• Anonym (Sola)

Göra abort pga ekonomin

Jag fick reda på förra veckan att jag är gravid, vi har väl egentligen inte försökt få barn utan mest blir det så blir det helt enkelt.

Jag blev överlycklig när jag fick reda på att jag var gravid, och även min pojkvän. Men nu efter några dagars tänkande tycker min pojkvän att vi inte har ekonomin till det. Jag har en tjänst på ca 40% och får ut ca 7500-10000 varje månad och min pojkvän jobbar 100% + har ett extra jobb vid sidan om så han får ut ca 22000 + 5000 varje månad.

Till råga på det har vi ganska höga räkningar och ska flytta till ett hus som vi ska hyra.

Jag vill verkligen inte göra abort men det här med ekonomin är en stor bit i hela pusslet och jag vet verkligen inte var jag ska ta vägen..

• Svar på tråden Göra abort pga ekonomin
  • Anonym (Sola)
    neverpreggo skrev 2015-03-26 13:13:17 följande:

Tänkte till barnet :)

Vill ni så går det. Klart det blir kan bli tight ibland men håller ni koll på pengarna bör det gå utan problem. Det finns inte alltid en optimal tid att skaffa barn, ni kan båda ha heltidsjobb men det kan bli varsel, sjukdom etc. Det finns inga garantier.

Nej det är sant :) vi har syskonbarn båda två så en del saker finns säkert i omgivningen :)

Jag känner så också, även om vi skulle vänta ett år och få ner våra lån lite så är det nu jag är gravid och egentligen är inte abort ett alternativ för mig.
  • neverpreggo
    Anonym (Sola) skrev 2015-03-26 14:41:33 följande:
    Nej det är sant :) vi har syskonbarn båda två så en del saker finns säkert i omgivningen :)

Jag känner så också, även om vi skulle vänta ett år och få ner våra lån lite så är det nu jag är gravid och egentligen är inte abort ett alternativ för mig.
    Tips: Gå med i Facebookgrupper. Både barngrejer säljes/köpes och bortskänkes. Man kan hitta riktiga fynd! Samt loppisar :)

Hoppas allt går bra med graviditeten :) Vill du inte göra abort så är allt annat bara saker ni kan lösa.

• Anonym (e,)

Jag har ut 9-10tusen i månaden som mammaledig och sambon har ut 17-18 tusen, vi har räkningar på ca 12-13 tusen månaden och två barn och vi klarar oss gott och väl :)

• Anonym (Sola)
    Anonym (e,) skrev 2015-03-26 21:36:25 följande:

Jag har ut 9-10tusen i månaden som mammaledig och sambon har ut 17-18 tusen, vi har räkningar på ca 12-13 tusen månaden och två barn och vi klarar oss gott och väl :)

Om jag har räknat rätt kommer jag få ut ca 5000:- i månaden om jag tar ut 30 dagar men då får jag ju knappt vara hemma ett år, och det känns inte optimalt att lämna på dagis innan barnet fyllt 1 iallafall..

Vi har börjat räkna på hur vi kommer ha det och är vi snåla och sparar ihop en buffert tills det är dags ska det nog inte vara någon fara. :)
  • familjekatt

Allt går om man vill, man får prioritera lite annorlunda bara. Tycker det är sunt att ni har insikten om att barn kostar. Verkar komma som en chock för många annars.. Lycka till! :)

• Anonym (Pappa)

Hur ser det ut när han tar ut sin del av föräldraledigheten?

Eller kommer ni inte ha råd att dela lika på ledigheten?

• Anonym (Sola)
    Anonym (Pappa) skrev 2015-03-27 09:34:33 följande:

Hur ser det ut när han tar ut sin del av föräldraledigheten?

Eller kommer ni inte ha råd att dela lika på ledigheten?

Jag kommer ta ut de flesta dagarna, han kommer nog vara hemma en dag i veckan. Han vill inte vara hemma mer och eftersom han drar in den största lönen så är det bättre att jag är hemma, vilket jag vill vara också.

Känner att han har tvärvänt och ser ingen annan utväg än abort och jag är tveksam, vill behålla men vill samtidigt inte att vi behöva oroa oss för om vi ska ha råd med värme och allt vad som innebär med ett hus.

Ett barn kan vänta tills ekonomin är bättre och vi har ett sparkonto, vilket vi inte har idag.

Jag är riktigt kluven
  • CissiJissi

Behåll!!:) med sån lycka du känner över graviditeten tror jag bara du skulle ångra aborten och inte alls vara nöjd med beslutet, ekonomin däremot ser absolut bra nog ut, det finns många sätt att lösa sånt på!!:) Börja tänka lösningar och hjälp killen att se lösningar, det här kan gå så bra!!!:)

• neverpreggo

Du vill ha detta barn. Det är inte alls säkert att det är lätt att bli gravid igen... trist men sant. Jag ser personligen inget fel med en abort men det verkar verkligen inte vara vad du vill. Ni har inte dålig inkomst och som sagt det finns inga garantier ändå.

• Anonym (Sola)

Jag vill absolut ha barnet men jag vill heller inte tvinga min pojkvän till något han inte är helt 100 på. Jag vet att vi skulle klara det bara vi ger oss fan på det, men han ser det inte på samma sätt som jag. Tyvärr.

• Anonym (leamixi)

Ts det kan bli svårare att bli att bli gravid senare vid en abort ( om man får komplikationer efter aborten ).

• Anonym (Sola)
    Anonym (leamixi) skrev 2015-03-27 13:46:18 följande:

Ts det kan bli svårare att bli att bli gravid senare vid en abort ( om man får komplikationer efter aborten ).

Jag vet och att göra abort är inget jag har ens funderat på innan. Det har varit ett big nono.. Jag har bokat en tid för abort men om jag kan genomgå den är en annan fråga, som det känns nu är jag 50/50 och jag vill verkligen inte ångra mig.
  • Anonym (Li)

Vi gjorde en abort pga ekonomin. Eller bristen på den snarare... Gjorde abort i december.

Idag har vi båda fått heltidsjobb och precis köpt en lägenhet så såhär i efterhand känns det som det var helt rätt beslut för oss och jag sörjer den inte.

Ni har bättre ekonomi än vad vi hade då och rent spontant så känns det som att ni bör behålla om det är det ni vill, ni kommer klara er Glad

• Anonym (Sola)
    Anonym (Li) skrev 2015-03-27 15:43:23 följande:

Vi gjorde en abort pga ekonomin. Eller bristen på den snarare... Gjorde abort i december.

Idag har vi båda fått heltidsjobb och precis köpt en lägenhet så såhär i efterhand känns det som det var helt rätt beslut för oss och jag sörjer den inte.

Ni har bättre ekonomi än vad vi hade då och rent spontant så känns det som att ni bör behålla om det är det ni vill, ni kommer klara er 

Jag säger detsamma, om vi bara vill och kämpar så går allt. Men han ser det inte på samma sätt, ibland känns det som är så trångsynt och inte kan se runt problemen.
  • Anonym (Behåll)

Pengar löser sig alltid och man kan inte lämna barnet på dagis innan 1 år

• Anonym (Sola)
    Anonym (Behåll) skrev 2015-03-28 11:40:54 följande:

Pengar löser sig alltid och man kan inte lämna barnet på dagis innan 1 år

Jag säger detsamma, men just nu är han orubblig.. Jag ska skriva en riktig budget och verkligen bevisa för honom att det kommer gå.. Då har vi svart på vitt och då kanske han ändrar sig :)
  • Anonym (Men skärp dig.)
    Anonym (Sola) skrev 2015-03-28 12:17:14 följande:
    Jag säger detsamma, men just nu är han orubblig.. Jag ska skriva en riktig budget och verkligen bevisa för honom att det kommer gå.. Då har vi svart på vitt och då kanske han ändrar sig :)
    Alltså vi har en bostad som kostar 8500kr/månad och inkomster på ca. 17.000 totalt och vi klarar oss galant. Ni har lixom det dubbla så förstår faktiskt inte problemet? Folk är bortskämda idag. "fattig" eller "dålig ekonomi" om man inte har 10.000kr på kontot efter räkningarna lixom.
Svar på tråden Göra abort pga ekonomin