Svenskt gnäll på danska S
Socialdemokraterna i Danmark har dragit igång en kampanj som inte verkar falla alla i smaken. På deras diskussionssida har det nu trillat in en hel del gnälliga kommentarer från vår del av sundet:
www.facebook.com/socialdemokraterne/photos/a.10150101815308030.277812.41459763029/10152770958453030
Lite gammalt hederligt gnäll kan man väl i nödfall stå ut med men när några kommentarer som råkade vara skrivna av svenska socialdemokrater tillfälligt togs undan för granskning (för att sedan publiceras igen) gapades det i högan sky om censur (!):
www.dagensarena.se/innehall/svenska-kritiska-s-roster-raderades-fran-danska-systerpartiets-facebook/
Jag klipper in några av våra svenska gnällkommentarer här så vi ser vad det handlar om:
"Ni är en skam bland socialdemokratiska partier, ni har gett upp kampen mot fascismen för billiga poäng och använder samma retorik som Sverigedemokraterna. Skäms!"
"Jag blir otroligt sorgsen över att mitt systerparti i Danmark känner behov av att vara så populistiska och anspela på fördomar som inte hör hemma i ett modernt land. Det är ett bakslag för den internationella socialdemokratin."
"Så himla sorgligt att se det här förfallet, hur kan någon fortsätta hävda att de är socialdemokrater och samtidigt sända ut samma budskap som rasister?"
"Varför har ni tagit bort mitt inlägg? För att jag var kritisk, eller för att jag är svensk?"
"Hej Danska socialdemokratiska moderatorn.
Tycker ni verkligen att det är lämpligt att censurera kritiska kommentarer från era svenska partikamrater?"
Vad tycker ni? Är det här ett bra sätt att föra fram kritik på?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-25 01:48
Blev lite fel med kommentarerna, gör ett nytt försök:
"Ni är en skam bland socialdemokratiska partier, ni har gett upp kampen mot fascismen för billiga poäng och använder samma retorik som Sverigedemokraterna. Skäms!"
"Så himla sorgligt att se det här förfallet, hur kan någon fortsätta hävda att de är socialdemokrater och samtidigt sända ut samma budskap som rasister?"
"Jag blir otroligt sorgsen över att mitt systerparti i Danmark känner behov av att vara så populistiska och anspela på fördomar som inte hör hemma i ett modernt land. Det är ett bakslag för den internationella socialdemokratin."
"Varför har ni tagit bort mitt inlägg? För att jag var kritisk, eller för att jag är svensk?"
"Hej Danska socialdemokratiska moderatorn.
Tycker ni verkligen att det är lämpligt att censurera kritiska kommentarer från era svenska partikamrater?"