden Drog mig ur en försäljning på blocket
  • Madmoiselle

Vad tror du själv? Om du tänker till så vet du svaret på alla dina frågor.

• Griseknoen35

Det där händer dagligen på blocket.. Det som möjligtvis kan hända är att du får ett surt mail av pojken. Det är ju så att ska man ha nått på blocket måste man vara snabb, speciellt om man prutar.

• Giovanna

Visst hade ni ett avtal er emellan men rent juridiskt gäller inte ett affärsavtal när någon av parterna är under 18 år. Du har bara ditt eget samvete att deala med men herregud det var väl inte hela världen? Hen hittar snart en annan gitarr och du fick ett bättre pris.

• viseversa

Men det är ju så blocket funkar. Först till kvarn. Eftersom han slutade höra av sig är det klart du säljer till någon annan. Du har inte gjort något fel alls ts.

• jur13

Jo då, man är bunden även om avtalsparten är under 18 år under vissa omständigheter.

Känner du till att du rättshandlar med en minderårig är du bunden under en skälig tid som den underåriges förmyndare behöver för att ratihabera (godkänna avtalet). Detta framgår av Föräldrabalken 9 kap. 6 §. Det kan även vara så att den underårige handlade med sin förälders samtycke och det kan förväntas att sådant samtycke medges vid köp av en gitarr på blocket.

Jag tror nog att du föregår med gott exempel nästa gång du ingår avtal med en som är omyndig. Att anbud är bindande är ett fundament för en fungerande marknad.

• jur13
    viseversa skrev 2015-03-25 15:23:48 följande:

Men det är ju så blocket funkar. Först till kvarn. Eftersom han slutade höra av sig är det klart du säljer till någon annan. Du har inte gjort något fel alls ts.

Det är helt fel. Avtal är bindande. Har du gett en anbud som har accepterats kan du inte dra dig ur. Kronofogden kan komma hämta och hämta gitarren om du vägrar ge den i från dig enligt Lag om betalningsföreläggande och handräckning.
Svar på tråden Drog mig ur en försäljning på blocket